Poruchy senzorickej integrácie
Lexikón
Iné Oneskorovanie psychomotorického vývinu Poruchy senzorickej integrácie Dielčie oslabenie funkcií Slabo prospievajúci žiak Deti cudzincov Školská spôsobilosť Bilingválna výchova CAN syndróm ĽavákNaše okolie pôsobí neustále na všetky naše zmysly - dostávajú sa k nám podnety sluchové, čuchové, zrakové, chuťové, dotykové, polohové. Náš organizmus by ich mal dokázať primerane prijať a samozrejme aj spracovať, spojiť do celku. Náš mozog by ich mal vedieť vyhodnotiť a pripraviť primeranú odpoveď, reakciu organizmu. Takáto schopnosť nervového systému sa nazýva aj senzorická integrácia. Je veľmi dôležitou súčasťou nášho procesu učenia. To ako dokážeme tieto podnety vnímať a spracovávať výrazne ovplyvňuje následne naše správanie, učenie.
Veď len si predstavme, ako napríklad nás dokáže niekedy vykoľajiť z činnosti dajme tomu tlačiaca topánka, nepríjemný zápach, príliš hlasno tikajúce hodiny či kvapkajúca voda z kohútika, ale napríklad aj taká banálna odierajúca etiketa na odeve. Veľmi často dokáže takáto "nepríjemnosť" z okolia úplne narušiť naše sústredenie, ovplyvniť plánovanie činnosti, sebakontrolu. Medzi spracovaním zmyslových podnetov a našim správaním je priama súvislosť.
Porucha senzorickej integrácie sa prejavuje:
Veď len si predstavme, ako napríklad nás dokáže niekedy vykoľajiť z činnosti dajme tomu tlačiaca topánka, nepríjemný zápach, príliš hlasno tikajúce hodiny či kvapkajúca voda z kohútika, ale napríklad aj taká banálna odierajúca etiketa na odeve. Veľmi často dokáže takáto "nepríjemnosť" z okolia úplne narušiť naše sústredenie, ovplyvniť plánovanie činnosti, sebakontrolu. Medzi spracovaním zmyslových podnetov a našim správaním je priama súvislosť.
Porucha senzorickej integrácie sa prejavuje:
- hypersenzitivitou (zvýšenou citlivosťou, precitlivenosťou) na okolité senzorické podnety - napr. zakrývanie uší pri väčšom hluku, odmietanie dotykov
- hyposenzitivitou (zníženou, oslabenou citlivosťou, vnímavosťou) na okolité senzorické podnety - prejavuje sa napr.zvýšeným vyhľadávaním hluku, silnou potrebou dotykov, neustále chytanie či žmolenie niečoho v ruke, dávanie predmetov do úst, potreba kolísania sa, hojdania a pod.
Takéto dysfunkcie senzorickej integrácie sa vyskytujú najmä pri takých diagnózach, ako sú poruchy autistického spektra, ADD/ADHD, často pri špecifických poruchách učenia.
Za autorku teórie senzorickej integrácie (SI) sa dnes považuje A.J.Ayersová - americká ergoterapeutka, ktorá vypracovala okrem teórie SI aj efektívne terapeutické postupy na zlepšenie procesov senzorickej integrácie. Terapie sa uskutočňujú prevažne v špeciálne vybavených miestnostiach, herniach či telocvičniach, s využitím množstva špeciálnych pomôcok (valce, hojdačky, trampolíny, lopty, dosky) a formou hrových zábavných aktivít.
Aj na základe tejto teórie bol vypracovaný napr. školský intervenčný program, u nás známy pod skratkou INPP, ktorý je založený na stimulácii rozvoja neuromotorickej nezrelosti v jednotlivých oblastiach a obsahuje jednoduchý program vývinových cvičení, ktoré nepresiahnu 10-15 minút denne.
Viac o intervenčnom programe INPP sa dozviete aj tu.