Dyslália
Lexikón
Poruchy reči Zajakavosť Sigmatizmus Rotacizmus Paralália Mogilália Elektívny mutizmus Dyslália Verbálna dyspraxia Dysfázia Afázia Oneskorený vývin reči (OVR)Popis
Je to najčastejšie narušenie komunikačnej schopnosti u detí – narušenie artikulácie. Každý pozná detskú reč, plnú nesprávnej výslovnosti hlások alebo hláskových skupín, vynechávania, zamieňania či nahrádzania hlások, komolenia slov.
Rodičom a dospelým znie takáto reč milo a v určitom vekovom období dieťaťa je to normálne, prirodzené, vývinové. Deti majú na to nárok. Ak však dyslália pretrváva dlho, môže prinášať negatívne dôsledky pre dieťa a jeho osobnosť (výsmech zo strany rovesníkov, pocity hanby, nechuť k čítaniu, dopad do písania a pod.
Čo ďalej?
Návštevu odborníka – logopéda - by rodič nemal odkladať, ak badá v reči svojho dieťaťa akékoľvek nápaditosti. Ak po 24.mesiaci dieťa nemá potrebu komunikovať, alebo je jeho reč nezrozumiteľná, je potrebné navštíviť logopéda. K logopédovi je potrebné vybrať sa aj vtedy, ak dieťa po 36.mesiaci má ešte stále chybnú výslovnosť hlások. Nesprávnou výslovnosťou hlások je potrebné sa zaoberať čo najskôr.
Najneskôr však v predškolskom období - tak, aby do nástupu do školy dieťa výslovnosť hlások bezpečne zvládlo a malo zautomatizované ich správne používanie, aby sa chybná výslovnosť nefixovala.
Špecifiká vo vzdelávaní
Špecifické predmety
Žiak s týmito ťažkosťami môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradený aj špecifický predmet alebo jeho obsah:
Individuálna logopedická intervencia (ILI) - tento predmet vzdeláva školský logopéd. Cieľom realizácie predmetu je v maximálnej možnej miere podporiť u konkrétneho dieťaťa rozvoj reči a jazykových schopností, odstrániť alebo aspoň zmierniť NKS a edukačné nedostatky, ktoré vyplývajú z poruchy.
Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu: