Školská spôsobilosť
Lexikón
Iné Oneskorovanie psychomotorického vývinu Poruchy senzorickej integrácie Dielčie oslabenie funkcií Slabo prospievajúci žiak Deti cudzincov Školská spôsobilosť Bilingválna výchova CAN syndróm ĽavákV bežnom živote sa stretávame s rôznymi pomenovaniami pripravenosti dieťaťa na vstup do školy: školská zrelosť, školská spôsobilosť, školská pripravenosť, vyspelosť na plnenie povinnej školskej dochádzky... a možno by sme našli ešte aj iné výrazy.
Školská spôsobilosť a školská zrelosť
Náš školský zákon pozná pojem - školská spôsobilosť a pod týmto pojmom rozumie "súhrn psychických, fyzických a sociálnych schopností, ktorý dieťaťu umožňuje stať sa žiakom a je predpokladom absolvovania výchovno-vzdelávacieho programu základnej školy" ( školský zákon 245/2008 Z.z. §2, ods.b).
Autori obvykle vnímajú dva u nás tradične používané výrazy ako odlišné - a to: školská zrelosť a školská spôsobilosť. U nás uznávaná česká autorka Zelinková, O. (2012) hovorí, že „školská zrelosť znamená dosiahnutie takej úrovne vývinu centrálnej nervovej sústavy, ktorá sa prejavuje odolnosťou voči záťaži, schopnosťou sústrediť sa a emočnou stabilitou. Pojem školská spôsobilosť postihuje úroveň prípravy na školu z hľadiska schopností (vnímanie, predstavivosť, pozornosť, pamäť, myslenie), vplyvu prostredia a výchovy.“
Úroveň takejto spôsobilosti deti dosahujú obvykle v období 6.rokov fyzického veku, ale nemusí to byť vždy pravidlom. Toto "dozrievanie" je vysoko individuálne a pre každé dieťa špecifické, závislé napr. od genetiky, prostredia v ktorom vyrastá, od zdravotného a telesného stavu, aj od sociálnych okolností či emocionálnych daností.
Kľúčové oblasti školskej zrelosti
fyzická zrelosť - posudzuje lekár (jedná sa nielen o fyzickú vyspelosť, ale aj o zdravotný stav - aktuálny aj minulý - dieťaťa)
kognitívna zrelosť - celkový intelekt, rozumové predpoklady, pamäťové schopnosti, úroveň predmatematických predstáv, pozornosť....
emocionálna a sociálna zrelosť - vydrží už dlhšiu dobu oddelené od rodičov, neplače pre hocičo, vie rešpektovať autority, dokáže spolupracovať, vie nadväzovať a udržať si rovesnícke vzťahy, vie primerane riešiť konflikty....
pracovná zrelosť - dokáže plniť predkladané úlohy, vie ich dokončiť, vie sa sústrediť na predloženú úlohu, neodbieha od činnosti, vie rešpektovať pravidlá, vie pracovať primerane samostatne ....
Jednotlivým kritériám a znakom školskej zrelosti a spôsobilosti sa budeme najmä z dôvodu šírky tejto témy na našich stránkach venovať postupne v článkoch.