Feuersteinova metóda
Súvisiace terapie
Tréning kognitívnych schopností Cogni Plus Happy neuron Brain Jogging Kimovky Feuersteinova metóda MENTEMFeuersteinova metóda inštrumentálneho obohacovania FIE je metóda zameraná na rozvoj kognitívnych zručností detí. Umožňuje nachádzať a rozvíjať učebný potenciál človeka. Autorom tejto metódy je pedagóg a psychológ Reuven Feuerstein.
Metóda vychádza najmä zo skúsenosti tzv. spostredkovaného učenia (spôsob interakcie medzi spostredkovateľom a žiakom) a z pohľadu na organizmus ľudského jedinca ako na otvorený systém schopný zmeny a tiež adaptácie. Podstata metódy spočíva v stimulácii kognitívneho rozvoja, ktorý umožňuje osobnostný, sociálny a školský rast. Využíva emočné zážitky, skúsenosti a súvisí s mobilitou človeka. Feuersteinova metóda predstavuje veľmi dôkladne prepracovaný systém na rozvoj schopnosti myslieť a učiť sa.
Pre koho je vhodná
Program je určený pre deti predškolského a mladšieho školského veku, ale i pre dospelých. Metóda nie je ohraničená hornou vekovou hranicou. Je vhodná aj na rozvoj intelektového potenciálu rodičov aj učiteľov.
Ako intervenčný program je vhodná najmä pre:
nadané deti,
handicapované deti,
deti s poruchami učenia,
deti s poruchami správania,
deti so špeciálnymi potrebami (telesne a mentálne postihnuté deti, deti s Downovým a Aspergerovým syndrómom),
deťom z marginalizovaných rómskych komunít,
seniorom
bežným dospelým osobám, ktorí majú záujem a chuť na sebe pracovať.
Ako funguje
Program inštrumentálneho obohacovania tvorí viac ako 500 cvičení typu „ceruzka a papier“, ktoré sú rozdelené do 20. inštrumentov, pričom každý z nich je zameraný na istý špecifický poznávací, učebný deficit. Program je možné použiť individuálne, ale i skupinovo. Všetky cvičenia inštrumentov sú vytvorené tak, že ich náročnosť a zložitosť sa postupne stupňuje.
Cieľom cvičení je rozvoj učebného (kognitívneho) a emočného potenciálu dieťaťa.
Feuesteinova metóda je metódou, ktorá zvyšuje efektivitu učenia, naučí deti pracovať s chybou a prináša radosť a pokoj do práce.
Pri práci s touto metódou je dôraz kladený hlavne na rozvíjanie reči. Systematicky sa rozvíja slovná zásoba, ale aj obsahovo i formálne presné vyjadrovanie. Podporuje sa vnútorná motivácia žiakov. Účastníci programu sú nabádaní riadiť sa pri každej z úloh mottom inštrumentov: „Nechajte ma chvíľku, ja si to premyslím“. Žiaci sú motivovaní spôsobom práce, nie sú hodnotené známkami a nedelia sa na dobrých a zlých. Každé dieťa sa naučí prijímať podiel zodpovednosti za svoje učenie. Každému je umožnené stať sa úspešným. Deti sú stimulované otázkami a program rešpektuje osobnostné tempo každého žiaka.
Program rozvíja
osobnosť dieťaťa,
samostatnosť dieťaťa,
upevňuje sebadôveru,
vnútornú motiváciu,
slovnú zásobu a vyjadrovanie,
schopnosť konať uvážlivo a nie impulzívne,
lepšiu orientáciu vo vlastnom živote,
schopnosť učiť sa v súvislostiach.
spoluprácu s druhými deťmi,
vzájomné počúvanie sa,
toleranciu a rešpektovanie názorov iných,
poznávacie schopnosti,
spôsoby uvažovania,
kritické myslenie,
systematické myslenie.
Viac informácií získate aj z videa tu.