Sú deti, ktoré na matematiku potrebujú vynaložiť väčšie úsilie, k pochopeniu súvislostí potrebujú dlhší čas, lepšie vysvetlenie, vysvetlenie viacerými spôsobmi či viac opakovaní.
Aby bolo nasmerovanie podpory pre dieťa efektívne, musí byť vždy individuálne zacielené a musí vždy striktne vychádzať z úrovne, na ktorej sa schopnosti dieťaťa práve nachádzajú. Bez ohľadu na vek a stupeň zaškolenia. Individuálny podporný program má byť efektívnou cestou a nie len ďalším neefektívnym trápením dieťaťa či pretekmi s časom.
Cieľom je aby bol žiak schopný použiť vedomosti v reálnom živote.
Viac v lexikóne
Niekoľko zásad práce s dyskalkulikom
začíname vždy z úrovne, ktorá je už (alebo ešte) bezpečne osvojená, túto oblasť automatizujeme
systematicky postupujeme fázami matematického myslenia, nepreskakujeme, zachovávame striktne postupnosť
obchádzame možnosť vzniku perseverácií
neučíme teda naraz také operácie, ktoré by si dieťa mohlo mýliť (napr. nie naraz plus a mínus, alebo násobenie a delenie)
túto zásadu uplatňujeme spočiatku aj pri zadávaní domácich úloh, skúšaní, preverovaní vedomostí, napríklad aj tak, že nedávame na jednom hárku príklady na plus aj na mínus,
postupujeme tak dovtedy, kým nie je zrejmé, že dieťa bezpečne tieto operácie rozlišuje a rozumie ich podstate
verbalizácia - každý krok, ktorý pri matematických operáciách robíme, musí prevádzať verbalizácia, slovný popis toho, čo robíme a prečo to robíme
diferenciácia, malé kroky - postupujeme po malých krokoch, každú úroveň oddifrencujeme od ďalšej
kompenzačné mechanizmy - využijeme akékoľvek kompenzácie, akékoľvek riešenie, aby dieťa v matematike vedelo prežiť - napríklad dlhodobé zotrvanie pri počítaní s oporou prstov, s pomôckami, s počítadlom, s kalkulačkou, s tabuľkami matematických operácií - najmä u najťažších foriem dyskalkúlie
Súvisiace terapie
postupujeme v absolútnej jednote so všetkými zainteresovanými do vzdelávania dieťaťa (rovnaké postupy učitelia, rodičia)
v prípade pridruženej poruchy pozornosti alebo ťažšieho sústredenia dieťaťa nezadávame úlohy na graficky prehltených pracovných listoch, aby nedochádzalo k odklonu pozornosti (nie veľa obrázkov a rozptyľujúcich podnetov, rôznorodých zobrazení na jednom pracovnom liste), uprednostňujeme pracovný list na ktorom je iba jeden typ úloh, prípadne úlohy na bežnom pracovnom liste či v pracovnom zošite prekryjeme čistým hárkom a ponecháme odkrytý iba príklad, ktorý má žiak riešiť