Vytvorené: pred 6 rokov

Slabozrakosť

Popis


Spoločným znakom slabozrakých je znížená schopnosť zrakového vnímania, znížená zraková ostrosť oboch očí – a to aj pri optimálnej korekcii
Prejavuje najmä v oblasti rýchlosti a presnosti zrakového vnímania, v rýchlej unaviteľnosti pri zrakovej práci, v nepresnosti a neúplnosti, alebo v skreslení či deformácii príjmu zrakových informácií. V rôznom rozsahu sú však zachované zvyšky zraku - hovoríme o rôznych stupňoch slabozrakosti. Slabozrakí tvoria najrôznorodejšiu skupinu zrakovo postihnutých. 
 
Ťažkosti v poznávaní okolitého sveta na základe zrakového deficitu sa prejavujú aj špecifikami v praktickom živote, pri vzdelávaní, pri utváraní osobnosti, napr. pri vytváraní sociálnych vzťahov, nadobúdaní vedomostí, v emočnom prežívaní, v pracovnom a životnom uplatnení, vo výchovných postojoch rodiny a pod. 

Čo ďalej? 


Skoré odborné vyšetrenie a diagnostika znamená väčšiu možnosť úspechu v liečbe, ako aj vo voľbe výchovných a vzdelávacích postupov. 
Závažnosť diagnózy, ktorú určí lekár a dôsledky, dopad postihnutia na osobnosť môžu byť často v rozpore – niekedy aj postihnutie ľahšieho charakteru môže mať veľmi závažný dopad na osobnosť postihnutého a naopak. Od stupňa takéhoto dopadu na osobnosť potom závisí aj ďalší postup vo výchove a vzdelávaní. 
 
Poradenskú pomoc rodinám v tejto oblasti okrem odborných lekárov poskytnú aj špeciálni pedagógovia – tyflopédi, ktorí sú spravidla v každej špeciálno-pedagogickej poradni, alebo odborní zamestnanci centier včasnej intervencie (CVI).

Špecifiká vo vzdelávaní: 


Kde sa môžu vzdelávať
Dieťa so zrakovým postihnutím sa môže vzdelávať: 
  • v špeciálnej škole pre deti a žiakov s poruchami zraku (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety) 
  • v špeciálnej triede pre žiakov s poruchami zraku, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú) 
  • v každej bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky 
 
Vzdelávanie obsahuje zväčša iné potreby v oblasti pohybu a priestorovej orientácie, v komunikácii formou písanej reči, v sebaobsluhe, ale aj pri transformácii optických informácií  na poznatky.  
 
Pri ich vzdelávaní je potrebné zohľadňovať najmä: 
  • nutnosť predĺženia času na vypracovanie úloh 
  • zväčšenie písma a úpravu štýlu písma 
  • optimalizáciu osvetlenia 
  • individuálne hodnotenie technickej stránky prevedenia zobrazenia pri konštrukčných úlohách (napr. geometria, kreslenie) 
  • potrebu používania rôznych kompenzačných pomôcok  (lupy, špeciálny softvér na zväčšovanie obrazovky či ozvučenie, stroj na písanie Braillovho písma, upravené pomôcky na rysovanie a pod.) 
  • umožnenie voľného prístupu k demonštrovanému učivu
 
V škole majú slabozrakí žiaci problémy najmä v zníženej schopnosti realizácie grafických a praktických činností, čiastočne aj v oblasti priestorovej orientácie. 
 
Vzdelávajú sa predovšetkým bežným typom písma, avšak upraveným podľa individuálnych potrieb, napr. zväčšenie písma, iný fond, upravené texty – napr. aj po obsahovej stránke, využívanie vhodného obrázkového a grafického materiálu, špeciálnych písacích potrieb s výraznejším kontrastom, upravená výška riadka v zošitoch, upravené rysovacie potreby, úprava svetelných podmienok v triede, využívanie lúp na čítanie a pod.
 
Špecifické predmety: 
Do vzdelávania môžu mať zaradené špecifické predmety, ak to potrebujú. 
  • Individuálne tyflopedické cvičenia (ITC) – žiaci získavajú špeciálne vedomosti, zručnosti a návyky, ktoré im umožňujú prekonávať dôsledky zrakového postihnutia, cieľom je rozvíjať ich kľúčové kompetencie potrebné pre zapojenie sa do spoločnosti a úspešné uplatnenie, používanie optických pomôcok, nácvik práce s kompenzačnými pomôckami   
  • Priestorová orientácia (PRO) – postupné vedenie k samostatnému pohybu, samostatná orientácia v známom aj neznámom prostredí (pri ťažšom zrakovom  postihnutí)
  • Pohybová výchova (POV) – predmet je alternatívou predmetu Priestorová orientácia pre tých žiakov, ktorí sa orientujú prevažne zrakom. Je jednou z moderných  foriem telovýchovných činností, zameranou na telesné, funkčné a pohybové zdokonaľovanie žiakov, vedie napr. k správnemu držaniu tela, rozvíjaniu rytmiky, zmyslu pre koordináciu a ladnosti pohybov, k zlepšovaniu fyzického stavu a pohybových zručností žiakov. 
  • Informatická výchova a Informatika – nevidiaci a žiaci so zvyškami zraku nie sú schopní zvládnuť obsah vzdelávania predmetu v plnom rozsahu. Potrebné je vylúčiť prácu s grafikou a prispôsobiť ich možnostiam. Špecifiká tohto predmetu sú vo vzdelávacom programe pre žiakov so zrakovým postihnutím samostatne rozpracované v prílohe na stránkach Štátneho pedagogického ústavu
 
V prípade potreby môže dieťa s postihnutím navštevovať tzv. prípravný ročník – ak dieťa dosiahlo k 1.septembru fyzický vek 6.rokov, avšak nedosiahlo školskú spôsobilosť a nie je u neho predpoklad primeraného zvládnutia prvého ročníka. Absolvovanie prípravného ročníka sa už považuje za plnenie povinnej školskej dochádzky.  
 
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu  tu