Rotacizmus
Lexikón
Poruchy reči Zajakavosť Sigmatizmus Rotacizmus Paralália Mogilália Elektívny mutizmus Dyslália Verbálna dyspraxia Dysfázia Afázia Oneskorený vývin reči (OVR)Popis
Kedy sa konečne naučí povedať „R“ – to je častá otázka mnohých rodičov. Jav, keď dieťa nevie povedať túto hlásku, sa odborne nazýva rotacizmus.
Poznáme tri základné druhy rotacizmu:
ak dieťa hlásku vôbec nevysloví – napr. povie „yba“ namiesto „ryba“, „uka“, namiesto „ruka“…
ak nahradí „r“ inou hláskou – najčastejšie hláskou l, v, j, u … napr. povie „láno“ namiesto „ráno“, „luka“ namiesto „ruka“, „vuana“ namiesto „vrana“….
ak hlásku vysloví inak, ako má – vytvorí ju na nesprávnom mieste v hrdle, medzi zubami, v hrtane alebo na perách… Akustický výsledok je potom iný, ako by mal byť.
V určitom vekovom období je rotacizmus normálny, prirodzený, vývinový. Deti majú naň nárok. Ak však pretrváva dlho, fixuje sa a môže prinášať negatívne dôsledky pre dieťa, najmä ak je už školopovinné (výsmech zo strany spolužiakov, obava, hanba alebo aj strach z hovorenia, nechuť čítať nahlas, dopad na písanie diktátov…).
Čo ďalej?
Návštevu odborníka – logopéda - by rodič nemal odkladať, ak badá v reči svojho dieťaťa akékoľvek nápaditosti. Ak po 24.mesiaci dieťa nemá potrebu komunikovať, alebo je jeho reč nezrozumiteľná, je potrebné navštíviť logopéda.
K logopédovi je potrebné vybrať sa aj vtedy, ak dieťa po 36.mesiaci má ešte stále chybnú výslovnosť hlások. Nesprávnou výslovnosťou hlásky „R“ je potrebné sa zaoberať čo najskôr.
Najneskôr však v predškolskom období - tak, aby do nástupu do školy dieťa výslovnosť hlásky „R“ bezpečne zvládlo a malo zautomatizované jej správne používanie, aby sa chybná výslovnosť nefixovala.
Vo veľkej väčšine prípadov sa dá rotacizmus odstrániť aj v dospelosti, ale je to už pomerne namáhavý a často aj dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje veľa trpezlivosti, disciplinovanosti a tréningu.
Špecifiká vo vzdelávaní
Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradený aj špecifický predmet alebo jeho obsah:
Individuálna logopedická intervencia (ILI) - tento predmet vzdeláva školský logopéd. Cieľom realizácie predmetu je v maximálnej možnej miere podporiť u konkrétneho dieťaťa rozvoj reči a jazykových schopností, odstrániť alebo aspoň zmierniť NKS a edukačné nedostatky, ktoré vyplývajú z poruchy.
Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu: