Oneskorený vývin reči (OVR)
Lexikón
Poruchy reči Zajakavosť Sigmatizmus Rotacizmus Paralália Mogilália Elektívny mutizmus Dyslália Verbálna dyspraxia Dysfázia Afázia Oneskorený vývin reči (OVR)O OVR hovoríme vtedy, ak dieťa zaostáva v reči voči typickému vývinu. Ide o neskoršie dosahovanie rečových vývinových medzníkov (prvé slová, prvé vety,..). Uvažujeme o ňom približne od konca tretieho roku veku života dieťaťa.
Signály OVR
Za orientačné signály považujeme, ak vo veku dvoch rokov má dieťa niektorý z príznakov:
má aj pre blízkych nezrozumiteľnú reč
skoro všetko rozumie, ale len veľmi málo hovorí (vie povedať len menej ako 50 slov)
hovorí len izolované slová, aj to veľmi málo, nedokáže tieto slová spojiť ani do dvojslovných spojení
nepoužíva gestá, nemá komunikačný zámer
slabo rozumie, čo mu hovoríme , pričom ale sa nejedná o poruchu sluchu
slovná zásoba je vzhľadom k veku neprimeraná
nemá záujem o rozprávky, básničky, nerozumie im
Dopady na vzdelávanie
Dieťa s OVR pri vstupe do školy obvykle zaostáva za svojimi spolužiakmi v bohatosti slovnej zásoby. Má chudobnejší pasívny aj aktívny slovník, nedokáže slová alebo vety správne tvoriť alebo používať. V škole však už vyžadujeme vyšší stupeň dorozumievania sa s okolím - a to písanou rečou a nadobúdanie vedomostí čítaním. Často môže mať ťažkosti v komunikácii s rovesníkmi a z toho vyplývajúce následky (napr. aj poruchy správania).
Z týchto dôvodov žiak s OVR už pri vstupe do prvého ročníka vyžaduje špecifické podporné opatrenia vo vzdelávaní, ktoré posúdi školský alebo poradenský logopéd, špeciálny pedagóg, podľa potreby v spolupráci aj s inými odborníkmi.
Špecifiká vo vzdelávaní
Špecifické predmety
Žiak s týmito ťažkosťami môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradený aj špecifický predmet alebo jeho obsah:
Individuálna logopedická intervencia (ILI) - tento predmetvzdeláva školský logopéd. Cieľom realizácie predmetu je v maximálnej možnej mierepodporiť u konkrétneho dieťaťa rozvoj reči a jazykových schopností, odstrániť alebo aspoň zmierniť NKS a edukačné nedostatky, ktoré vyplývajú z poruchy.
Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu: