Sigmatizmus
Lexikón
Poruchy reči Zajakavosť Sigmatizmus Rotacizmus Paralália Mogilália Elektívny mutizmus Dyslália Verbálna dyspraxia Dysfázia Afázia Oneskorený vývin reči (OVR)Popis
Sigmatizmus sa ľudovo nazýva aj „šušľavosť“ a je jedným z najčastejších a najdlhšie pretrvávajúcich narušení komunikačnej schopnosti u detí. Každý pozná detskú reč, plnú nesprávnej výslovnosti sykaviek s-c-z-dz-š-č-ž-dž. Dospelým znie takáto reč detí spočiatku veľmi milo a v určitom vekovom období je to normálne, prirodzené, vývinové. Deti majú na takúto reč do istej doby nárok.
Ak však sigmatizmus pretrváva dlho, môže prinášať negatívne dôsledky pre dieťa (výsmech zo strany rovesníkov, obavu z hovorenia, v škole dopad na písanie diktátov, čítanie…)
Čo ďalej?
Návštevu odborníka – logopéda - nie je potrebné odkladať, ak rodič badá v reči svojho dieťaťa akékoľvek nápaditosti. Ak po 24.mesiaci dieťa nemá potrebu komunikovať, alebo je jeho reč nezrozumiteľná, je potrebné navštíviť logopéda.
K logopédovi je potrebné ísť aj vtedy, ak dieťa po 36.mesiaci má ešte stále chybnú výslovnosť hlások. Sigmatizmom je potrebné intenzívne sa zaoberať najmä ak pretrváva ešte aj v predškolskom období. Je potrebné zabezpečiť, aby do nástupu do školy dieťa výslovnosť bezpečne zvládlo a malo zautomatizované správne používanie sykaviek, aby sa chybná výslovnosť nefixovala.
Špecifiká vo vzdelávaní
Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradený aj špecifický predmet alebo jeho obsah:
Individuálna logopedická intervencia (ILI) - tento predmet vzdeláva školský logopéd. Cieľom realizácie predmetu je v maximálnej možnej miere podporiť u konkrétneho dieťaťa rozvoj reči a jazykových schopností, odstrániť alebo aspoň zmierniť NKS a edukačné nedostatky, ktoré vyplývajú z poruchy.
Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu: