Režimové opatrenia
Súvisiace terapie
Techniky podporujúce rozvoj osobnosti a zlepšenie správania Režimové opatrenia Odmeny a tresty - benefity a dôsledky Rovesnícke skupiny PEER programy VIT - Videotréning interakcií Mediácia FACH - funkčná analýza chovania PBIS - pozitívna podpora správaniaAk má dospelý s dieťaťom akékoľvek výchovné ťažkosti, režimové opatrenia patria obvykle k prvým krokom pri ich riešení. Tieto opatrenia sú však vhodné aj pri ťažkostiach dieťaťa v učení či bezpodmienečne potrebné pri liečbe ochorení ako je epilepsia, diabetes, celiakia, poruchy príjmu potravy, ale napr aj pri autizme.
Denný režim
je nevyhnutnou súčasťou života každého z nás už od narodenia. Ak sa niektoré činnosti stanú rutinou, je to často pre dieťa oslobodzujúce, pomáha mu to zorientovať sa lepšie v jeho každodenných povinnostiach, popasovať sa s nimi a vykonávať ich po dlhodobejšom dodržiavaní viac-menej automaticky, bez reptania, ako bežnú a nevyhnutnú súčasť života.
Pri výchovných ťažkostiach
sa režimové opatrenia týkajú obvykle:
Denný režim
je nevyhnutnou súčasťou života každého z nás už od narodenia. Ak sa niektoré činnosti stanú rutinou, je to často pre dieťa oslobodzujúce, pomáha mu to zorientovať sa lepšie v jeho každodenných povinnostiach, popasovať sa s nimi a vykonávať ich po dlhodobejšom dodržiavaní viac-menej automaticky, bez reptania, ako bežnú a nevyhnutnú súčasť života.
Pri výchovných ťažkostiach
sa režimové opatrenia týkajú obvykle:
- nastavenia časového denného režimu s rozdelením času medzi povinnosti a zábavu
- opatrení na stanovenie hraníc v správaní a konaní, nastavenie pevných a nemenných pravidiel a podmienok ich dodržiavania (nastavenie systému benefitov za dodržanie a dôsledkov pri nedodržaní)
- nastavenie aktivít na plnohodnotné využívanie voľného času, usmernenia k aktívnemu spôsobu života
- nastavenia aktivít na stabilizáciu negatívnych emocionálnych prejavov, na rozvíjanie sociálnej a emocionálnej zrelosti
- opatrení na formovanie pozitívnych vzorcov správania pri poruchách správania, pri hyperaktivite a pod.
Pri ťažkostiach v učení a poruchách učenia
sa režimové opatrenia môžu týkať napr. aj:
- nastavenia časového denného režimu s rozdelením času na prípravu do školy a voľnočasové aktivity
- nastavenie postupnosti krokov pri učení (napr. ktorý predmet sa učí dieťa ako prvý, ktorý ako posledný, na ktorý predmet sa pripravuje samostatne, na ktorý s pomocou alebo kontrolou dospelého...)
- opatrenia na podporu sebaorganizácie pri príprave do školy pri poruchách učenia, poruchách pozornosti, poruchách exekutívnych funkcií (napr. aj poriadok na stole pri písaní úloh, v školskej taške, čo si do školskej tašky dávať ako prvé, čo ako posledné ...)
Pri zdravotných ochoreniach
(diabetes, epilepsia, celiakia, poruchy príjmu potravy a pod.) sa režimové opatrenia môžu týkať prevažne:
- nastavenia spánkového režimu
- nastavenia stravovacieho režimu
- nastavenie liekového režimu
- nastavenia denného režimu s rozdelením času na plnenie povinností a relax
- nastavenie aktivít na plnohodnotné trávenie voľného času, usmernenia k aktívnemu spôsobu života
- u autistov aj ako nevyhnutný predpoklad ich pokojnejšieho fungovania, pochopenia časových následností jednotlivých činností počas dňa