Slabo prospievajúci žiak
Lexikón
Iné Oneskorovanie psychomotorického vývinu Poruchy senzorickej integrácie Dielčie oslabenie funkcií Slabo prospievajúci žiak Deti cudzincov Školská spôsobilosť Bilingválna výchova CAN syndróm ĽavákŠkola patrí všetkým. Bez ohľadu na to, z akej je dieťa rodiny, akú má farbu pleti, s akým hendikepom sa narodilo, aké prekážky musí v živote prekonávať.
Každý rok v septembri zasadne do školských lavíc množstvo detí a ich štartovacia čiara nikdy nie je celkom jednotná. Nie sme klonovaní, sme rozdielni. Ktosi múdry povedal, že práve škola je priestorom, ktorý by mal pomáhať rozdiely prekonávať a nie ich posilňovať, aby mali všetci šancu do budúcna – do veľkého dospelého sveta, ktorý nikdy nie je veľmi jednoduchý.
Poslušný, aktívny, zdravý, inteligentný, šikovný, usilovný a bezproblémový žiak je snom každého učiteľa. Ale len ten z opačnej strany krivky preverí skutočné učiteľovo majstrovstvo.
Medzi tých, ktorí sú náročnejší na takéto pedagogické majstrovstvo, patria aj slabo prospievajúci žiaci.
Dôvody a príčiny ich slabšieho prospievania môžu byť pestré:
Každý rok v septembri zasadne do školských lavíc množstvo detí a ich štartovacia čiara nikdy nie je celkom jednotná. Nie sme klonovaní, sme rozdielni. Ktosi múdry povedal, že práve škola je priestorom, ktorý by mal pomáhať rozdiely prekonávať a nie ich posilňovať, aby mali všetci šancu do budúcna – do veľkého dospelého sveta, ktorý nikdy nie je veľmi jednoduchý.
Poslušný, aktívny, zdravý, inteligentný, šikovný, usilovný a bezproblémový žiak je snom každého učiteľa. Ale len ten z opačnej strany krivky preverí skutočné učiteľovo majstrovstvo.
Medzi tých, ktorí sú náročnejší na takéto pedagogické majstrovstvo, patria aj slabo prospievajúci žiaci.
Dôvody a príčiny ich slabšieho prospievania môžu byť pestré:
- nepodnetné alebo slabo podnetné rodinné prostredie
- slabá motivácia pre učenie a školské výkony
- časté absencie (z rôznych, nie len zdravotných dôvodov)
- sociálne znevýhodňujúce prostredie
- nižšie intelektové schopnosti
- a mnohé iné alebo aj ich vzájomná kombinácia
Za slabo prospievajúceho žiaka je v škole obvykle považovaný najmä taký žiak, ktorého vzdelávacie výsledky nevytvárajú predpoklad na úspešné zvládnutie predpísaného obsahu vzdelávania. Môže to byť však aj taký žiak, ktorý z rôznych dôvodov nedosahuje učebné výsledky primerané svojim rozumovým a osobnostným predpokladom a danostiam.
Sú aj takí žiaci, ktorí len práve teraz, len práve v tomto období prežívajú neľahké či náročnejšie obdobie vo svojom živote, pasujú sa s ťažkosťami – väčšími či menšími, zdravotnými, emočnými, rodinnými, či s akoukoľvek nepriazňou osudu, alebo len prežívajú obavy, úzkosť, strach, pocity menejcennosti a tieto skutočnosti sa negatívne podpíšu na ich školskom výkone. Všetci si zaslúžia a majú právo, aby sa na nich nazeralo ako na individuality – nie ako na rušivé či prekážajúce faktory, ktoré neplnia očakávania svojho okolia (rodičov či učiteľov).
Preto sa dnes tak často hovorí o inklúzii a inkluzívnej škole ako o škole pre všetkých, kde každý žiak (nie len ten s evidentným postihnutím, hendikepom či závažnejším znevýhodnením) má právo na individuálny prístup, na vzdelávanie takými metódami, takými postupmi a prístupmi, takými formami, ktoré sú pre neho najlepšie, najprijateľnejšie a ktoré zabezpečia jeho maximálne osobnostné a vedomostné napredovanie.
Úlohou školy je každodenne žiakom pomáhať, realizovať také podporné opatrenia, nachádzať také riešenia, ktoré všetkým deťom zabezpečia osobnostný aj vedomostný rozvoj a progres, pomôžu v rôznych životných situáciách, bez stigmatizácie. Pre mnohé deti učenie nie je práve prechádzkou ružovou záhradou a bez špecifickej pomoci môžu v učení (a nielen v učení) zlyhávať. Každý mozog sa učí inak. Keď sa dieťa cíti bezpečne, je pripravené učiť sa, nasávať vedomosti, rozvíjať sa, rásť. Ale takmer každé dieťa počas školskej dochádzky potrebuje v určitom období alebo v určitých situáciách rôznu špecifickú podporu, špecifickú pomoc. Školy preto na pomoc a podporu slabo prospievajúcich žiakov môžu využívať služby podporných tímov odborných zamestnancov - školského alebo poradenského špeciálneho pedagóga, školského alebo poradenského psychológa, výchovného poradcu, liečebného pedagóga, sociálneho pedagóga. V našich školách by preto v rámci inklúzie títo odborníci mali mať širšie uplatnenie, ako "len" užšiu špecifickú prácu s deťmi s postihnutím a zdravotným znevýhodnením.
Opatrenia zamerané na podporu menej úspešných žiakov vo vzdelávaní ZŠ zhrnula štátna školská inšpekcia do materiálu, ktorý nájdete tu.