Vytvorené: pred 2 dňami

Ako na atestačné portfólio špeciálneho pedagóga

Ako na atestačné portfólio špeciálneho pedagóga

https://pixabay.com/photos/books-man-person-businessman-3205452/

Atestačné portfólio je súbor dôkazov o profesijných kompetenciách špeciálneho pedagóga. Predkladá sa pri atestáciách a slúži na preukázanie odborného rastu, kvality práce, výsledkov a prínosu pre školu či žiakov.

Atestácia je štátne overenie profesijných kompetencií, ktoré sú dané profesijným štandardom pre príslušnú kategóriu odborného zamestnanca, pre príslušný kariérový stupeň, získaných vzdelávaním, sebavzdelávaním alebo aj výkonom pracovnej činnosti.

Čo je atestačné portfólio?

Portfólio má preukázať, že špeciálny pedagóg dosahuje kompetencie požadované pre vyšší kariérový stupeň.

Je to systematicky usporiadaný dokument pozostávajúci obvykle z:

  • profesijného životopisu,

  • autoevaluácie práce,

  • dokumentácie o priebežnom vzdelávaní,

  • dôkazov o práci so žiakmi,

  • projektov a prípadových štúdií,

  • publikácií, odborných výstupov,

  • akýchkoľvek dokladov o profesijnom rozvoji.

Ako si môže špeciálny pedagóg pripraviť atestačné portfólio?

Od 16. septembra 2025, kedy nadobudli účinnosť nové profesijné štandardy, je potrebné zostavovať portfólio v súlade s ich požiadavkami. Prílohou žiadosti o atestáciu je vypracované portfólio, ktoré musí byť vypracované a štruktúrované podľa týchto profesijných štandardov.

Preto doporučujeme:

1. Preštudovať podmienky

Samozrejme v prvom rade je potrebné poznať podmienky, ktoré určuje zákon:

  • Pozrieť usmernenia a požiadavky, ktoré stanovuje vyhláška o kariérovom systéme a atestáciách (aktuálne podľa MŠVVaŠ SR).

  • Pozri kompetencie ktoré sa posudzujú (napr. odborné, diagnostické, metodické, poradenské, intervenčné).


2. Stanoviť štruktúru portfólia a spracovať portfólio

Štruktúra portfólia najčastejšie obsahuje:

1. Úvod a profesijný profil

  • Základné údaje o tebe

  • Tvoj profesijný životopis

  • Tvoje odborné zameranie

2. Autoevaluácia

V tejto časti by si mal/a ukázať, ako premýšľaš o svojej práci, na čo kladieš dôraz, čo považuješ za dôležité, ako chápeš úlohu špeciálneho pedagóga, v čom sa cítiš kompetentný/á a v čom sa chceš ďalej rozvíjať

  • Tvoje silné stránky, prednosti (v čom si dobrý, čo všetko už máš osvojené, čo už máš za sebou),

  • Tvoje možné oblasti rozvoja (v čom sa chceš ďalej rozvíjať, čo chceš zlepšovať)

  • Tvoj prístup k práci, k inklúzii, k metodikám, k tímovej spolupráci, diagnostike, intervenciám a pod.

3. Odborná činnosť špeciálneho pedagóga

Sem patria argumentačne podložené potvrdenia a príklady o tom, ako využívaš svoje profesijné kompetencie, s uvedením konkrétnych príkladov získaných napr. pozorovaním, hospitačnou činnosťou a pod. Takéto potvrdenie ti vydá aj tvoj riaditeľ.

Môžu to byť napríklad:

  • diagnostické správy (anonymizované) ktoré si napísal/a

  • reedukačné plány ktoré si pripravil/a

  • tebou spracované IVP (bez osobných údajov)

  • príklady tvojich záznamov z intervencií

  • metodické listy, pracovné listy vytvorené tebou

  • programy sociálnych, komunikačných alebo tréningových aktivít, ktoré si pripravil/a, spracoval/a, realizoval/a...

4. Profesijný rozvoj

V tejto časti zdokladuj všetko, čím vieš preukázať tvoje doterajšie odborné kompetencie a tvoju odbornú činnosť. Nestačí ich len popísať, potrebné je vytvoriť zoznam a priložiť kópie nadobudnutých dokladov, ako napr.:

  • Certifikáty z kurzov, seminárov, školení, ktoré si doteraz absolvoval/a

  • Účasť na konferenciách (aktívna aj pasívna)

  • Publikácie (ak si publikoval/a alebo si spoluautorom, je potrebné uviesť údaje v súlade s STN ISO 690: 2012 vrátane názvu kapitol, podkapitol, obsah publikácie)

  • Metodické materiály, ktoré si pripravil/a, osveta na ktorej si sa podieľal/a

  • Lektorská činnosť

5. Projekty, kazuistiky a výsledky práce

  • Kazuistika žiaka (anonymizovaná) s ktorým si pracoval/a

  • Návrh a realizácia reedukačného programu

  • Príklad práce s triedou alebo jednotlivcom

  • Koordinácia inkluzívneho tímu, ako sa na nej podieľaš

  • Spolupráca s CPP a pod.

6. Reflexia a záver

  • Prečo a ako je tvoja práca prínosná pre tvojho zamestnávateľa, pre žiakov, pre rodičov....

  • Ako plánuješ pokračovať v tvojom profesijnom raste

Pripravené atestačné portfólio sa podáva obvykle zviazané (hrebeňová väzba, tvrdá väzba, iná celistvá väzba)

3. Podať žiadosť

Žiadosť o vykonanie atestácie vrátane spracovaného atestačného portfólia podáva žiadateľ obvykle v elektronickej aj v tlačenej forme.

Ak žiadaš o vykonanie 2. atestácie predkladáš doklady nadobudnuté až po termíne zaradenia do kariérového stupňa pedagogický/odborný zamestnanec s 1. atestáciou.