Vytvorené: pred 6 rokov

Rettov syndróm

Popis


Tento syndróm je veľmi zriedkavým ochorením a  vyskytuje sa najmä u dievčat. Jeho príčina nebola dlho známa a bol zaradený Svetovou zdravotníckou organizáciou (MKCH-10) medzi poruchy autistického spektra (PAS).
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO-SZO) vydáva novú revíziu Medzinárodnej klasifikácie chorôb - už jedenástu (MKCH-11). V nej je Rettov syndróm zaradený už mimo kategórie porúch autistického spektra, pretože bola bola objavená príčina, ktorá tento syndróm spôsobuje, čo u PAS neplatí - tu príčina nie je známa. 

Príčina Rettovho syndrómu je vývojová porucha centrálneho nervového systému (CNS) a vzniká na základe genetickej mutácie na chromozóme X. Táto mutácia spôsobuje poruchu dozrievania mozgu dieťaťa v poslednom štádiu tehotenstva alebo v prvých mesiacoch života dieťatka. Syndróm sprevádzajú poruchy rôznych funkcií - reči, hybnosti, dýchania, zmyslového vnímania a pod. 
 
Charakteristickým znakom pri klasickom Rettovom syndróme je normálny alebo takmer normálny raný vývin dieťaťa približne do 6.-18. mesiaca veku života. Potom nastupuje zastavenie vývinu, stagnácia a napokon regresia – dieťa stratí čiastočne alebo aj úplne doposiaľ už nadobudnuté jazykové a poznávacie schopnosti. Charakteristické sú ťažkosti s prehĺtaním, nadmerné slinenie, strata funkčných pohybov ruky (stereotypne točiace zvieranie ruky, akoby „umývacie“ pohyby rúk), strata manuálnych zručností spolu so spomalením rastu hlavy. Zabrzdí sa vývin hry a celkový sociálny vývin. 
 
Syndróm býva sprevádzaný obyčajne mentálnym postihnutím rôzneho stupňa a obvykle aj eileptickými záchvatmi.  

Čo ďalej? 


Každý rodič, ktorý má podozrenie, že vývin jeho dieťaťa  je zvláštny, atypický a nezodpovedá celkom bežnému štandardu, by mal čo najskôr vyhľadať odborníka - psychológa, pedopsychiatra, špeciálneho pedagóga vo svojom blízkom alebo aj širšom okolí. 

Špecifiká vo vzdelávaní 


Kde sa môžu vzdelávať
Dieťa s touto diagnózou sa môže vzdelávať: 
  • v špeciálnej škole pre deti a žiakov s mentálnym postihnutím  (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety) 
  • v špeciálnej triede pre žiakov s mentálnym postihnutím, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú) 
  • v každej bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky - keďže sa u tohto syndrómu jedná obvykle o ťažšie mentálne postihnutie, takáto forma vzdelávania je obyčajne veľmi problematická na organizáciu a potrebné zabezpečenie zo strany bežnej základnej školy 
 
Vo vzdelávaní dieťaťa s mentálnym postihnutím možno voliť jednu z troch úrovní - variantov (A,B,C) vzdelávania v závislosti od stupňa mentálneho postihnutia, pričom prvá úroveň, variant A má najvyššie požiadavky z hľadiska obsahu učiva a posledná – tretia úroveň, variant C má najnižšie požiadavky. Učitelia dbajú na primeranosť nárokov, kladených na dieťa v závislosti na jeho dispozíciách.

Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu  tu: