Metóda dobrého štartu
Súvisiace terapie
Príprava na plnenie povinnej školskej dochádzky Metóda dobrého štartu WELCOME IDEAMetóda dobrého štartu je v našej verejnosti už pomerne známa. Pôvodne bola používaná najmä v reedukácii motorických porúch ľavákov, alebo pre prácu s neobratnými deťmi. Dnes je určená pre všetky deti v predškolskom veku a mladšom školskom veku ako "štartovacia" metóda a príprava na bezproblémový nástup učenia.
Ako funguje
Využíva mnohozmyslové učenie, rozvíja psychomotoriku vo všetkých jej aspektoch, sociálnu a emocionálno-motivačnú oblasť detí. Vhodná je pri počiatočnom osvojovaní si školského trívia - čítania, písania a počítania, ale aj na terapiu psychomotorických porúch. U nás sa používa zväčša modifikácia poľskej verzie tejto metódy. Praktickými cvičeniami sa tu zdokonaľuje rozvoj grafomotoriky, kooperácia motorickej, akustickej a optickej zložky v súlade s rytmom motivačných piesní či riekaniek, ktorými sú cvičenia doprevádzané.
Ako funguje
Využíva mnohozmyslové učenie, rozvíja psychomotoriku vo všetkých jej aspektoch, sociálnu a emocionálno-motivačnú oblasť detí. Vhodná je pri počiatočnom osvojovaní si školského trívia - čítania, písania a počítania, ale aj na terapiu psychomotorických porúch. U nás sa používa zväčša modifikácia poľskej verzie tejto metódy. Praktickými cvičeniami sa tu zdokonaľuje rozvoj grafomotoriky, kooperácia motorickej, akustickej a optickej zložky v súlade s rytmom motivačných piesní či riekaniek, ktorými sú cvičenia doprevádzané.
Tvorí ju 25 ucelených lekcií. Každá lekcia je postavená na piesni, ktorá sa v rôznych podobách nesie celou lekciou. Melódii, rytmu a slovu piesne zodpovedajú rečové, grafomotorické a pohybové cvičenia.
Člení sa na
- Prípravné cvičenia – zameriavajú sa na vnímanie telesnej stránky, správne držanie tela, nácvik koncentrácie, vedú k zvládnutiu pravo-ľavej orientácie. V prípravných cvičeniach sa zisťuje úroveň porozumenia textu, neznáme slová sú deťom vysvetlené. Text riekanky, pesničky sa používa k artikulačnému cvičeniu, slúži na rozvíjanie slovnej zásoby aj ako východisko ku cvičeniu fonematického sluchu. Deti počúvajú riekanku, pieseň z CD prehrávača, alebo im ju spieva lektorka.
- Pohybové cvičenia – pôsobia na kinesteticko-motorický analyzátor. Majú charakter relaxačných a gymnastických cvičení (beh, chôdza, skok). Rozvíjajú jemnú motoriku (cvičenie zápästia, dlane, prstov) a hrubú motoriku (pohyby horných a dolných končatín, hlavy).
- Pohybovo-sluchové cvičenia – zameriavajú sa na rozvíjanie motoriky v koordinácii so sluchovým vnímaním. Pomôckami sú igelitové vrecúška naplnené pieskom, šošovicou alebo ryžou. Deti rytmicky búchajú do vreciek buď prstami alebo dlaňami a súčasne spievajú riekanku či pieseň. Cviky najskôr precvičujú jednou rukou, potom oboma.
- Pohybovo-sluchovo-zrakové cvičenia – základom je sústava grafických foriem: geometrické tvary, čiary a tvary napodobňujúce písmená. Vzory sú usporiadané podľa náročnosti. Pri týchto cvičeniach si deti precvičujú a rozvíjajú jemnú motoriku do rytmu piesne a zlepšujú sluchové vnímanie.
Pre koho je vhodná
Metóda dobrého štartu je vhodná najmä pre deti
- zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia,
- s poruchami správania,
- s poruchami učenia alebo s rizikom ich rozvoja
- s poruchami reči,
- mentálne retardované deti.