Hry s padákom
Súvisiace terapie
Hrové a projektívne techniky Hry s padákom Scénotest von Staabs Terapia hrou Filiálna terapia Sandplay terapiaPsychomotorické hry s padákom sú formou pohybovej aktivity, ktorá je zameraná najmä na prežívanie pohybu. Prostredníctvom hry sa vylaďuje psychofyziologický stav dieťaťa. Techniky sú vhodné najmä pre deti predškolského a mladšieho školského veku.
Používajú sa špeciálne padáky, ktoré majú tvar guľatej plachty. Môžu byť jednofarebné, alebo viacfarebné, zložené z farebných pruhov, obvykle s otvorom uprostred. Sú vyrobené zo vzdušnej, pružnej a tenkej látky. Vonkajší okraj spolu s otvorom uprostred sú spevnené. Na okrajoch padáka sú často umiestnené držiaky pre lepší úchop. Deti sa počas cvičenia zoznamujú s padákom dotykom, zrakom a súčasne zlepšujú svoje vnímanie tela v priestore.
Na čo sa využívajú
Cvičenie s padákom má okrem pohybového rozvoja aj spoločenský význam, podporuje budovanie rovesníckych vzťahov, tímovú spoluprácu. Pri rôznych pohyboch padákom hore a dole, keď sa nad deťmi padák vznáša alebo padá, pri sedení či ležaní spoločne prežívajú pocity, musia pracovať tímovo, pohybovať sa rovnako, kontrolovať svoje správanie pre spoločný efekt a výsledok.
Využívajú sa často na tréning rôznych dielčích oslabení, bazálnych funkcií potrebných pre rozvoj procesu učenia dieťaťa. Rozvíjajú tie základné funkcie, ktorých oslabenie môže byť dôvodom rozvoja porúch učenia, porúch aktivity a pozornosti . Vhodné sú aj pre deti úzkostné, alebo pre deti s elektívnym mutizmom či inými osobnostnými ťažkosťami.
Hry s padákom nie sú určené pre jednotlivcov, deti pri hre pociťujú potrebu spolupráce, napr. pri udržaní lopty, balónika či iného predmetu na padáku, pri imitácii morských vĺn, a pod.
Cvičenie s padákom má okrem pohybového rozvoja aj spoločenský význam, podporuje budovanie rovesníckych vzťahov, tímovú spoluprácu. Pri rôznych pohyboch padákom hore a dole, keď sa nad deťmi padák vznáša alebo padá, pri sedení či ležaní spoločne prežívajú pocity, musia pracovať tímovo, pohybovať sa rovnako, kontrolovať svoje správanie pre spoločný efekt a výsledok.
Využívajú sa často na tréning rôznych dielčích oslabení, bazálnych funkcií potrebných pre rozvoj procesu učenia dieťaťa. Rozvíjajú tie základné funkcie, ktorých oslabenie môže byť dôvodom rozvoja porúch učenia, porúch aktivity a pozornosti . Vhodné sú aj pre deti úzkostné, alebo pre deti s elektívnym mutizmom či inými osobnostnými ťažkosťami.
Hry s padákom nie sú určené pre jednotlivcov, deti pri hre pociťujú potrebu spolupráce, napr. pri udržaní lopty, balónika či iného predmetu na padáku, pri imitácii morských vĺn, a pod.
Cieľom psychomotorických hier je naučiť deti vnímať svoje telo a tiež mu porozumieť, trénovať sebaovládanie, sebakontrolu a spoluprácu.
Hry sa môžu využiť aj na vzdelávacie aktivity (učenie farieb, počítanie a pod.). S odborným terapeutickým vedením sa cvičenia dajú použiť aj na prácu s deťmi úzkostnými (zabaľovanie do padáka, schovávanie sa detí pod padák a pod.).
Hry sa môžu využiť aj na vzdelávacie aktivity (učenie farieb, počítanie a pod.). S odborným terapeutickým vedením sa cvičenia dajú použiť aj na prácu s deťmi úzkostnými (zabaľovanie do padáka, schovávanie sa detí pod padák a pod.).
Čo rozvíjajú
- fyzickú koordináciu,
- manuálnu zručnosť,
- hrubú aj jemnú motoriku,
- sociálne zručnosti a vzťahy,
- ovládanie vlastného tela,
- priestorovú orientáciu,
- vzájomnú – tímovú spoluprácu,
- zmysel pre rytmus,
- postreh