Zvyšky zraku
Lexikón
Zrakové postihnutia Nevidiaci Poruchy binokulárneho videnia Praktická slepota Refrakčné poruchy Slabozrakosť Strabizmus - škuľavosť Tupozrakosť - amblyopia Zvyšky zrakuPopis
Najťažší stupeň slabozrakosti sa označuje aj ako zvyšky zraku. Ide o čiastočné videnie, avšak v takej obmedzenej miere, že sa jednotlivec prostredníctvom zraku obvykle nedokáže orientovať.
Kategória osôb so zvyškami zraku sa nachádza na hranici medzi slabozrakosťou a slepotou, pričom kvalita zrakového vnímania sa môže tak zlepšovať, ako aj zhoršovať.
Kategória osôb so zvyškami zraku sa nachádza na hranici medzi slabozrakosťou a slepotou, pričom kvalita zrakového vnímania sa môže tak zlepšovať, ako aj zhoršovať.
Čo ďalej?
Skoré odborné vyšetrenie a diagnostika znamená väčšiu možnosť úspechu v liečbe, ako aj vo voľbe výchovných a vzdelávacích postupov.
Závažnosť diagnózy, ktorú určí lekár a dôsledky, dopad postihnutia na osobnosť môžu byť často v rozpore – niekedy aj postihnutie ľahšieho charakteru môže mať veľmi závažný dopad na osobnosť postihnutého a naopak. Od stupňa takéhoto dopadu na osobnosť potom závisí aj ďalší postup vo výchove a vzdelávaní.
Poradenskú pomoc rodinám v tejto oblasti okrem odborných lekárov poskytnú aj špeciálni pedagógovia – tyflopédi, ktorí sú spravidla v každej špeciálno-pedagogickej poradni, alebo odborní zamestnanci centier včasnej intervencie (CVI).
Špecifiká vo vzdelávaní:
Kde sa môžu vzdelávať
Dieťa so zrakovým postihnutím sa môže vzdelávať:
- v špeciálnej škole pre deti a žiakov s poruchami zraku (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety)
- v špeciálnej triede pre žiakov s poruchami zraku, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú)
- v každej bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky
Vzdelávanie obsahuje zväčša iné potreby v oblasti pohybu a priestorovej orientácie, v komunikácii formou písanej reči, v sebaobsluhe, ale aj pri transformácii optických informácií na poznatky.
Pri ich vzdelávaní je potrebné zohľadňovať najmä:
- nutnosť predĺženia času na vypracovanie úloh
- zväčšenie písma a úpravu štýlu písma
- optimalizáciu osvetlenia
- individuálne hodnotenie technickej stránky prevedenia zobrazenia pri konštrukčných úlohách (napr. geometria, kreslenie)
- potrebu používania rôznych kompenzačných pomôcok (lupy, špeciálny softvér na zväčšovanie obrazovky či ozvučenie, stroj na písanie Braillovho písma, upravené pomôcky na rysovanie a pod.)
- umožnenie voľného prístupu k demonštrovanému učivu
Žiaci so zvyškami zraku sa vzdelávajú v Braillovom písme, avšak za určitých okolností je možné a vhodné naučiť sa čítať aj bežný typ písma v tlačenej podobe za pomoci vhodnej lupy.
Špecifické predmety:
Do vzdelávania môžu mať zaradené špecifické predmety, ak to potrebujú.
- Individuálne tyflopedické cvičenia (ITC) – žiaci získavajú špeciálne vedomosti, zručnosti a návyky, ktoré im umožňujú prekonávať dôsledky zrakového postihnutia, cieľom je rozvíjať ich kľúčové kompetencie potrebné pre zapojenie sa do spoločnosti a úspešné uplatnenie, používanie optických pomôcok, cvičenia na rozvoj hmatu a čítanie Braillovho písma, nácvik práce s kompenzačnými pomôckami
- Priestorová orientácia (PRO) – postupné vedenie k samostatnému pohybu, samostatná orientácia v známom aj neznámom prostredí (pri ťažšom zrakovom postihnutí)
- Pohybová výchova (POV) – predmet je alternatívou predmetu Priestorová orientácia pre tých žiakov, ktorí sa orientujú prevažne zrakom. Je jednou z moderných foriem telovýchovných činností, zameranou na telesné, funkčné a pohybové zdokonaľovanie žiakov, vedie napr. k správnemu držaniu tela, rozvíjaniu rytmiky, zmyslu pre koordináciu a ladnosti pohybov, k zlepšovaniu fyzického stavu a pohybových zručností žiakov.
- Informatická výchova a Informatika – nevidiaci a žiaci so zvyškami zraku nie sú schopní zvládnuť obsah vzdelávania predmetu v plnom rozsahu. Potrebné je vylúčiť prácu s grafikou a prispôsobiť ich možnostiam. Špecifiká tohto predmetu sú vo vzdelávacom programe pre žiakov so zrakovým postihnutím samostatne rozpracované v prílohe na stránkach Štátneho pedagogického ústavu
V prípade potreby môže dieťa s postihnutím navštevovať tzv. prípravný ročník – ak dieťa dosiahlo k 1.septembru fyzický vek 6.rokov, avšak nedosiahlo školskú spôsobilosť a nie je u neho predpoklad primeraného zvládnutia prvého ročníka. Absolvovanie prípravného ročníka sa už považuje za plnenie povinnej školskej dochádzky.
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu: