Vytvorené: pred 5 rokmi

Dyskalkúlia

Popis


Dyskalkúlia taktiež patrí k tzv.špecifickým vývinovým poruchám učenia, ale nie je taká častá, ako napríklad dyslexia a dysgrafia. Znamená neschopnosť naučiť sa počítať, používať matematické operácie, rozlišovať alebo písať číslice pomocou bežných vzdelávacích metód a postupov, pri primeranej inteligencii, pri primeranom zdravotnom stave, primeranej snahe zo strany rodiny aj pani učiteľky. Nesúvisí teda s nedostatočným intelektom, ani s nevhodným spôsobom učenia. Bežným spôsobom to jednoducho nejde ako by bežne malo. Obyčajne sa nevyskytuje samostatne – izolovane, často sa spája s dyslexiou alebo dysgrafiou.


Patria tu rôzne ťažkosti:

  • neschopnosť používať, aplikovať matematické operácie

  • neschopnosť rozlišovať a zapisovať číslice

  • neschopnosť chápať matematické pojmy a štruktúry

  • ťažkosť v rozlišovaní a používaní operačných znakov (+,-, =, x, : )

  • problém verbalizovať číselný rad – najmä v pozíciách desiatok a stoviek

  • narušená orientácia v číselnom rade

  • ťažkosti v elementárnych predmatematických predstavách a vedomostiach, ktoré súvisia s matematickým myslením (napr.vnímanie časového sledu, ako je rozpoznanie dní v týždni, mesiacov v roku, priradenie ročných období k mesiacom v roku, vnímanie následnosti deja…) a pod.

Pre potreby praxe vznikla v Škótsku v r.2022 nová definícia dyskalkúlie. Môžete si ju pozrieť aj tu.

Čo ďalej?


Ťažkosti dieťaťa v nadobúdaní matematických vedomostí netreba brať na ľahkú váhu. Aj keď sa dá dyskalkúlia bezpečne u detí diagnostikovať až približne po ukončení 3.ročníka ZŠ, už v prvých ročníkoch (a často už aj v MŠ) sa dá určiť predispozícia k jej rozvinutiu.


Je potrebné navštíviť psychológa a špeciálneho pedagóga, ak vnímame už v škôlke alebo hneď po nástupe dieťaťa do školy jeho ťažkosť najmä v osvojovaní si tzv. predmatematických vedomostí a vytváraní predmatematických predstáv. Dieťa si môže napr. ťažko osvojovať časové pojmy- čo bolo včera, čo bude zajtra, kedy je pozajtra, ak si nie je schopné zapamätať dni v týždni, mesiace v roku, následnosť deja, ročné obdobia, nevie určiť čo je väčšie alebo menšie, vyššie alebo nižšie, prvé alebo posledné, čo je tretie v poradí, predposledné, nevie určiť kde je predmetov viac a kde menej, nevie priradiť počet k množstvu a pod.


Špeciálny pedagóg poradí cvičenia a špeciálne postupy, ktoré môžu dieťaťu pomôcť v budovaní týchto predmatematických predstáv, poradí iné techniky a postupy pri učení sa matematike, vytvorí či poradí pomôcky alebo PC programy, ktoré môžu dieťaťu jeho učenie uľahčiť, pomôže nastaviť podporné opatrenia v škole. Čím je dieťa staršie, tým je „náprava“ náročnejšia najmä preto, lebo učivo v matematike na seba úzko nadväzuje. Bez pochopenia jedného je ťažko možné zvládnuť ďalšie a čím je dieťa staršie, tým väčšie medzery v učiva má. Potom už nestačí len pomoc špeciálneho pedagóga, ale potrebuje aj doučovanie nenaučeného učiva.

Špecifiká vo vzdelávaní 


Ak sa VPU nevenuje dostatočne včas dostatočná a primeraná pozornosť, často to vedie u žiaka k nechuti k učeniu, k zníženiu snahy a motivácie pre školskú prácu, k nástupu ľahostajnosti až rezignácie, k následným - často výrazným -  medzerám v osvojovanom učive. Ak sa žiakovi s VPU nedostáva pomoc a primeraná podpora dlhodobo, jeho ťažkosti zvyčajne prerastajú aj do porúch správania v rôznej forme. So žiakom by sa preto malo intenzívne pracovať už pri objavení prvých príznakov VPU alebo rizikových prejavov, pretože včasná odborná pomoc je prevenciou pred neskoršími rozsiahlejšími ťažkosťami. Čím skôr sa poskytne dieťaťu intenzívna pomoc, tým budú jej výsledky efektívnejšie.   


Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môžu mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety alebo ich obsah: 

  • Individuálna logopedická intervencia (ILI) – žiak s VPU tento predmet nemusí mať, ak ho nepotrebuje a ak to poradenské zariadenie uvedie v správe. Ak ho potrebuje, jeho cieľom je v maximálnej miere podporiť rozvoj reči a jazykových schopností ako predpokladu úspešného zvládnutia čítania a písania. Dôležitou súčasťou ILI je spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa. 

  • Rozvoj špecifických funkcií (RŠF) -  cieľom tohto predmetu je v maximálnej miere podporiť rozvoj základných špecifických funkcií, ktoré sú predpokladom primeraného zvládnutia čítania, písania, počítania, eliminovať edukačné nedostatky vyplývajúce z VPU, ale aj prevencia pred poruchami správania, ako možného následku neriešených VPU. V predmete sa rozvíjajú tie dielčie funkcie a oblasti, v ktorých má dieťa ťažkosti – napr. aj pamäť, pozornosť, myslenie, logika, motorika, zrakové alebo sluchové vnímanie, vizuomotorika a pod. Obsah je vždy v súlade so schopnosťami dieťaťa, bez ohľadu na jeho fyzický vek. Nejde však o doučovanie, terapie a reedukácie však môžu úzko súvisieť s tým, čo sa žiak učí v škole. Dôležitou súčasťou je samozrejme úzka spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa.  


Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu.