Vytvorené: pred 5 rokmi

Dysortografia

Popis 


Dysortografia patrí k tzv.špecifickým vývinovým poruchám učenia a znamená neschopnosť zvládnuť správne používanie gramatiky, správne sa písomne vyjadrovať napriek primeranej inteligencii, napriek použitiu bežných vzdelávacích metód a postupov, pri primeranom zdravotnom stave, primeranej snahe zo strany rodiny aj pani učiteľky.


Napriek tomu, že sa dieťa veľmi snaží (nie je to lajdák a nechce sa mu), výsledok nezodpovedá jeho námahe. Nesúvisí teda s nedostatočným intelektom, ani s nevhodným spôsobom učenia.  Bežným spôsobom to jednoducho nejde tak, ako by bežne malo.

Žiak s dysortografiou obvykle napriek tomu, že dobre ovláda gramatické pravidlá a poučky, nie je schopný ich pohotovo a primerane uplatniť pri písaní diktátu, alebo aj pri prepise textu so zrakovou oporou.


Čo ďalej?


Ťažkosti dieťaťa v písaní netreba brať na ľahkú váhu. Aj keď dnes už písomný prejav často nahrádza písanie na počítači a ten dokáže opraviť gramatické chyby, každý sa potrebuje dohovoriť so svojim okolím aj písmom a bude ho v dospelosti nutne potrebovať.

Nie je vhodné čakať, že ťažkosti dieťaťu samé prejdú. Je potrebné čo najskôr navštíviť špeciálneho pedagóga, ktorý diagnostikou identifikuje druh a stupeň dysortografie, poradí cvičenia na jej odstránenie, alebo aspoň zmiernenie, poradí metódy, reedukácie, pomôcky, nastaví podporu v škole. Čím je dieťa staršie, tým je „náprava“ náročnejšia, pretože sú už fixované nesprávne vzorce písania, ktoré sa ťažko odstraňujú.

Zaujímavosť: pozrite si podrobnejšie, čo všetko musí zvládnuť mozog pri písaní diktátu

Špecifiká vo vzdelávaní 


Ak sa VPU nevenuje dostatočne včas dostatočná a primeraná pozornosť, často to vedie u žiaka k nechuti k učeniu, k zníženiu snahy a motivácie pre školskú prácu, k nástupu ľahostajnosti až rezignácie, k následným - často výrazným -  medzerám v osvojovanom učive. Ak sa žiakovi s VPU nedostáva pomoc a primeraná podpora dlhodobo, jeho ťažkosti zvyčajne prerastajú aj do porúch správania v rôznej forme. So žiakom by sa preto malo intenzívne pracovať už pri objavení prvých príznakov VPU alebo rizikových prejavov, pretože včasná odborná pomoc je prevenciou pred neskoršími rozsiahlejšími ťažkosťami. Čím skôr sa poskytne dieťaťu intenzívna pomoc a podpora, tým budú jej výsledky efektívnejšie.   


Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety alebo ich obsah: 

  • Individuálna logopedická intervencia (ILI) – žiak s VPU tento predmet nemusí mať, ak ho nepotrebuje a ak to poradenské zariadenie uvedie v správe. Ak ho potrebuje, jeho cieľom je v maximálnej miere podporiť rozvoj reči a jazykových schopností ako predpokladu úspešného zvládnutia čítania a písania. Dôležitou súčasťou ILI je spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa. 

  • Rozvoj špecifických funkcií (RŠF) -  cieľom tohto predmetu je v maximálnej miere podporiť rozvoj základných špecifických funkcií, ktoré sú predpokladom primeraného zvládnutia čítania, písania, počítania, eliminovať edukačné nedostatky vyplývajúce z VPU, ale aj prevencia pred poruchami správania, ako možného následku neriešených VPU. V predmete sa rozvíjajú tie dielčie funkcie a oblasti, v ktorých má dieťa ťažkosti – napr. aj pamäť, pozornosť, myslenie, logika, motorika, zrakové alebo sluchové vnímanie, vizuomotorika a pod. Obsah je vždy v súlade so schopnosťami dieťaťa, bez ohľadu na jeho fyzický vek. Nejde však o doučovanie, terapie a reedukácie však môžu úzko súvisieť s tým, čo sa žiak učí v škole. Dôležitou súčasťou je samozrejme úzka spolupráca so zákonným zástupcom dieťaťa.  


Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu.