Vytvorené: pred 5 rokmi

Dysgrafia

Popis 


Dysgrafia patrí k tzv.špecifickým vývinovým poruchám učenia a znamená neschopnosť naučiť sa písať pomocou bežných vzdelávacích metód a postupov pri primeranej inteligencii, pri primeranom zdravotnom stave, primeranej snahe zo strany rodiny aj pani učiteľky.

Napriek tomu, že sa dieťa veľmi snaží (nie je to lajdák a nechce sa mu), výsledok nie je zodpovedajúci jeho námahe. Nesúvisí teda s nedostatočným intelektom, ani s nevhodným spôsobom učenia. Bežným spôsobom to jednoducho nejde tak, ako by bežne malo.


Dysgrafia postihuje grafickú stránku písomného prejavu. Dieťa nie je schopné zapamätať si tvary písmen, nie je schopné napodobiť ich. Písmo je často zníženej grafickej kvality, zníženej čitateľnosti, niekedy až nečitateľné pre okolie, alebo dokonca aj pre samotného pisateľa.


Čo ďalej?


Ťažkosti dieťaťa v písaní netreba brať na ľahkú váhu. Aj keď dnes už písomný prejav často nahrádza písanie na počítači, každý sa potrebuje dohovoriť so svojim okolím aj písmom a bude ho v dospelosti nutne potrebovať.


Nie je vhodné čakať, že ťažkosti dieťaťu samé prejdú. Je potrebné čo najskôr navštíviť špeciálneho pedagóga, ktorý diagnostikou identifikuje druh a stupeň dysgrafie, poradí cvičenia na jej odstránenie, alebo aspoň zmiernenie. Poradí inú techniku písania, napríklad možnosť prechodu na tlačené písmo kvôli zlepšeniu čitateľnosti, dnes sa taktiež využíva aj písanie písmom Comenia script. Pomôže nastaviť podporu v škole. Čím je dieťa staršie, tým je „náprava“ náročnejšia, pretože dieťa má už fixované nesprávne vzorce písania, ktoré sa ťažko preúčajú.

Niekedy (najmä vo vyšších ročníkoch) ak je písmo nečitateľné aj pre žiaka samotného, je vhodné naučiť žiaka dobre pracovať s počítačom, aby ho mohol využiť napr. na písanie poznámok či pri previerkach. Vhodné sú programy, ktoré ho naučia písať s prstokladom - teda písať všetkými desiatimi, čo im môže následne pomôcť najmä na strednej či vysokej škole. 

Špecifiká vo vzdelávaní 


Ak sa VPU nevenuje dostatočne včas dostatočná a primeraná pozornosť, často to vedie u žiaka k nechuti k učeniu, k zníženiu snahy a motivácie pre školskú prácu, k nástupu ľahostajnosti až rezignácie, k následným - často výrazným -  medzerám v osvojovanom učive. Ak sa žiakovi s VPU nedostáva pomoc a primeraná podpora dlhodobo, jeho ťažkosti zvyčajne prerastajú aj do porúch správania v rôznej forme. So žiakom by sa preto malo intenzívne pracovať už pri objavení prvých príznakov VPU alebo rizikových prejavov, pretože včasná odborná pomoc je prevenciou pred neskoršími rozsiahlejšími ťažkosťami. Čím skôr sa poskytne dieťaťu intenzívna pomoc, tým budú jej výsledky efektívnejšie.   


Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety alebo ich obsah: 

  • Individuálna logopedická intervencia (ILI) – žiak s VPU tento predmet nemusí mať, ak ho nepotrebuje a ak to poradenské zariadenie uvedie v správe. Ak ho potrebuje, jeho cieľom je v maximálnej miere podporiť rozvoj reči a jazykových schopností ako predpokladu úspešného zvládnutia čítania a písania. Dôležitou súčasťou ILI je spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa. 

  • Rozvoj špecifických funkcií (RŠF) -  cieľom tohto predmetu je v maximálnej miere podporiť rozvoj základných špecifických funkcií, ktoré sú predpokladom primeraného zvládnutia čítania, písania, počítania, eliminovať edukačné nedostatky vyplývajúce z VPU, ale aj prevencia pred poruchami správania, ako možného následku neriešených VPU. V predmete sa rozvíjajú tie dielčie funkcie a oblasti, v ktorých má dieťa ťažkosti – napr. aj pamäť, pozornosť, myslenie, logika, motorika, zrakové alebo sluchové vnímanie, vizuomotorika a pod. Obsah je vždy v súlade so schopnosťami dieťaťa, bez ohľadu na jeho fyzický vek. Nejde však o doučovanie, terapie a reedukácie však môžu úzko súvisieť s tým, čo sa žiak učí v škole. Dôležitou súčasťou je samozrejme úzka spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa.  


Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu.


Výber z našich článkov: