Rettov syndróm
Lexikón
Mentálne postihnutia Ľahká (mierna) duševná zaostalosť, ľahká mentálna retardácia Stredne ťažká duševná zaostalosť, mentálna retardácia Ťažká duševná zaostalosť, mentálna retardácia Hlboká mentálna retardácia Downov syndróm Rettov syndrómPopis
Tento syndróm je veľmi zriedkavým ochorením a vyskytuje sa najmä u dievčat. Jeho príčina nebola dlho známa a bol zaradený Svetovou zdravotníckou organizáciou (MKCH-10) medzi poruchy autistického spektra (PAS).
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO-SZO) vydáva novú revíziu Medzinárodnej klasifikácie chorôb - už jedenástu (MKCH-11). V nej je Rettov syndróm zaradený už mimo kategórie porúch autistického spektra, pretože bola bola objavená príčina, ktorá tento syndróm spôsobuje, čo u PAS neplatí - tu príčina nie je známa.
Príčina Rettovho syndrómu je vývojová porucha centrálneho nervového systému (CNS) a vzniká na základe genetickej mutácie na chromozóme X. Táto mutácia spôsobuje poruchu dozrievania mozgu dieťaťa v poslednom štádiu tehotenstva alebo v prvých mesiacoch života dieťatka. Syndróm sprevádzajú poruchy rôznych funkcií - reči, hybnosti, dýchania, zmyslového vnímania a pod.
Svetová zdravotnícka organizácia (WHO-SZO) vydáva novú revíziu Medzinárodnej klasifikácie chorôb - už jedenástu (MKCH-11). V nej je Rettov syndróm zaradený už mimo kategórie porúch autistického spektra, pretože bola bola objavená príčina, ktorá tento syndróm spôsobuje, čo u PAS neplatí - tu príčina nie je známa.
Príčina Rettovho syndrómu je vývojová porucha centrálneho nervového systému (CNS) a vzniká na základe genetickej mutácie na chromozóme X. Táto mutácia spôsobuje poruchu dozrievania mozgu dieťaťa v poslednom štádiu tehotenstva alebo v prvých mesiacoch života dieťatka. Syndróm sprevádzajú poruchy rôznych funkcií - reči, hybnosti, dýchania, zmyslového vnímania a pod.
Charakteristickým znakom pri klasickom Rettovom syndróme je normálny alebo takmer normálny raný vývin dieťaťa približne do 6.-18. mesiaca veku života. Potom nastupuje zastavenie vývinu, stagnácia a napokon regresia – dieťa stratí čiastočne alebo aj úplne doposiaľ už nadobudnuté jazykové a poznávacie schopnosti. Charakteristické sú ťažkosti s prehĺtaním, nadmerné slinenie, strata funkčných pohybov ruky (stereotypne točiace zvieranie ruky, akoby „umývacie“ pohyby rúk), strata manuálnych zručností spolu so spomalením rastu hlavy. Zabrzdí sa vývin hry a celkový sociálny vývin.
Syndróm býva sprevádzaný obyčajne mentálnym postihnutím rôzneho stupňa a obvykle aj eileptickými záchvatmi.
Čo ďalej?
Každý rodič, ktorý má podozrenie, že vývin jeho dieťaťa je zvláštny, atypický a nezodpovedá celkom bežnému štandardu, by mal čo najskôr vyhľadať odborníka - psychológa, pedopsychiatra, špeciálneho pedagóga vo svojom blízkom alebo aj širšom okolí.
Špecifiká vo vzdelávaní
Kde sa môžu vzdelávať
Dieťa s touto diagnózou sa môže vzdelávať:
- v špeciálnej škole pre deti a žiakov s mentálnym postihnutím (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety)
- v špeciálnej triede pre žiakov s mentálnym postihnutím, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú)
- v každej bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky - keďže sa u tohto syndrómu jedná obvykle o ťažšie mentálne postihnutie, takáto forma vzdelávania je obyčajne veľmi problematická na organizáciu a potrebné zabezpečenie zo strany bežnej základnej školy
Vo vzdelávaní dieťaťa s mentálnym postihnutím možno voliť jednu z troch úrovní - variantov (A,B,C) vzdelávania v závislosti od stupňa mentálneho postihnutia, pričom prvá úroveň, variant A má najvyššie požiadavky z hľadiska obsahu učiva a posledná – tretia úroveň, variant C má najnižšie požiadavky. Učitelia dbajú na primeranosť nárokov, kladených na dieťa v závislosti na jeho dispozíciách.
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu:
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu: