Nevidiaci
Lexikón
Zrakové postihnutia Nevidiaci Poruchy binokulárneho videnia Praktická slepota Refrakčné poruchy Slabozrakosť Strabizmus - škuľavosť Tupozrakosť - amblyopia Zvyšky zrakuPopis
Porúch zraku je celá škála. Najzávažnejšia je však úplná strata zrakového vnímania – slepota, kedy postihnuté oko nevidí takmer nič. Niektorí nevidiaci dokážu rozlišovať svetlo a tmu, vnímať svetlo, majú zachovaný svetlocit, nedokážu však lokalizovať zdroj svetla.
Nevidiaci nemôžu prijímať informácie o okolitom svete pomocou zraku, pretože u nich nevznikajú takmer žiadne zrakové pocity. Sú odkázaní na využívanie iných zmyslov - sluchu, hmatu, čuchu, chuti, na vytváranie kompenzačných mechanizmov.
Strata zraku môže byť vrodená alebo získaná. Vek, v ktorom došlo k strate zraku je veľmi dôležitý z pohľadu existencie zrakových vnemov, ktoré jedinec má vo svojej pamäti a ich následného využitia. U osôb, u ktorých došlo k postihnutiu neskôr, je možné stavať na zrakových vnemoch a predstavách vytvorených v období pred ochorením.
Dôsledky slepoty sa odrážajú v obmedzeniach v oblasti priestorovej orientácie, mobility, sebaobsluhy, ale aj v komunikácii a nadväzovaní sociálnych kontaktov.
Čo ďalej?
Úplná slepota – úplná strata zraku je závažné ochorenie, ktoré je obvykle trvalého, nezvratného charakteru. Našťastie človek má okrem zraku aj iné zmysly, ktoré aspoň čiastočne dokážu zrak nahradiť, kompenzovať.
Skoré odborné vyšetrenie a diagnostika znamená väčšiu možnosť úspechu v liečbe, ako aj vo voľbe výchovných a vzdelávacích postupov.
Poradenskú pomoc rodinám v tejto oblasti okrem odborných lekárov poskytnú aj špeciálni pedagógovia – tyflopédi, ktorí sú spravidla v každej špeciálno-pedagogickej poradni, alebo odborní zamestnanci centier včasnej intervencie (CVI).
Špecifiká vo vzdelávaní:
Kde sa môžu vzdelávať
Dieťa so zrakovým postihnutím sa môže vzdelávať:
- v špeciálnej škole pre deti a žiakov s poruchami zraku (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety)
- v špeciálnej triede pre žiakov s poruchami zraku, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú)
- v každej bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky
Vzdelávanie obsahuje zväčša iné potreby detí v oblasti pohybu a priestorovej orientácie, v komunikácii formou písanej reči, v sebaobsluhe, ale aj pri transformácii optických informácií na poznatky.
Pri ich vzdelávaní je potrebné zohľadňovať najmä:
- nutnosť predĺženia času na vypracovanie úloh
- zväčšenie písma a úpravu štýlu písma
- optimalizáciu osvetlenia
- individuálne hodnotenie technickej stránky prevedenia zobrazenia pri konštrukčných úlohách (napr. geometria, kreslenie)
- potrebu používania rôznych kompenzačných pomôcok (lupy, špeciálny softvér na zväčšovanie obrazovky či ozvučenie, stroj na písanie Braillovho písma, upravené pomôcky na rysovanie a pod.)
- umožnenie voľného prístupu k demonštrovanému učivu
Môžu sa podľa potreby vzdelávať v Braillovom písme, písať na stroji pre nevidiacich, využívať hlasovú čítačku obrazovky alebo inú tyflotechniku. Do vzdelávania môžu mať zaradené špecifické predmety, ktoré potrebujú.
Špecifické predmety:
- Individuálne tyflopedické cvičenia (ITC) – žiaci získavajú špeciálne vedomosti, zručnosti a návyky, ktoré im umožňujú prekonávať dôsledky zrakového postihnutia, cieľom je rozvíjať ich kľúčové kompetencie potrebné pre zapojenie sa do spoločnosti a úspešné uplatnenie, používanie optických pomôcok, cvičenia na rozvoj hmatu a čítanie Braillovho písma, nácvik práce s kompenzačnými pomôckami
- Priestorová orientácia (PRO) – postupné vedenie k samostatnému pohybu, samostatná orientácia v známom aj neznámom prostredí (pri ťažšom zrakovom postihnutí)
- Pohybová výchova (POV) – predmet je alternatívou predmetu Priestorová orientácia pre tých žiakov, ktorí sa orientujú prevažne zrakom. Je jednou z moderných foriem telovýchovných činností, zameranou na telesné, funkčné a pohybové zdokonaľovanie žiakov, vedie napr. k správnemu držaniu tela, rozvíjaniu rytmiky, zmyslu pre koordináciu a ladnosti pohybov, k zlepšovaniu fyzického stavu a pohybových zručností žiakov.
- Informatická výchova a Informatika – nevidiaci a žiaci so zvyškami zraku nie sú schopní zvládnuť obsah vzdelávania predmetu v plnom rozsahu. Potrebné je vylúčiť prácu s grafikou a prispôsobiť ich možnostiam. Špecifiká tohto predmetu sú vo vzdelávacom programe pre žiakov so zrakovým postihnutím samostatne rozpracované v prílohe na stránkach Štátneho pedagogického ústavu
V prípade potreby môže dieťa s postihnutím navštevovať tzv. prípravný ročník – ak dieťa dosiahlo k 1.septembru fyzický vek 6.rokov, avšak nedosiahlo školskú spôsobilosť a nie je u neho predpoklad primeraného zvládnutia prvého ročníka. Absolvovanie prípravného ročníka sa už považuje za plnenie povinnej školskej dochádzky.
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu: