KUPOZ
Súvisiace terapie
Reedukačné programy Eľkonin – tréning fonematického uvedomovania KUPOZ Feuersteinova metóda KUPREV KUMOT KUPUBProgram KUPOZ vypracovala klinická psychologička PhDr. Pavla Kuncová za účelom rozvoja pozornosti u detí. Program je určený pre deti mladšieho školského veku od 8 do 12 rokov.
Zameraný je najmä na rozvíjanie sluchového a zrakového vnímania, sluchovej a zrakovej pamäte, schopnosti koncentrácie pozornosti, logické myslenie a vyjadrovacie schopnosti.
Pre koho je vhodný
Obvykle sa program s úspechom využíva najmä pre deti:
Obvykle sa program s úspechom využíva najmä pre deti:
- s poruchami pozornosti a hyperaktivitou,
- poruchami učenia,
- pomalším psychomotorickým tempom,
- neurotickými ťažkosťami
- s hraničným intelektom,
- s intelektovým nadaním
Ako funguje
Hravým spôsobom trénuje návyky pozornosti, priestorových vzťahov, pojmového myslenia či psychomotorického tempa.
Hravým spôsobom trénuje návyky pozornosti, priestorových vzťahov, pojmového myslenia či psychomotorického tempa.
Základom programu je práca v domácom prostredí, založený je na spolupráci rodiča a dieťaťa, kedy rodič s dieťaťom pracuje s pripravenými pracovnými listami pod metodickým vedením zaškoleného odborníka (psychológa či špeciálneho pedagóga) a nasleduje jeho odporúčania.
Trvanie programu je 15 týždňov, kedy rodič spolu s dieťaťom pracuje denne približne 15 – 20 minút. Dôležitá je pozitívna motivácia dieťaťa pre prácu, kladenie dôrazu na udržanie a prenášanie pozornosti. Rodič v dohodnutých intervaloch (napr. každých 14 dní) príde na konzultačné stretnutie s odborníkom, kedy sa oboznámi s ďalším postupom v programe. Jednotlivé úlohy majú stúpajúcu náročnosť, niektoré sú časovo limitované. Dieťa sa takto učí pracovať s časovým limitom, zvyknúť si na časové obmedzenie v situáciách, ktoré ho neohrozujú. Úspech programu spočíva už vo vykonaní zadaných úloh a nie v ich riešeniach.
Čo posilňuje
- pozitívnu komunikáciu a vzťah medzi dieťaťom a rodičom,
- psychomotorické tempo,
- výkon v koncentrácii pozornosti dieťaťa,
- sebavedomie dieťaťa,
- emočné vyladenie pri prístupe k pravidelnej práci,
- odbúranie stresu z časového limitu,
- celkové zlepšenie školského výkonu
- podporuje učenie sa pravidelnosti vykonávania cielenej činnosti