Krádeže
Lexikón
Poruchy správania, sociálno-patologické javy a prejavy rizikového správania Závislosti Opozičný vzdor Agresivita viazaná na školské prostredie Dificility, problémové správanie Asociálne správanie Antisociálne správanie Klamstvá Záškoláctvo Krádeže Šikanovanie NeurózyPopis
Krádež je také konanie, pri ktorom sa niekto zmocní veci, ktorá nie je jeho, za účelom ponechať si ju bez toho, aby s tým majiteľ veci súhlasil, alebo aby bol o tom informovaný. Predmetom krádeže môže byť čokoľvek, pritom hodnota takéhoto predmetu môže byť pre jeho majiteľa aj len osobná, emocionálna.
Charakteristická pre krádež je zámernosť. "Podstatný je spôsob prevedenia, cieľ a motivácia - závažné sú premyslené krádeže, ich prognóza je tým závažnejšia, čím skôr sa objavia. Mladšie deti charakterizujú príležitostné krádeže, po 12 roku početnosť krádeží všeobecne vzrastá. Najdôležitejšie je rozlíšiť v analýze krádeží nasledujúce varianty:
dieťa kradne pre seba
dieťa kradne pre druhých
dieťa kradne za účelom demonštrovania svojej kompetencie
dieťa kradne s partou alebo pre partu"
(zdroj textu v úvodzovkách tu)
Komu nahlásiť
vždy nahlásiť rodičom poškodeného, aj rodičom zlodeja - vždy však predtým bezpodmienečne zisťovať príčiny (niekedy zlodej kradne preto, že ho niekto poslal a on má strach neurobiť tak)
polícii - ak sa jedná o úmyselnú krádež, ak je škoda väčšia a škola nevie svojimi vlastnými silami vymôcť nápravu a ak poškodený o to žiada (pozor: škola nie je orgán činný v trestnom konaní, preto by nemala nič vyšetrovať vlastnými silami, aby neovplyvnila svojim konaním vyšetrovanie polície)
Možnosti ako postupovať
zapracovať do školského poriadku sankcie
poskytovať žiakom informácie o tom, že krádež je protiprávne jednanie
zaoberať sa každou nahlásenou krádežou
zaoberať sa príčinami krádeže (či nemá zlodej strach z niekoho, kto mu krádež prikázal)
trvať na tom, aby zlodej vec vrátil, ospravedlnil sa a ponúkol za svoje správanie kompenzáciu
informovať rodičov zlodeja vždy až keď sú jasné príčiny, ktoré dieťa viedli k takémuto správaniu
nestavať poškodeného do pozície, že si za krádež môže sám svojim konaním (že si nedával pozor na svoje veci a pod.)
Najúčinnejšia je však prevencia