Vytvorené: pred 5 rokmi

Stredne ťažká duševná zaostalosť, mentálna retardácia

Popis


Stupeň duševnej zaostalosti sa meria pomocou inteligenčných testov a výsledok sa vyjadruje tzv. inteligenčným kvocientom – IQ. Hodnoty tohto kvocientu sú vyjadrené číslom, ktoré stanovuje jednotne pre celý svet Svetová zdravotnícka organizácia WHO v Ženeve a sú uverejnené v tzv.Medzinárodnej klasifikácii chorôb (aktuálne platí od r.1992 10.revízia tejto klasifikácie).

V prípade stredne ťažkej duševnej zaostalosti sa jedná o IQ 35 - 49. Tento stav zodpovedá v dospelosti mentálnemu veku od 6 do 9 rokov

Deti majú ťažkosti so zvládaním vzdelávania, ale sú schopné nadobúdať určité školské zručnosti, či dosiahnuť  určitý stupeň nezávislosti v dospelosti. Život a práca v dospelosti si vyžadujú starostlivosť spoločnosti rôzneho stupňa. 
V škole majú upravený rozsah učiva podľa svojich schopností a možností  - vzdelávajú sa podľa vzdelávacieho programu pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia podľa  Variantu B

Čo ďalej? 


Každý rodič, ktorý má podozrenie, že vývin intelektových schopností jeho dieťaťa nezodpovedá celkom bežnému štandardu, by mal čo najskôr vyhľadať odborníka – psychológa -  ktorý pomocou testov zmeria IQ dieťaťa a odborne rodičovi poradí, ako čo najlepšie a najúčinnejšie rozvíjať aktuálne schopnosti dieťaťa do maximálne možnej miery. Intelektové schopnosti sa vplyvom cvičení, učenia či rehabilitácie môžu časom meniť, aj zlepšiť. 
Odborníci – špeciálni pedagógovia – zasa poradia, ako čo najlepšie postupovať vo vzdelávaní dieťaťa podľa stupňa jeho mentálneho postihnutia, nastavia jeho vzdelávací program. 

Špecifiká vo vzdelávaní


Kde sa môžu vzdelávať
Dieťa s touto diagnózou sa môže vzdelávať: 
  • v špeciálnej škole pre deti a žiakov s mentálnym postihnutím  (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety podľa stupňa mentálneho postihnutia) 
  • v špeciálnej triede pre žiakov s mentálnym postihnutím, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú) 
  • v  bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky - podmienkou je, že škola musí mať školského špeciálneho pedagóga. Vzdelávanie v tomto variante je však v bežnej škole formou integrácie veľmi obsahovo a organizačne problematické a náročné a pre dieťa nie vždy osožné a vhodné. 
 
Pri vzdelávaní dieťaťa s mentálnym postihnutím tohto stupňa sa postupuje podľa Variantu B  vzdelávacieho programu pre žiakov so stredným stupňom mentálneho postihnutia  pre primárne vzdelávanie 
 
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu