Vytvorené: pred 1 dňom

Špeciálny pedagóg a umelá inteligencia - ÁNO či NIE ?

Špeciálny pedagóg a umelá inteligencia - ÁNO či NIE ?

https://pixabay.com/illustrations/ai-generated-school-blackboard-9116956/

O umelej inteligencii (AI) už nielen počúvame, ale sa s ňou začíname stretávať aj v každodennej praxi. Môže mať využitie aj v práci špeciálneho pedagóga?

Vyskúšali ste už umelú inteligenciu (AI)? Možno niektorí áno, niektorí nie, ale prevažná väčšina z nás sa s AI už stretla a ani sme o tom nemuseli vedieť. Pretože AI už nie je sci fi, ale pomaly súčasť bežného života. Napríklad také mobilné telefóny sa už bez nej nezaobídu - iste poznáte napr. hlasových asistentov, automatické vylepšovanie fotiek, rozpoznávanie tvárí, rôzne fitnes appky či aplikácie na rozpoznávanie objektov.

A tak sme v Našom Poklade urobili prázdninový pokus a opýtali sme sa AI, ako by mohla pomáhať špeciálnemu pedagógovi.

A tu je odpoveď:

Technológie, ktoré pomáhajú

Učiteľ, psychológ, rodič, kamarát – špeciálny pedagóg v sebe často spája všetky tieto role. Práca s deťmi so špeciálnymi potrebami je krásna, ale aj náročná. Dnes však už pedagóg na všetko nemusí byť sám. Umelá inteligencia (AI) sa stáva praktickým pomocníkom aj v špeciálnej pedagogike.


Ako presne môže AI pomôcť?

1. Prispôsobenie učiva na mieru

Každé dieťa so špeciálnymi potrebami potrebuje niečo iné. Niekto má problém s čítaním, iný s písaním alebo so sústredením. AI dokáže:

  • zjednodušiť text na ľahšie slová,

  • rozdeliť text na slabiky,

  • vytvoriť farebné zvýraznenie slov,

  • alebo prečítať text nahlas.

Tak sa aj náročnejší text stáva pre dieťa zrozumiteľný.


2. Väčšia motivácia detí

Deti často milujú tablety a počítače. A práve tu má AI veľkú výhodu – učivo môže podať hravou, zaujímavou formou.

Aplikácie, ktoré hovoria, ukazujú obrázky, či dokonca používajú hry, dokážu deti zaujať a udržať ich pozornosť dlhšie než bežný pracovný list.


3. Komunikácia pre všetkých

Niektoré deti nemôžu hovoriť alebo majú problémy vyjadriť svoje myšlienky. AI aplikácie im dávajú hlas:

  • premieňajú obrázky alebo písmenká na hovorené slová,

  • predpovedajú, čo chce dieťa povedať,

  • umožňujú jednoduchšie komunikovať s okolím.

Pre mnohé deti je to obrovský krok k samostatnosti a sebavedomiu.


4. Menej papiera, viac času pre dieťa

Špeciálny pedagóg často trávi večery tvorbou materiálov, úpravou textov či písaním individuálnych plánov. AI mu v tomto môže výrazne pomôcť:

  • vytvorí pracovný list na mieru,

  • napíše jednoduchší text k téme,

  • navrhne aktivity pre konkrétny typ postihnutia.

Tak má pedagóg viac času venovať sa deťom priamo.


5. Pomoc pri sledovaní pokrokov

Niektoré AI aplikácie dokážu sledovať pokroky detí, vyhodnocovať výsledky a upozorniť pedagóga, v čom dieťa potrebuje ešte viac pomoci. To veľmi pomáha pri tvorbe individuálnych plánov a odporúčaní.


Príklady konkrétnych nástrojov

  • Microsoft Immersive Reader – číta text nahlas, zobrazuje obrázkové významy slov.

  • Seeing AI – pre slabozraké či nevidiace deti, číta text z obrázkov.

  • Proloquo2Go – komunikátor pre deti, ktoré nerozprávajú.

  • Boardmaker – tvorba symbolov a obrázkov na komunikáciu.


Na čo si dať pozor?

Hoci AI prináša veľa možností, stále nenahrádza pedagóga. Je to len nástroj, ktorý treba správne použiť. Treba si tiež všímať:

  • ochranu údajov (GDPR),

  • dostupnosť slovenčiny v aplikáciách,

  • vhodnosť obsahu pre konkrétne dieťa.


Záver

Umelá inteligencia už nie je len módnym slovom. Pre špeciálneho pedagóga sa môže stať výborným pomocníkom, ktorý šetrí čas, zjednodušuje prípravu a hlavne – pomáha deťom učiť sa lepšie a s väčšou radosťou.

Stačí malý krok – vyskúšať jednoduchú aplikáciu a objaviť, ako môže technológia obohatiť vyučovanie aj život detí so špeciálnymi potrebami.

Tak čo vy na to?

Iste je potrebné využívať umelú inteligenciu s rozumom a zdravým úsudkom - aby bola len dobrým pomocníkom a nie zlým pánom. Aby sa nám za AI nestratila zo zretele konkrétna ľudská duša.

Skúsili ste? Vyskúšate?

Môžete nám napísať vaše názory na kontakt@naspoklad.sk