Zhoršené sociálne alebo kultúrne podmienky žiaka

https://pixabay.com/sk/illustrations/polia-%C5%A1kola-veda-vzdel%C3%A1vanie-2060778/
Podľa redefinície ŠVVP
Novelou zákona bola rozšírená definícia žiakov so ŠVVP. Kým do tejto novely sa pri priznaní ŠVVP jednalo len o žiakov so zdravotným znevýhodnením, postihnutím, nadaním a striktne určenými podmienkami na priznanie SZP, aktuálne je táto kategória doplnená novou definíciou dieťaťa alebo žiaka zažívajúceho prekážky v prístupe k výchove a vzdelávaniu a pri učení, ktorý na naplnenie svojho vzdelávacieho potenciálu potrebuje poskytnutie a uplatnenie podporných opatrení, aj ak by tieto ťažkosti boli len prechodného charakteru.
V zmysle tohto rozšíreného ponímania ŠVVP (podľa redefinície ŠVVP) sa tak okrem detí a žiakov zo SZP jedná v kategórii ŠVVP aj o všetkých tých, ktorí síce nenapĺňajú kritériá pre ŠVVP z dôvodu sociálne znevýhodňujúceho prostredia (SZP), ale ich zmenené, zhoršené či odlišné sociálne a/alebo kultúrne podmienky negatívne vplývajú na ich vývin a/alebo negatívne ovplyvňujú interakciu dieťaťa so školou a ohrozujú jeho školskú úspešnosť.
O koho sa jedná
Môže sa jednať o dieťa/žiaka, ktorý nespĺňa kritériá pre stanovenie ŠVVP z dôvodu SZP, ale jeho prostredie je charakterizované rôznymi inými odlišnosťami, znevýhodňujúcimi dieťa/žiaka vo výchovnovzdelávacom procese.
Vplyvy takto zmenenej sociálnej/kultúrnej situácie sa môžu prejaviť v rôznych oblastiach, napr. problémy dieťaťa/žiaka v oblasti adaptácie, emócií, kognitívnych či školských výkonov.
Môže ísť okrem iného napr. aj o:
dieťa/žiaka, ktorého rodič má zhoršený zdravotný stav a v dôsledku neho aj zhoršenú ekonomickú situáciu (ekonomické podmienky);
dieťa/žiaka v striedavej starostlivosti, ktorý má u jedného z rodičov optimálne podmienky, ale u druhého nie (rodinné podmienky);
dieťa/žiaka po zmene bydliska, napr. z mesta na samotu, z vidieka do veľkomesta, resp. z inej krajiny;
dieťa/ žiaka z kultúrneho prostredia, ktoré sa výrazne odlišuje od väčšinového.
U detí/žiakov migrantov sa ich situácia môže spájať napr. s prechodne zhoršenou ekonomickou situáciou, prípadne sú ich rodičia prechodne alebo aj dlhodobo nezamestnaní, alebo sa môže jednať o deti/žiakov, pochádzajúcich z krajiny s odlišným výchovno-vzdelávacím systémom.
Príklady poskytovania PO
Všetkým týmto žiakom môžu byť poskytnuté potrebné podporné opatrenia podľa platného Katalógu podporných opatrení.
Najčastejšie sa jedná o:
Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní
Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní
Zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálnokomunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy
Zabezpečenie poskytovania kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojení si vyučovacieho jazyka školy
Zabezpečenie doučovania alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu
Skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov so sociálne znevýhodneného prostredia
Činnosť na podporu sociálneho zaradenia
Pomocné odborné materiály
Podľa typu problémov, ktoré sa u dieťaťa/žiaka vyskytnú, je možné inšpirovať sa alebo využiť napríklad aj materiály:
Odborná starostlivosť poskytovaná deťom/žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia - tu
Odborná činnosť prevencia rizikového správania - tu
Odborné činnosti poskytované deťom/žiakom s emočnými poruchami v detstve a dospievaní - tu
S použitím materiálov Zadefinovanie rozšírenia ŠVVP