Dielčie oslabenie funkcií
Lexikón
Iné Oneskorovanie psychomotorického vývinu Poruchy senzorickej integrácie Dielčie oslabenie funkcií Slabo prospievajúci žiak Deti cudzincov Školská spôsobilosť Bilingválna výchova CAN syndróm ĽavákProces učenia stojí na množstve funkcií a kvalite percepčného (zmyslového vnímania).
V špeciálnej pedagogike sa dnes používa pojem dielčie funkcie, čiastkové funkcie či bazálne funkcie na označovanie množstva základných funkcií mozgu, ktorých správny rozvoj a následné vzájomné prepojenie je nevyhnutným predpokladom pre správny proces učenia sa - najmä pre rozvoj takých školských zručností, ako sú čítanie, písanie a počítanie, na ktorých potom stojí celé školské vzdelávanie dieťaťa.
Pri ťažkostiach v niektorej (alebo vo viacerých) z oblastí dielčích funkcií hovoríme potom o dielčích oslabeniach výkonu (DOV), či o deficitoch čiastkových funkcií (DČF) . Známa je najmä ich definícia detskou psychologičkou Dr. Brigitte Sindelar, ktorá vypracovala nie len diagnostický, ale aj terapeutický postup na ich následný rozvoj a stimuláciu. Podľa jej údajov až 20% detí trpí deficitmi čiastkových funkcií.
Dopad takýchto deficitov na výchovno-vzdelávací proces dieťaťa môže byť veľmi vážny a môže viesť až k jeho zlyhávaniu v učení, často hneď od nástupu na plnenie povinnej školskej dochádzky.
Čo tu patrí
Optická (zraková) oblasť - najmä:
V špeciálnej pedagogike sa dnes používa pojem dielčie funkcie, čiastkové funkcie či bazálne funkcie na označovanie množstva základných funkcií mozgu, ktorých správny rozvoj a následné vzájomné prepojenie je nevyhnutným predpokladom pre správny proces učenia sa - najmä pre rozvoj takých školských zručností, ako sú čítanie, písanie a počítanie, na ktorých potom stojí celé školské vzdelávanie dieťaťa.
Pri ťažkostiach v niektorej (alebo vo viacerých) z oblastí dielčích funkcií hovoríme potom o dielčích oslabeniach výkonu (DOV), či o deficitoch čiastkových funkcií (DČF) . Známa je najmä ich definícia detskou psychologičkou Dr. Brigitte Sindelar, ktorá vypracovala nie len diagnostický, ale aj terapeutický postup na ich následný rozvoj a stimuláciu. Podľa jej údajov až 20% detí trpí deficitmi čiastkových funkcií.
Dopad takýchto deficitov na výchovno-vzdelávací proces dieťaťa môže byť veľmi vážny a môže viesť až k jeho zlyhávaniu v učení, často hneď od nástupu na plnenie povinnej školskej dochádzky.
Čo tu patrí
Optická (zraková) oblasť - najmä:
- vnímanie základných optických figúr
- optická diferenciácia (rozlíšenie)
- optická pamäť
Akustická (sluchová) oblasť - najmä:
- vnímanie základných akustických figúr, sluchová pozornosť
- akustická diferenciácia (rozlíšenie)
- akustická pamäť
Oblasť vnímania telesnej schémy, seba samého v priestore - najmä:
- hmatový zmysel
- orientácia na sebe, na vlastnom tele
- priestorová a plošná orientácia
Intermodalita
- schopnosť tvoriť vzťahy medzi videným a počutým, videným a hmatovým (napr.vizuomotorická koordinácia), prepájať rôzne formy zmyslového vnímania navzájom
Serialita
- schopnosť vnímať a chápať následnosť, postupnosť, zachovávať poradie, sled