Vytvorené: pred 5 rokmi

Dysmúzia

Popis 


V každej triede sedí často aj niekoľko žiakov, ktorí nech sa snažia ako chcú, nikdy v živote nedokážu správne zaspievať pieseň. Spievajú neskutočne falošne, no často ako by ani nepočuli, že je tomu tak. Majú veľkú ťažkosť rozpoznať alebo zopakovať melódiu, zopakovať rytmus alebo tóny, niekedy aj rozlíšiť zvuky hudobných nástrojov. Ľudovo hovoríme, že dotyčný "nemá hudobný sluch".


Odborne sa takéto ťažkosti nazývajú aj dysmúzia a patria do skupiny špecifických vývinových porúch učenia. Samotná dysmúzia pre život dieťaťa nemá prílišný význam ani negatívny dopad na jeho školské výkony. Najčastejším prejavom je ťažkosť vo vnímaní rytmu a teda aj v používaní diakritiky v písaní. Tieto vývinové poruchy sa však menej často vyskytujú izolovane, obvykle sa kombinujú s inými DYS - napr. s ťažkosťami v písaní (dysgrafia), v čítaní (dyslexia), alebo v matematike (dyskalkúlia). Ťažkosti v speve bývajú však pomerne dobre okolím tolerované. Deti výkony v speve k svojmu školskému životu nepotrebujú až tak bezpodmienečne, ako napríklad čítanie, písanie či matematiku, a teda ich status dobrého žiaka nie je až tak vážne ohrozený, ako pri dyslexii, dysgrafii či dyskalkúlii.


Dôležité je si zapamätať, že takáto ťažkosť určite nesúvisí s neochotou dotyčného k spievaniu alebo k muzickým prejavom. Pri takýchto dysfunkciách to jednoducho bežným spôsobom nejde tak, ako by bežne malo.


Čo ďalej?


U niektorých ľudí ťažkosti pretrvajú po celý život. Niektorí ich sami dokážu viac alebo menej eliminovať, niekedy aj odstrániť. Trochu k tomu prispeje aj zrenie centrálneho nervového systému (CNS) počas vývinu. Často však pri týchto ťažkostiach deti v detstve zažívajú pocity hanby, poníženia, výsmechu zo strany kamarátov, čo sa odráža na osobnosti dieťaťa, na jeho sebavnímaní, sebahodnotení a veľa krát môže prerásť aj do porúch správania.


Pokiaľ sa ťažkosť výrazným spôsobom nepodpisuje na emočnom prežívaní dieťaťa, nie je potrebné sa ňou výraznejšie zaoberať. Ak však má dopad na osobnosť, je potrebné dieťaťu zabezpečiť podporu a pomoc u odborníka – psychoterapeuta, špeciálneho alebo liečebného pedagóga.

Špecifiká vo vzdelávaní 


Dieťa s diagnózou dysmúzie významné zmeny vo vzdelávacích postupoch nepotrebuje. Je však treba zabezpečiť mu v škole bezpečné prostredie bez výsmechu.   V prípade, ak ťažkosti dopadajú do písania alebo sú kombinované s inými DYS, je potrebné nastaviť v škole príslušné podporné opatrenia.