Stredne ťažká duševná zaostalosť, mentálna retardácia
Lexikón
Mentálne postihnutia Ľahká (mierna) duševná zaostalosť, ľahká mentálna retardácia Stredne ťažká duševná zaostalosť, mentálna retardácia Ťažká duševná zaostalosť, mentálna retardácia Hlboká mentálna retardácia Downov syndróm Rettov syndrómPopis
Stupeň duševnej zaostalosti sa meria pomocou inteligenčných testov a výsledok sa vyjadruje tzv. inteligenčným kvocientom – IQ. Hodnoty tohto kvocientu sú vyjadrené číslom, ktoré stanovuje jednotne pre celý svet Svetová zdravotnícka organizácia WHO v Ženeve a sú uverejnené v tzv.Medzinárodnej klasifikácii chorôb (aktuálne platí od r.1992 10.revízia tejto klasifikácie).
V prípade stredne ťažkej duševnej zaostalosti sa jedná o IQ 35 - 49. Tento stav zodpovedá v dospelosti mentálnemu veku od 6 do 9 rokov.
V prípade stredne ťažkej duševnej zaostalosti sa jedná o IQ 35 - 49. Tento stav zodpovedá v dospelosti mentálnemu veku od 6 do 9 rokov.
Deti majú ťažkosti so zvládaním vzdelávania, ale sú schopné nadobúdať určité školské zručnosti, či dosiahnuť určitý stupeň nezávislosti v dospelosti. Život a práca v dospelosti si vyžadujú starostlivosť spoločnosti rôzneho stupňa.
V škole majú upravený rozsah učiva podľa svojich schopností a možností - vzdelávajú sa podľa vzdelávacieho programu pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia podľa Variantu B.
Čo ďalej?
Každý rodič, ktorý má podozrenie, že vývin intelektových schopností jeho dieťaťa nezodpovedá celkom bežnému štandardu, by mal čo najskôr vyhľadať odborníka – psychológa - ktorý pomocou testov zmeria IQ dieťaťa a odborne rodičovi poradí, ako čo najlepšie a najúčinnejšie rozvíjať aktuálne schopnosti dieťaťa do maximálne možnej miery. Intelektové schopnosti sa vplyvom cvičení, učenia či rehabilitácie môžu časom meniť, aj zlepšiť.
Odborníci – špeciálni pedagógovia – zasa poradia, ako čo najlepšie postupovať vo vzdelávaní dieťaťa podľa stupňa jeho mentálneho postihnutia, nastavia jeho vzdelávací program.
Špecifiká vo vzdelávaní
Kde sa môžu vzdelávať
Dieťa s touto diagnózou sa môže vzdelávať:
- v špeciálnej škole pre deti a žiakov s mentálnym postihnutím (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety podľa stupňa mentálneho postihnutia)
- v špeciálnej triede pre žiakov s mentálnym postihnutím, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú)
- v bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky - podmienkou je, že škola musí mať školského špeciálneho pedagóga. Vzdelávanie v tomto variante je však v bežnej škole formou integrácie veľmi obsahovo a organizačne problematické a náročné a pre dieťa nie vždy osožné a vhodné.
Pri vzdelávaní dieťaťa s mentálnym postihnutím tohto stupňa sa postupuje podľa Variantu B vzdelávacieho programu pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia pre primárne vzdelávanie
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu: