Poruchy binokulárneho videnia
Lexikón
Zrakové postihnutia Nevidiaci Poruchy binokulárneho videnia Praktická slepota Refrakčné poruchy Slabozrakosť Strabizmus - škuľavosť Tupozrakosť - amblyopia Zvyšky zrakuPopis
Tieto poruchy zraku sú v detstve najčastejšie a nejeden rodič sa s nimi stretol u svojich detí v podobe tzv.škúlenia (strabizmus) alebo tupozrakosti (amblyopia).
Jedná sa o poruchu fyziologickej spolupráce oboch očí, videnia súčasne oboma očami – pravé a ľavé oko nespolupracujú na primeranej úrovni, trpia poruchou funkčnej rovnováhy a spolupráce. Tejto spolupráci hovoríme odborne binokulárne videnie - oči pracujú ako jeden orgán a pri správnej spolupráci vytvárajú jednotný vnem. Ak je toto vnímanie narušené, spôsobuje problémy najmä v priestorovom vnímaní, v zrakovej ostrosti, čo môže následne viesť k poruche zrakových predstáv, k ťažkostiam v čítaní, v písaní, k poruchám vizuomotorickej koordinácie a pod.
Čo ďalej?
Skoré odborné vyšetrenie a diagnostika znamená väčšiu možnosť úspechu v liečbe, ako aj vo voľbe výchovných a vzdelávacích postupov.
Závažnosť diagnózy, ktorú určí lekár a dôsledky, dopad postihnutia na osobnosť môžu byť často v rozpore – niekedy aj postihnutie ľahšieho charakteru môže mať veľmi závažný dopad na osobnosť postihnutého a naopak. Od stupňa takéhoto dopadu na osobnosť potom závisí aj ďalší postup vo výchove a vzdelávaní.
Poradenskú pomoc rodinám v tejto oblasti okrem odborných lekárov poskytnú aj špeciálni pedagógovia – tyflopédi, ktorí sú spravidla v každej špeciálno-pedagogickej poradni, alebo odborní zamestnanci centier včasnej intervencie (CVI). Pracovníci centier dnes často vykonávajú v tomto smere depistáže už materských školách a následne odporúčajú rodičom návštevu odborného očného lekára – oftalmológa.
Liečebné postupy samozrejme určujú lekári. Pri závažnejších poruchách binokulárneho videnia sa jedná často o chirurgické zákroky. Pri ľahších stupňoch postačí obvykle dôsledne dodržiavať odporúčania očného lekára k správnej podpornej činnosti, napr. ortoptické cvičenia či prekrývanie oka tzv. okluzorom. Keďže sa jedná prevažne o poruchy funkčného charakteru (narušenie funkcie), môžu byť spravidla dobre eliminované, niekedy aj úplne odstránené. V prípade potreby deti absolvujú v poradniach alebo u lekára aj reedukačné cvičenia - pleoptické, ortoptické, ktoré sú práve u malých detí (najmä vo veku do 5.rokov) veľmi úspešné.
Špecifiká vo vzdelávaní:
Kde sa môžu vzdelávať
Pri ľahších stupňoch porúch binokulárneho videnia sa deti vzdelávajú v bežných školách a obvykle postačí vo vzdelávaní zvýšený individuálny prístup zo strany pedagógov, dôkladné oboznámenie sa s diagnózou a prognózou a zohľadňovanie prípadných špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb žiaka, ktoré obvykle v odbornej správe pomenujú škole príslušné poradne.
Dieťa s ťažším zrakovým postihnutím sa môže vzdelávať:
- v špeciálnej škole pre deti a žiakov s poruchami zraku (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety)
- v špeciálnej triede pre žiakov s poruchami zraku, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú)
- v každej bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky
Vzdelávanie obsahuje zväčša iné potreby v oblasti pohybu a priestorovej orientácie, v komunikácii formou písanej reči, v sebaobsluhe, ale aj pri transformácii optických informácií na poznatky.
Pri ich vzdelávaní je všeobecne potrebné zohľadňovať najmä:
- nutnosť predĺženia času na vypracovanie úloh
- zväčšenie písma a úpravu štýlu písma
- optimalizáciu osvetlenia
- individuálne hodnotenie technickej stránky prevedenia zobrazenia pri konštrukčných úlohách (napr. geometria, kreslenie)
- potrebu používania rôznych kompenzačných pomôcok
- umožnenie voľného prístupu k demonštrovanému učivu
Špecifické predmety:
Do vzdelávania môžu mať zaradené špecifické predmety, ak to potrebujú.
Do vzdelávania môžu mať zaradené špecifické predmety, ak to potrebujú.
- Individuálne tyflopedické cvičenia (ITC) – žiaci získavajú špeciálne vedomosti, zručnosti a návyky, ktoré im umožňujú prekonávať dôsledky zrakového postihnutia, cieľom je rozvíjať ich kľúčové kompetencie potrebné pre zapojenie sa do spoločnosti a úspešné uplatnenie, používanie optických pomôcok, cvičenia na rozvoj hmatu a čítanie Braillovho písma, nácvik práce s kompenzačnými pomôckami
- Priestorová orientácia (PRO) – postupné vedenie k samostatnému pohybu, samostatná orientácia v známom aj neznámom prostredí (pri ťažšom zrakovom postihnutí)
- Pohybová výchova (POV) – predmet je alternatívou predmetu Priestorová orientácia pre tých žiakov, ktorí sa orientujú prevažne zrakom. Je jednou z moderných foriem telovýchovných činností, zameranou na telesné, funkčné a pohybové zdokonaľovanie žiakov, vedie napr. k správnemu držaniu tela, rozvíjaniu rytmiky, zmyslu pre koordináciu a ladnosti pohybov, k zlepšovaniu fyzického stavu a pohybových zručností žiakov.
- Informatická výchova a Informatika – nevidiaci a žiaci so zvyškami zraku nie sú schopní zvládnuť obsah vzdelávania predmetu v plnom rozsahu. Potrebné je vylúčiť prácu s grafikou a prispôsobiť ich možnostiam. Špecifiká tohto predmetu sú vo vzdelávacom programe pre žiakov so zrakovým postihnutím samostatne rozpracované v prílohe na stránkach Štátneho pedagogického ústavu
V prípade potreby môže dieťa s postihnutím navštevovať tzv. prípravný ročník – ak dieťa dosiahlo k 1.septembru fyzický vek 6.rokov, avšak nedosiahlo školskú spôsobilosť a nie je u neho predpoklad primeraného zvládnutia prvého ročníka. Absolvovanie prípravného ročníka sa už považuje za plnenie povinnej školskej dochádzky.
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu: