10 činností, ktoré musí zvládnuť mozog pri písaní diktátu. Stačí ak má mozog problém v jednej z týchto činností a dieťa nedokáže diktát dobre napísať napriek tomu, že sa veľmi snaží a chce.
Veď je to len - "napísať diktát", to nie je ťažké !!!!
Že nie? Pozrite, koľko činností musí náš mozog vykonať a čo všetko musí mozog riadiť, aby dieťa dokázalo taký diktát napísať. Dokonca už aj v období, keď dieťa písať ešte nevie, teda v predškolskom období, môžeme tieto funkcie u dieťaťa cielene rozvíjať a pripravovať ho tak na budúce školské výkony.
Čo teda musí mozog pri diktáte zvládnuť
1. Počúvať pani učiteľku – táto schopnosť - základná (bazálna) funkcia mozgu - sa nazýva v reči špeciálnych pedagógov sluchová pozornosť– auditívna diferenciácia figúry a pozadia.
To znamená :
Že nie? Pozrite, koľko činností musí náš mozog vykonať a čo všetko musí mozog riadiť, aby dieťa dokázalo taký diktát napísať. Dokonca už aj v období, keď dieťa písať ešte nevie, teda v predškolskom období, môžeme tieto funkcie u dieťaťa cielene rozvíjať a pripravovať ho tak na budúce školské výkony.
Čo teda musí mozog pri diktáte zvládnuť
1. Počúvať pani učiteľku – táto schopnosť - základná (bazálna) funkcia mozgu - sa nazýva v reči špeciálnych pedagógov sluchová pozornosť– auditívna diferenciácia figúry a pozadia.
To znamená :
- nenechať sa rozptýliť inými zvukmi, ktoré doliehajú k uchu (rušenie spolužiakov, tikanie hodín na stene...)
- z množstva súčasne pôsobiacich zvukov vyčleniť hlas pani učiteľky a na ten sa sústrediť
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Čítame krátke rozprávky, na konci ktorých je otázka, týkajúca sa obsahu
- Dieťa musí sústredene počúvať, aby na konci na otázku dokázalo odpovedať
- Čítame krátke texty, v ktorých sa častejšie opakuje nejaké zvolené slovo (napr. „mačka“), vždy keď dieťa začuje toto určené slovo v texte, tleskne, alebo podskočí, zatočí sa a pod., jednoducho musí na dané slovo reagovať
- Pomenovávame predmety z nadradeného pojmu (napr. ovocie), zamiešame však aj také slová, ktoré nepatria medzi ovocie. Dieťa vždy keď začuje názov, ktorý do nadradeného pojmu nepatrí, tleskne, alebo podskočí, zatočí sa
- Hráme sa hru „Na kukučku“ – dieťa háda so zatvorenými očami, koľko krát sme zakukali
2. Vetu, ktorú pani učiteľka vyslovila, krátko podržať vo svojej pamäti - sluchová, auditívna pamäť
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu:
- Učíme ako len často môžeme dieťa rôzne riekanky, krátke či dlhšie básničky
- Necháme dieťa zopakovať práve povedanú vetu alebo viac krátkych viet
3. Slovo rozdeliť na jednotlivé hlásky, poskladať slovo z hlások (sluchom rozlíšiť, z ktorých hlások sa dané slovo skladá) - sluchová analýza a syntéza
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Hráme známu hru „Meno, mesto, zviera, vec“ – analyzujeme, akou hláskou sa slová začínajú, kto vymyslí viac slov začínajúcich na určenú hlásku
- Slovný futbal, slovný ping-pong – ja poviem slovo a ty vymyslíš ďalšie slovo, ktoré začíta takým písmenom, akým sa predošlé slovo končilo (auto - oči - internet - tabuľa....)
- Hráme sa na roboty – rozprávame sa slabikovaním (po-daj-mi-ru-ku). Dieťaťu to pôjde ľahšie ak k slabikovaniu pridáme aj pohyb (ako pri rozpočítavaní)
- Hráme sa na mimozemšťanov – rozprávame sa hláskovaním (p-o-d-a-j-m-i-r-u-k-u)
- Hráme spolu Človeče tak, že na daný počet bodov na kocke vymyslíme slovo a hláskovaním potom toto slovo "vyskáčeme" na hernom poli
4. Hlásky, ktoré mozog izoloval, musí odlíšiť od podobne znejúcich hlások, odlíšiť tiež napríklad dlhé od krátkych - sluchové rozlišovanie (auditívna diferenciácia)
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Hovoríme dieťaťu vždy dve slová (aj nezmyselné), niekedy povieme dvojicu rovnakých slov, inokedy dvojicu podobných slov. Dieťa má hádať, či počulo slová rovnaké alebo nerovnaké (napr. brem-prem, žloch-žloch, buch-puch)
5. Vyhľadať správne grafické tvary písmen k jednotlivým počutým hláskam - teda vyhľadať vo svojej pamäti, ako tieto počuté hlásky vyzerajú v grafickej podobe, keď sú napísané - zraková (vizuálna) pamäť
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Kimove pamäťové hry na zrakovú pamäť
- Predkladáme skupiny predmetov, ktoré si treba zapamätať. Potom dieťa zatvorí oči, niektorý predmet odoberieme/pridáme a ono háda, čo ubudlo/pribudlo. Čo sa zmenilo v miestnosti, na mojom oblečení, na stole.....
- Pexeso, rexeso – začíname od menšieho počtu obrázkov a od ľahších, jednoduchších tvarov a postupujeme k vyššiemu počtu a zložitejším tvarom
6. Dať pozor, aby medzi sebou nezamenil tvary písmen, ktoré vyzerajú podobne – teda aby nezamenil napr. m-n, d-b, k-h, a-o..... zrakové rozlišovanie (vizuálna diferenciácia) tvarov
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Hľadanie rozdielov medzi dvomi zdanlivo rovnakými podnetovými obrázkami
- Nájdi desať rozdielov
7. Vzájomne prepojiť informácie medzi jednotlivými zmyslovými oblasťami – počuté hlásky spojiť s videnými písmenami - vytváranie intermodálnych vzťahov
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Priraďovať zvuky k obrázkom, vyhľadávať obrázok na základe počutého zvuku
- Zvukové alebo hovoriace knižky
8. Spojiť obraz písmena v mozgu s pohybmi ruky – mozog musí vydať príkaz pre ruku a prsty, aby urobili správne pohyby pri písaní písmena - teda vizuomotorická koordinácia
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Strihanie papiera nožničkami po predlohe, po čiare
- Kreslíme podľa šablón
- Šnurujeme topánky, viažeme šnúrky
- Robíme rôzne drobné manuálne domáce práce
9. Dať pozor na to, aby boli písmená umiestnené na papieri na správne miesto a v správnej polohe – teda nie nad linajku ani pod ňu, kontrolovať dodržanie písania zľava doprava, zhora dolu (v niektorých tvaroch písmen). Táto schopnosť mozgu sa nazýva priestorová orientácia
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Prekresľujeme obrázky podľa predlohy do štvorcovej siete
- Hľadáme správnu cestičku v kreslenom labyrinte
- Dopĺňame chýbajúce časti na obrázku podľa predlohy
- Vyhľadávame rovnako (alebo opačne) otočené obrázky v rade
- Skladáme origami podľa predlohy, postupujeme od jednoduchších k zložitejším
- Prevliekame stužky, motúziky cez vydierkované papierové doštičky, vyšívame
10. Nesmie prehádzať rad – poradie, postupnosť hlások a potom aj písmen v slove a nesmie zabudnúť žiadnu jednotlivosť z tohto vyššie uvedeného radu činností, musí vedieť, ktoré písmenko bude písať ako prvé, ktoré ako druhé...ktoré ako posledné - vnímanie časového sledu (serialita)
Ako môžeme u dieťaťa rozvíjať túto funkciu
- Vymaľovávame obrázky, na ktorých je potrebné zachovať postupnosť farieb alebo postupnosť tvarov
- Navliekame korálky, zoraďujeme kocky so zachovaním postupnosti, napr.: žltá – modrá – fialová, žltá – modrá – fialová....
- Postupne pridávame počet farieb alebo tvarov v sérii, začíname však vždy s takým počtom prvkov v sérii, aký je dieťa schopné zachovať, dodržať
- Medzi viacerými sériami obrázkov vyhľadávame rovnaké série, porovnávame sériu s predloženým vzorom
Ak má mozog aj len čiastkový deficit v niektorej z týchto oblastí, dieťa pravdepodobne bude mať ťažkosti v písaní diktátov, ale často aj pri odpise, prepise. Rozvojom takýchto dielčích funkcií je preto nevyhnutné zaoberať sa už dlho v predškolskom veku.