Skupinová terapia
Súvisiace terapie
Psychoterapie a terapie KBT ABA terapia Činnostná terapia Biblioterapia Psychomotorická terapia (pohybová) Dramatoterapia Zooterapia Ergoterapia Muzikoterapia Skupinová terapia Individuálna terapia Canisterapia Hipoterapia Arteterapia Rodinná terapia Adlerovská psychoterapia a poradenstvo Model Virginie Satirovej Psychoanalytická psychoterapia Metóda Veroniky SherborneSkupinová terapia je metódou psychoterapie, ktorá využíva interakcie a vzťahy medzi členmi skupiny alebo skupinovú dynamiku.
Terapia s využitím skupiny umožňuje lepšie porozumieť sebe samému prostredníctvom pohľadu druhých a za ich pomoci nachádzať odvahu k osobným zmenám. Často nadväzuje na individuálnu terapiu.
Ako funguje
Skupinovú terapiu vedie psychoterapeut alebo niekoľko psychoterapeutov, ktorých úlohou je vytvoriť podporné prostredie, prostredie istoty, bezpečia, dôvery. Vytvára prostredie, v ktorom potom môžu všetci členovia skupiny otvorene a bezpečne rozprávať o svojich problémoch, skúšať nové spôsoby správania a budovať nové vzťahy. Môžu rozprávať o svojich pocitoch, porozumieť svojim myšlienkam. Skupinové terapie obvykle podporujú prežívanie zážitkov spolupatričnosti, umožňujú sebaprejavenie, podporujú zvyšovanie sebavedomia, zlepšujú medziľudské vzťahy a komunikáciu, poskytujú priestor na experimentovanie s novým správaním vo vzťahu k druhým. Zúčastnení sa učia navzájom zdieľať svoje pocity, problémy, čeliť frustrácii, hľadať nové - často aj netradičné riešenia, spoločne sa podporujú, v skupine sa tvorí skupinová atmosféra.
Terapia s využitím skupiny umožňuje lepšie porozumieť sebe samému prostredníctvom pohľadu druhých a za ich pomoci nachádzať odvahu k osobným zmenám. Často nadväzuje na individuálnu terapiu.
Ako funguje
Skupinovú terapiu vedie psychoterapeut alebo niekoľko psychoterapeutov, ktorých úlohou je vytvoriť podporné prostredie, prostredie istoty, bezpečia, dôvery. Vytvára prostredie, v ktorom potom môžu všetci členovia skupiny otvorene a bezpečne rozprávať o svojich problémoch, skúšať nové spôsoby správania a budovať nové vzťahy. Môžu rozprávať o svojich pocitoch, porozumieť svojim myšlienkam. Skupinové terapie obvykle podporujú prežívanie zážitkov spolupatričnosti, umožňujú sebaprejavenie, podporujú zvyšovanie sebavedomia, zlepšujú medziľudské vzťahy a komunikáciu, poskytujú priestor na experimentovanie s novým správaním vo vzťahu k druhým. Zúčastnení sa učia navzájom zdieľať svoje pocity, problémy, čeliť frustrácii, hľadať nové - často aj netradičné riešenia, spoločne sa podporujú, v skupine sa tvorí skupinová atmosféra.
Do skupinovej terapie sa môžu začleňovať aj rôzne iné techniky, napr. arteterapia, muzikoterapia, psychodráma, psychogymnastika alebo nácvik sociálnych zručností.
Školské prostredie
Skupinová terapia v školskom prostredí sa využíva najmä:
- na rozvoj interpersonálnych vzťahov v rovesníckych skupinách - napr. v triednych kolektívoch
- pri riešení ťažkostí v správaní
- pri potrebe zmeny statusu niektorého člena v skupine
- pri potrebe zlepšovania klímy v triede
- pri riešení niektorých sociálno-patologických javov (šikanovanie, záškoláctvo, extrémizmus)
- pri rozvoji osobnosti a v procese sebapoznávania žiakov
- pri formovaní hodnotovej orientácie detí
- pri zvládaní záťažových situácií
Ak je skupinová práca v škole vykonávaná s cieľom terapie, musí byť vedená kvalifikovaným a vyškoleným odborným pracovníkom - psychológom, terapeutom, špeciálnym alebo sociálnym pedagógom s výcvikom v skupinových formách práce.