Impulzivita
Lexikón
Vývinové poruchy aktivity a pozornosti ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou ADD – porucha pozornosti Impulzivita HypoaktivitaPopis
Impulzivitu môžeme vidieť často ako sprievodný znak hyperaktivity. Je to tendencia najprv konať a až potom rozmýšľať, jednať unáhlene, reagovať prudko a bez premýšľania nad dôsledkami svojho konania.
V škole sa dieťa v dôsledku impulzivity často dostáva do ťažkostí tým, že si vopred nedokáže veci premyslieť, naplánovať a až potom konať. Nevie posúdiť mieru nebezpečenstva, nevie vopred uvážiť možné následky - napr.skáče dolu z vysokej výšky, vchádza na bicykli na vozovku bez rozhliadnutia a pod.
Aj v škole a aj doma sú takéto prejavy často vnímané veľmi negatívne a deti sú za ne trestané - neustále upozorňovania, poznámky do žiackej knižky, dieťa je vnímané ako nevychované a pod. Niekedy je toto správanie v škole vážnym problémom a dôvodom zníženej známky zo správania, môže však narušovať aj budovanie sociálnych vzťahov s rovesníkmi.
Tieto prejavy nie sú ovplyvnené výchovou, alebo „nechcením“ dieťaťa. Často bývajú sprievodným znakom ADHD a zapríčiňujú ich odchýlky vo vývoji centrálnej nervovej sústavy (CNS) spojené s prenosom signálov v CNS na báze dopamínu a noradrenalínu.
Čo ďalej?
S impulzivitou sa dá do určitej miery pracovať. Čím skôr, tým lepšie. Impulzívny žiak má obvykle ťažkosti v škole - a to nie len s učení, ale aj so správaním.
Účinná býva pre dieťa psychoterapia (napr. KBT), terapie zamerané na logické dôsledky, ale aj terapia pre rodičov so zameraním na "nácvik rodičovských zručností " (napr. filiálna terapia).
Účinne sa využíva taktiež alternatívna doplnková liečba formou špeciálnej metódy EEG- neurofeedback terapie.
Špecifiká vo vzdelávaní
Špecifickým cieľom vzdelávania žiakov s poruchami aktivity a pozornosti s pridruženou impulzivitou je reedukácia a korekcia prejavov v učení a správaní, ktoré sú dôsledkom jeho diagnostikovaného zdravotného znevýhodnenia ako aj tréning požadovaných vzorov, foriem správania a následne aj reedukácia vlastností vo vzťahu k učeniu.
Základom je koordinovaný postup učiteľa, špec.pedagóga, psychológa, liečebného pedagóga, logopéda, sociálneho pedagóga, asistenta učiteľa prípadne lekára. Často je nutné upraviť denný režim žiaka, stanoviť rutinný režim s čo najmenšími modifikáciami počas týždňa.
Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať podľa potreby do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety:
Terapeuticko - korekčné cvičenia (TKC) – cieľom predmetu je naučiť žiaka s PaP zvládať rôzne záťažové situácie, zmierňovať prejavy impulzivity a ich negatívny dopad na osobnosť dieťaťa, zmierňovať prípadnú agresivitu, rozvíjať a trénovať pozornosť, ovplyvňovať obvykle nízku frustračnú toleranciu na stres a na záťaž, podporovať primerané zapojenie žiaka do triedneho kolektívu, rovesníckej skupiny, širšieho sociálneho prostredia.
Sekundárnym cieľom je prevencia vzniku vývinových porúch učenia, porúch správania ako následku neúspechu v osvojovaní gramotnosti. Vedie žiaka k sebapoznávaniu, sebaregulácii správania, primeranej komunikácii s okolím, k rozvoju špecifických funkcií, rozvoju emocionálnej inteligencie, komunikačných schopností, k celkovému osobnostnému rozvoju. Postupy sa prelínajú celým výchovno-vzdelávacím procesom.
Príslušný vzdelávací program, ktorý je zatiaľ platný pre tento druh znevýhodnenia, ako aj obsah špecifických predmetov nájdete na stránke NIVAM (bývalý Štátny pedagogický ústav) tu: