Storytelling
Súvisiace terapie
Komunikačné techniky Pichtov stroj Brailovo písmo Prstová abeceda Odzeranie Posunkový jazyk AAK Makaton Callanova metóda TPR – total physical response StorytellingStorytelling je metóda rozprávania príbehov.
Rozprávame všetci a často. Je to naša najprirodzenejšia činnosť a umenie zároveň. Aj túto schopnosť môžeme využívať, zdokonaľovať, rozvíjať.
Rozprávame všetci a často. Je to naša najprirodzenejšia činnosť a umenie zároveň. Aj túto schopnosť môžeme využívať, zdokonaľovať, rozvíjať.
Storytelling predstavuje interaktívnu formu odovzdanie príbehu, kde interakcia prebieha živo, prostredníctvom slovného prenosu medzi divákom a rozprávačom. Táto metóda vychádza z jazykového umenia, ktorý je založený na schopnosti používania hlasu, gestikulácie a pohybu, cieľom je znázornenie obrazov, predstáv a prvkov, ktoré vychádzajú z príbehu.
Cudzí jazyk
Storytelling sa v poslednej dobe dostáva do popredia aj v našich školách ako jedna z alternatívnych metód vyučovania cudzích jazykov, a to najmä na prvom stupni základných škôl, či vo vyučovaní detí so špeciálnymi vzdelávacími potrebami, najmä s poruchami učenia a s poruchami pozornosti.
Metóda je úspešná najmä vďaka tomu, že rešpektuje prirodzený vývoj dieťaťa vo vzťahu k učeniu cudzieho jazyka. Tento je mu ponúkaný takou formou, aby vyvolal u dieťaťa pozitívne reakcie. Cudzí jazyk si osvojuje bez stresu, hravou formou, prostredníctvom rozprávania príbehov, rozprávok, interaktívne. Učia sa jazyk podobným spôsobom, ako sa učili svoj rodný - materinský jazyk. Rozprávky a príbehy im dovoľujú prežívať zážitky postáv, pohybovať sa, pracovať s postavami, stať sa súčasťou príbehu, rozvíjajú tvorivosť a fantáziu. Žiak sa stáva rozprávačom, aj publikom.
Zakomponovaním príbehov do vzdelávania sa stáva učivo pre žiakov zapamätateľnejšie, zrozumiteľnejšie, zaujímavejšie. Ľahšie si osvojujú slovnú zásobu - niekedy aj na podvedomej úrovni, vytvárajú si pozitívny vzťah k cudziemu jazyku, tešia sa na hodiny.
Storytelling rozvíja
- slovnú zásobu,
- aktívnu prácu s literatúrou a podnecuje záujmu o ňu,
- napomáha porozumieť súvislostiam,
- podporuje záujem o písanie a čítanie textov,
- schopnosť počúvať a porozumieť,
- kritické myslenie,
- podporuje schopnosť predvídať,
- motivuje deti k učeniu,
- zvyšovanie komunikačných zručností,
- podporuje predstavivosť,
- podporuje analyticko-syntetické myslenie.
Metóde sa dá naučiť - formou absolvovania vzdelávaní, ktoré sa realizujú už aj na Slovensku.