Vytvorené: pred 5 rokmi

Dyspraxia

Popis


Koľko ste v živote videli ľudí, ktorí sú nemotorní? Keď kopnú do lopty, zlomia si prst na nohe. Keď sa postavia na lyže, určite ich po pár prejdených metroch zlomia. Keď chcú preskočiť cez prekážku, určite spadnú. Keď chcú pomôcť v kuchyni, narobia viac škody, ako osohu. Telocvik v škole je pre nich utrpením. Nedokážu napodobniť predvádzané pohyby, naučiť sa pohybovo ovládať svoje telo. Hovorí sa aj : „je to taký slon v porceláne“.


Takáto narušená schopnosť plánovať a organizovať vlastné pohyby – nemotornosť či neobratnosť – sa odborne nazýva dyspraxia a patrí do skupiny špecifických vývinových porúch učenia. Dyspraxia postihuje osvojovanie, plánovanie a aj vykonávanie vôľových pohybov. Výkony, ktoré si vyžadujú pohybovú koordináciu sú výrazne nižšie, než zodpovedá veku. Často narúšajú osvojovanie školských zručností, preto sa pomerne často k týmto ťažkostiam pridružujú ťažkosti v písaní (dysgrafia), v čítaní (dyslexia), alebo v matematike (dyskalkúlia). 

Dôležité je si zapamätať, že takáto ťažkosť určite nesúvisí s neochotou dotyčného k vykonávaniu pohybových aktivít,, ani s retardáciou intelektu či inou vrodenou alebo získanou nervovou poruchou. Pri takýchto dysfunkciách to jednoducho bežným spôsobom nejde tak, ako by bežne malo. 

  • Môže sa prejaviť oneskorovaním vo vývine pohybových schopností, v oblasti jemnej a hrubej motoriky - vtedy hovoríme o motorickej dyspraxii.  

  • Ak sa ťažkosti vyskytujú pri artikulácii, v nedostatočnej koordinácii pohybov rečových orgánov, pri vykonávaní série pohybov nutných k zreteľnému slovnému vyjadrovaniu  a reč sa tým stáva ťažšie zrozumiteľnou, hovoríme o verbálnej dyspraxii. 


Čo ďalej?


U niektorých ľudí ťažkosti pretrvajú v určitej podobe po celý život. Niektorí ich sami dokážu viac alebo menej eliminovať, niekedy aj odstrániť. Trochu k tomu prispieva aj zrenie centrálneho nervového systému (CNS) počas vývinu. Často však pri týchto ťažkostiach deti v detstve zažívajú pocity hanby, poníženia, výsmechu zo strany kamarátov, čo sa negatívne odráža na ich osobnosti, na sebavnímaní, sebahodnotení a veľa krát môže prerásť aj do porúch správania.


Dnes už poznáme viacero účinných cvičení, fyzických aktivít, rehabilitačných a liečebných postupov, pomocou ktorých sa dá dysfunkcia aspoň do určitej miery eliminovať, prejavy zmierniť. Existujú prístupy, pomocou ktorých sa dieťa naučí svoje pohyby účelnejšie a účinnejšie plánovať a vykonávať.


Čím je však dieťa staršie, tým je „náprava“ náročnejšia a má neistejší efekt. Pomôcť  môže skúsený špeciálny pedagóg, liečebný pedagóg alebo rehabilitačný pracovník, či fyzioterapeut.

Špecifiká vo vzdelávaní 


Ak sa VPU nevenuje dostatočne včas dostatočná a primeraná pozornosť, často to vedie u žiaka k nechuti k učeniu, k zníženiu snahy a motivácie pre školskú prácu, k nástupu ľahostajnosti až rezignácie, k následným - často výrazným -  medzerám v osvojovanom učive. Ak sa žiakovi s VPU nedostáva pomoc a primeraná podpora dlhodobo, jeho ťažkosti zvyčajne prerastajú aj do porúch správania v rôznej forme. So žiakom by sa preto malo intenzívne pracovať už pri objavení prvých príznakov VPU alebo rizikových prejavov, pretože včasná odborná pomoc je prevenciou pred neskoršími rozsiahlejšími ťažkosťami. Čím skôr sa poskytne dieťaťu intenzívna pomoc, tým budú jej výsledky efektívnejšie.   


Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety alebo ich obsah: 

  • Individuálna logopedická intervencia (ILI) – žiak s VPU tento predmet nemusí mať, ak ho nepotrebuje a ak to poradenské zariadenie uvedie v správe. Ak ho potrebuje, jeho cieľom je v maximálnej miere podporiť rozvoj reči a jazykových schopností ako predpokladu úspešného zvládnutia čítania a písania. Dôležitou súčasťou ILI je spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa. 

  • Rozvoj špecifických funkcií (RŠF) -  cieľom tohto predmetu je v maximálnej miere podporiť rozvoj základných špecifických funkcií, ktoré sú predpokladom primeraného zvládnutia čítania, písania, počítania, eliminovať edukačné nedostatky vyplývajúce z VPU, ale aj prevencia pred poruchami správania, ako možného následku neriešených VPU. V predmete sa rozvíjajú tie dielčie funkcie a oblasti, v ktorých má dieťa ťažkosti – napr. aj pamäť, pozornosť, myslenie, logika, motorika, zrakové alebo sluchové vnímanie, vizuomotorika a pod. Obsah je vždy v súlade so schopnosťami dieťaťa, bez ohľadu na jeho fyzický vek. Nejde však o doučovanie, terapie a reedukácie však môžu úzko súvisieť s tým, čo sa žiak učí v škole. Dôležitou súčasťou je samozrejme úzka spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa.  


Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu.