Šikanovanie
Lexikón
Poruchy správania, sociálno-patologické javy a prejavy rizikového správania Závislosti Opozičný vzdor Agresivita viazaná na školské prostredie Dificility, problémové správanie Asociálne správanie Antisociálne správanie Klamstvá Záškoláctvo Krádeže Šikanovanie NeurózyPopis
Šikanovanie je charakterizované jasným a cieleným úmyslom opakovane ubližovať niekomu fyzicky alebo psychicky. V praxi má často charakter verbálneho násilia. Útočiť pritom môže jeden alebo aj celá skupina detí. Charakterizované je aj nepomerom síl medzi útočníkom a obeťou. Je závažnou formou opakovanej agresivity.
Stupne šikanovania v škole
stupeň - Ostrakizmus: Začína sa odstrkovaním obete z nejakej činnosti. Prejavuje sa prevažne miernymi psychickými formami násilia (ignorovanie, prehliadanie obete, vylúčenie zo skupiny, neustále mierne nadávky, posmievanie, ohováranie, intrigovanie, branie desiaty alebo iných vecí, robenie vtipov na účet obete, ironizovanie, posmeškovanie a pod.)
stupeň - Fyzická agresia: Postupne sa začína objavovať a stupňovať fyzická agresia (občasné alebo opakované strkanie, potkýnanie, naťahovanie oblečenia, ťahanie za vlasy, podtrhávanie stoličky, odstrkovanie, bitky, facky)
stupeň - Vytvorenie jadra skupiny: K hlavnému agresorovi sa pridajú ďalší, utvorí sa skupinka 2.-3.agresorov, ktorí už postupujú systematicky a cieľavedome, s cieľom upevňovať svoju moc a vplyv často aj nad ostatnými spolužiakmi, nie iba nad jednou vybranou obeťou. Tento stupeň je pre ďalší vývoj kľúčový, rozhoduje o tom, či počiatočné štádium skončí, alebo prejde do pokročilého. Ak sa v tejto dobe nesformuje silná pozitívna podskupina, ktorá bude rovnocenným partnerom čo do vplyvu a popularity jej členov, môže sa šikanovanie ďalej stupňovať. V tejto fáze je posledná možnosť zo strany učiteľov úspešne zasiahnuť a rozbiť jadro agresorov. V ďalších fázach je už nevyhnutná pomoc zvonku, zo strany odborníkov.
stupeň - Väčšina prijíma normy agresora: ak sa šikanovanie radikálne nerieši, k agresívnej skupinke sa pridávajú ďalší a zvyšok triedy začína obeť z rôznych dôvodov ignorovať, úplne vylučovať zo svojej spoločnosti. Takéto správanie sa v tejto fáze v triede v podstate akceptuje ako normálne, nadobúda každodenný charakter, stáva sa nepísaným zákonom a často sa šíri aj mimo triedu do celej školy. V tomto pokročilom štádiu už žiaci neprezrádzajú, kto ubližuje. Tvrdia, že nič nevideli, nepočuli, násilie bagatelizujú.
stupeň - Absolútne šikanovanie, totalita: všetci rešpektujú normy šikanovania, agresori strácajú posledné zábrany a šikanovanie sa šíri po celej škole. Žiaci sa delia na otrokov a otrokárov. Násilie sa považuje za normálne. Riešenie takéhoto stupňa si vyžaduje veľa energie, škola ho obvykle nezvláda už iba svojimi vlastnými silami, ale potrebuje pomoc odborníkov. Často býva ohrozená povesť celej školy.
Varovné signály
priame - trieda sa smeje, keď je obeť pred tabuľou, kritizujú nenávistným tónom, používajú zahanbujúce prezývky, dávajú povýšenecké príkazy, počmárajú lavicu, naháňajú, strkajú, posmievajú sa, bitky, vyhrážanie sa počmáraním zošitov, vysypaním vecí z tašky, branie desiaty alebo osobných vecí, peňazí...
nepriame - náhle zhoršenie prospechu alebo správania obete, nadmerná absencia, dieťa nemá kamarátov, čaká a vchádza do triedy až spolu s učiteľom, nadmerne vyhľadáva prítomnosť dospelých, dožaduje sa doprovodu rodičmi do školy, s nikým sa nerozpráva, ak má prehovoriť pred triedou je neisté, cez prestávky rýchlo uniká z triedy, máva poškodené alebo špinavé veci, prípadne často údajne stráca osobné veci alebo peniaze, pôsobí smutne a stiesnene, má depresívne ladené správanie, má ranky alebo modriny, ktoré nevie vysvetliť ....
Zásady práce s agresorom
s agresorom pracovať individuálne, nie pred skupinou, nikdy nekonfrontovať obeť sa agresorom
vysvetliť postupnosť ďalších krokov
stanoviť jasné pravidlá, jasné ciele, vyhodnocovať - všetko písomne, viesť dôsledné záznamy o všetkých krokoch
neuznávať výhovorky
spolupracovať s rodičmi, rozhovor s rodičmi najlepšie zo strany riaditeľa (má väčšiu váhu)
učiť nové vzorce správania , odmeňovať pozitívne správanie
oznámenie riaditeľovi školy
Zásady práce s obeťou
nezľahčovať, neobviňovať z toho, že si sám môže za vlastné šikanovanie
povzbudzovať k hovoreniu o svojich pocitoch, nespochybňovať jeho výpovede, veriť mu
pomôcť zvládnuť posmievanie a pokriky, precvičiť spôsoby reagovania
pomôcť eliminovať príčiny šikanovania (môžu to byť aj špinavé ruky, zápach, oblečenie...)
cvičiť sebavedomie
odsúdiť čin, nie páchateľa
ochrániť pred ďalším násilím (napr. aj posilniť dozor cez prestávky)
individuálne rozhovory - osobitne s obeťou, osobitne s agresorom , nie pred triedou
oznámenie riaditeľovi školy, rozhovor s rodičmi obete - uistenie o zabezpečení riešenia, spoločný postup
Najdôležitejším postupom školy je prevencia - rozvíjanie sociálnych, emocionálnych, osobnostných zručností žiakov. Ak existuje v skupine súdržnosť, založená na zdravých kamarátskych vzťahoch, negatívne postoje k ubližovaniu a k násiliu voči slabším, pokusy o šikanovanie bývajú obyčajne neúspešné a zásahy učiteľov úspešné.
Smernicu Ministerstva školstva k prevencii a riešeniu šikanovania v školách nájdete tu.
Infografiku k šikanovaniu na školách si môžete stiahnuť v kvalite pdf aj tu .
Leták k metódam a opatreniam pri šikanovaní tu .
Informácie kedy môže šikanovanie napĺňať podstatu trestného činu tu .
Príručka Násilie v škole - na stiahnutie tu.
Bulletin Šikanovanie - na stiahnutie tu.