Vytvorené: pred 5 rokmi

Zmiešaná porucha školských zručností

Popis


Vývinové poruchy učenia – ako napríklad dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia a pod.) sa obyčajne nevyskytujú každá izolovane. Pomerne častý je súbežný výskyt viacerých uvedených porúch, ich vzájomná kombinácia. V takom prípade hovoríme o zmiešaných poruchách školských zručností.

Dôležité je si zapamätať, že tieto ťažkosti nesúvisia s nedostatočným intelektom, ani s nevhodným spôsobom učenia doma alebo v škole. Nemožno teda dieťa obviňovať z nedostatku intelektu, či z jeho ľahostajnosti smerom k učeniu, ani pani učiteľku z nesprávnych vzdelávacích postupov,  a taktiež ani rodičov z toho, že sa s dieťaťom málo učia. Pri dysfunkciách to jednoducho bežným spôsobom nejde tak, ako by bežne malo.


Najčastejšími kombináciami pri zmiešaných poruchách školských zručností je kombinácia dyslexie s dysgrafiou a dygrafie s dysortografiou. Taktiež dyskalkúlia sa málokedy vyskytuje izolovane.


Čo ďalej?


Ťažkosti dieťaťa v učení netreba brať na ľahkú váhu, či už sú to ťažkosti v čítaní, písaní alebo v matematike. Nie je vhodné čakať, že jeho ťažkosti samé prejdú. Nie je vhodné čakať kým sa ťažkosti značne vystupňujú, pretože vtedy už môže mať dieťa výrazné medzery v nadobúdaní vedomostí a vtedy už nebudú stačiť len cvičenia na elimináciu jeho poruchy. Bude potrebné aj doučovanie nenaučeného učiva, "zalepenie" medzier vo vedomostiach. Navyše školský neúspech, ktorý si takto dieťa zažije, sa po čase s istotou negatívne odrazí na osobnosti dieťaťa, na jeho sebavnímaní, sebahodnotení a veľmi často pri dlhodobom neriešení prerastie do porúch správania, niekedy aj veľmi závažných. 


Je preto čo najskôr navštíviť špeciálneho pedagóga, ktorý diagnostikou identifikuje druh a stupeň jednotlivých porúch, nastaví cvičenia, metódy, techniky, postupy pri učení a nadobúdaní jednotlivých školských zručností, nastaví podporné opatrenia v škole. Čím je dieťa staršie, tým je „náprava“ náročnejšia.

Špecifiká vo vzdelávaní 


Ak sa VPU nevenuje dostatočne včas dostatočná a primeraná pozornosť, často to vedie u žiaka k nechuti k učeniu, k zníženiu snahy a motivácie pre školskú prácu, k nástupu ľahostajnosti až rezignácie, k následným - často výrazným -  medzerám v osvojovanom učive. Ak sa žiakovi s VPU nedostáva pomoc a primeraná podpora dlhodobo, jeho ťažkosti zvyčajne prerastajú aj do porúch správania v rôznej forme. So žiakom by sa preto malo intenzívne pracovať už pri objavení prvých príznakov VPU alebo rizikových prejavov, pretože včasná odborná pomoc je prevenciou pred neskoršími rozsiahlejšími ťažkosťami. Čím skôr sa poskytne dieťaťu intenzívna pomoc a školská podpora, tým budú jej výsledky efektívnejšie.   


Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety: 

  • Individuálna logopedická intervencia (ILI) – žiak s VPU tento predmet nemusí mať, ak ho nepotrebuje a ak to poradenské zariadenie uvedie v správe. Ak ho potrebuje, jeho cieľom je v maximálnej miere podporiť rozvoj reči a jazykových schopností ako predpokladu úspešného zvládnutia čítania a písania. Dôležitou súčasťou ILI je spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa. 

  • Rozvoj špecifických funkcií (RŠF) -  cieľom tohto predmetu je v maximálnej miere podporiť rozvoj základných špecifických funkcií, ktoré sú predpokladom primeraného zvládnutia čítania, písania, počítania, eliminovať edukačné nedostatky vyplývajúce z VPU, ale aj prevencia pred poruchami správania, ako možného následku neriešených VPU. V predmete sa rozvíjajú tie dielčie funkcie a oblasti, v ktorých má dieťa ťažkosti – napr. aj pamäť, pozornosť, myslenie, logika, motorika, zrakové alebo sluchové vnímanie, vizuomotorika a pod. Obsah je vždy v súlade so schopnosťami dieťaťa, bez ohľadu na jeho fyzický vek. Nejde však o doučovanie, terapie a reedukácie však môžu úzko súvisieť s tým, čo sa žiak učí v škole. Dôležitou súčasťou je samozrejme úzka spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa.  


Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu.