Elektívny mutizmus
Lexikón
Poruchy reči Zajakavosť Sigmatizmus Rotacizmus Paralália Mogilália Elektívny mutizmus Dyslália Verbálna dyspraxia Dysfázia Afázia Oneskorený vývin reči (OVR)Popis
Aj dospelým sa niekedy stane, že v náročnej, stresujúcej či traumatizujúcej situácii nedokážu zo seba „dostať hlas“. A nejedná sa o prejav hanblivosti.
Osobnosť dieťaťa je v raných vývinových obdobiach veľmi citlivá a niekedy sa môže stať, že v niektorých situáciách alebo s niektorými osobami náhle nedokáže hovoriť, napriek tomu, že má už reč vyvinutú. Tento jav – ak sa opakuje a trvá najmenej jeden mesiac – sa odborne nazýva elektívny (výberový) mutizmus (bezrečovosť).
Tento stav je obyčajne viazaný na prežívanie náročných, neurotizujúcich, stresujúcich, traumatizujúcich životných situácií (šok, stres, strach, vyčerpanie…). U detí sa objavuje najčastejšie v období vstupu do škôlky, do školy, pri významných životných zmenách, ale aj napríklad v puberte. Objaviť sa však môže v ktoromkoľvek vekovom období, aj v dospelosti.
Čo ďalej?
Elektívny mutizmus je diagnózou, ktorá je často náročná na odhalenie príčiny. Je to neuroticko-osobnostný problém a preto si vyžaduje okrem logopedickej aj terapiu, vedenú psychológom, psychiatrom, liečebným alebo špeciálnym pedagógom. Šanca na úspech sa zvyšuje, ak sa s terapiami začne čo najskôr po objavení sa problému.U dieťaťa je tomuto javu potrebné vždy venovať vysokú pozornosť a ihneď sa obrátiť na odborníkov v najbližšej poradni, aby sa dieťaťu problémy nenabaľovali.
Súčasťou úspešnej terapie je často aj rodinná terapia. Rodičia sa musia naučiť, že dieťa nesmú do reči v daných situáciách tlačiť, ale akceptovať jeho mlčanie, pretože problém by sa nevyriešil, ale skôr prehĺbil.
Ak sa mutizmus objavuje v škôlke či v škole, je nevyhnutná spolupráca s učiteľmi a prijatie spoločných opatrení podľa odporúčaní odborníkov, nastavenie podporných opatrení vo vzdelávaní.
Špecifiká vo vzdelávaní
Špecifické predmety
Žiak s týmito ťažkosťami môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradený aj špecifický predmet alebo jeho obsah:
Individuálna logopedická intervencia (ILI) - tento predmet vzdeláva školský logopéd. Cieľom realizácie predmetu je v maximálnej možnej miere podporiť u konkrétneho dieťaťa rozvoj reči a jazykových schopností, odstrániť alebo aspoň zmierniť NKS a edukačné nedostatky, ktoré vyplývajú z poruchy.
Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu: