Sú v škôlkach bubáci? Opýtali sme sa za vás

Prečo práve táto téma? Prečo vznikla táto publikácia?
Adaptácia dieťaťa na materskú školu (a prvé ročníky ZŠ) je považovaná za veľký míľnik, ktorý je pre všetky zúčastnené strany (deti, rodičia, pedagógovia) často náročný a sprevádzaný emóciami (radosť, ale aj slzy, neistota). Potreba podpory v náročnom období teda v septembri je označený ako "čas adaptácií", kedy vzniká najviac neistôt a otázok ohľadom toho, ako zvládnuť vstup dieťaťa do nového prostredia s rešpektom a citlivo.
Cieľom je ponúknuť bezpečné, prijímajúce a radostné začiatky. My, ako autorky veríme v aktívny, rešpektujúci a láskavý prístup k výchove a vzdelávaniu, čo sme teda chceli preniesť do praxe. Publikácia slúži ako praktický, prehľadný sprievodca a moderný metodický nástroj pre zaneprázdnených pedagógov aj rodičov, ktorý ponúka rýchlo a jednoducho použiteľné postupy, rituály a inšpirácie.
Hlavným dôvodom vzniku je poskytnúť konkrétnu pomoc a návod na zvládnutie adaptačného procesu. Vznikla ako odpoveď na otázky a neistotu, ktoré adaptácia prináša. Jej cieľom je ponúknuť osvedčené metódy na vytvorenie rešpektujúceho a podporného prostredia. Publikácia zdôrazňuje, že adaptácia je spoločnou cestou detí, rodičov a pedagógov. Vznikla s cieľom podporiť ich, aby spolu komunikovali a spolupracovali pre nastavenie bezpečného prostredia. Jedným z cieľov je aj bezproblémovejšia adaptácia a inklúzia, najmä detí so zdravotným znevýhodnením. Adaptácia detí so ZZ je zložitejšia v dôsledku ich znevýhodnenia a tým publikácia poukazuje, že neignoruje ich potreby.
V podstate ide o snahu poskytnúť komplexný a multi-odborový návod, ktorý by pomohol všetkým stranám citlivo a efektívne prekonať prvé, často najťažšie, týždne v škôlke a škole.
Čo môže byť pre dieťa v predškolskom veku „bubákom“?
„Bubákom“ pre dieťa v predškolskom veku v kontexte adaptácie na materskú školu je zvyčajne všetko neznáme, nové alebo nepochopené, čo v ňom vyvoláva strach, neistotu alebo úzkosť. Nie sú to doslovné strašidlá, ale skôr emocionálne a sociálne prekážky.
Pre dieťa je najväčším "bubákom" strata pocitu bezpečia, ktorý mu dáva prítomnosť rodiča. Strach, že sa mama alebo otec nevrátia, je pre neho reálna hrozba. Škôlka je úplne iná ako domáce prostredie. Mnoho nových miestností, pravidiel, zvukov a vôní. Dieťa nevie, čo ho čaká po raňajkách, kedy bude obed alebo kedy si ho rodič vyzdvihne, čo sa prejavuje vzdorom, odmietaním jedla alebo spánku, pýtaním sa domov, čí prehnanou tichosťou. Pedagógovia sú pre deti cudzie autority, ktoré majú iné pravidlá ako rodičia. Rovnako je strašidelné aj množstvo neznámych detí, ktoré sa môžu správať nepredvídateľne – brať hračky, kričať, plakať. V škôlke musí dieťa potlačiť svoje impulzy (napr. hnev, netrpezlivosť) a prispôsobiť sa kolektívnym pravidlám. Musí sa naučiť čakať, zdieľať a riešiť konflikty. Neschopnosť regulovať silné emócie sa môže stať "bubákom".
Ak dieťa nedokáže komunikovať svoje potreby tak, ako to robia iné deti (napr. pri poruche reči alebo autizme), cíti sa izolované. "Bubákom" je strach z nepochopenia zo strany učiteľov a z neschopnosti nadviazať kontakt s rovesníkmi. Deti s viditeľným zdravotným znevýhodnením (pohybovým, zmyslovým) alebo s iným správaním (napr. pri ADHD, Aspergerovom syndróme) môžu byť v kolektíve terčom posmechu alebo zvedavých pohľadov. "Bubákom" je strach z odmietnutia a z toho, že ho nikto nebude mať rád alebo sa s ním nebude chcieť hrať. Dieťa s narušenou sociálnou interakciou (napr. pri PAS) môže mať problém pochopiť, kedy je hnev, kedy je hra a aké sú neformálne pravidlá skupiny. Tieto "neviditeľné pravidlá" sú pre neho hrozivým bubákom. Materská škola je často hlučné a vizuálne preťažené prostredie. Pre dieťa s precitlivenosťou je hluk , silné svetlá, pachy alebo dotyky fyzicky bolestivým bubákom, ktorý vyvoláva paniku alebo zrútenie. Mnoho detí so špeciálnymi potrebami prosperuje len vďaka striktnej rutine. Akékoľvek narušenie známeho časového plánu, zmena učiteľky alebo presun triedy je pre nich desivým bubákom chaosu a straty kontroly.
V skratke, „bubáci“ sú pre dieťa v škôlke v podstate prekážky v pocite bezpečia a prijatia. Úlohou rešpektujúcej adaptácie je týchto „bubákov“ odstrániť alebo zmenšiť prostredníctvom jasnej rutiny, láskavých rituálov a podpory emocionálnej regulácie.
Komu je publikácia určená?
Cieľom je poskytnúť praktické rady a inšpirácie, ktoré pomôžu všetkým zúčastneným urobiť prechod z domáceho prostredia do školského čo najjednoduchším a najpríjemnejším. Teda publikácia je určená ako pre pedagógov, tak aj pre rodičov všetkých zúčastnených detí.
Mohla by pomôcť aj odborníkom v poradniach alebo v školských podporných tímoch?
Odborníci v poradniach často pracujú s deťmi, ktoré majú už rozvinuté adaptačné ťažkosti. Publikácia im ponúka komplexný a prierezový pohľad na to, ako by mala vyzerať ideálna a rešpektujúca adaptácia. Slúži ako zdroj overených postupov a rituálov, ktoré môžu odborníci priamo odporučiť pedagógom alebo rodičom. Taktiež ju môžu odborníci ako preventívny materiál pre prednášky alebo individuálne konzultácie s rodičmi pred nástupom dieťaťa do škôlky. Najväčšou silou publikácie je, že prepája prístupy, ktoré odborníci v poradniach bežne využívajú, ako vysvetlenie fáz adaptačného procesu a význam emocionálnej regulácie. Tieto poznatky priamo využijú psychológovia v poradniach.
Kľúčovým cieľom publikácie je podpora spolupráce medzi rodičmi a pedagógmi. Poradňa alebo ŠPT často vstupujú do procesu ako mediátor, keď táto spolupráca zlyháva. Publikácia ponúka spoločný jazyk a rámec pre komunikáciu, čím uľahčuje odborníkom nastolenie jednotného a podporného prostredia pre dieťa, či už ide o adaptáciu, alebo riešenie už existujúcich problémov v správaní. Celkovo možno povedať, že publikácia nie je len príručkou, ale zdrojom osvedčených a inovatívnych metodík, ktoré podporujú holistický prístup k dieťaťu v predprimárnom a primárnom vzdelávaní. Takže áno, môžu ju efektívne využiť pri diagnostike, prevencii aj intervencii.
Ako sa dá získať?
Príručka je dostupná zadarmo po vyplnení krátkeho registračného formulára na odkaze: https://bit.ly/su-v-skolach-bubaci
Po registrácii príde čitateľovi e-mail s odkazom na stiahnutie e-publikácie.