Hemiparéza
Popis
Pojem hemiparéza sa obvykle používa v súvislosti s DMO – detskou mozgovou obrnou. Ide o formu DMO, pri ktorej sú postihnuté končatiny vždy na tej istej strane tela.
Postihnutá je teda horná aj dolná končatina na jednej strane tela – buď na pravej, alebo na ľavej. Obyčajne býva výraznejšie postihnutá horná končatina. Je tomu preto tak, lebo pri hemiparéze je poškodený mozog v jednej polovici. Niekedy je sprevádzaná aj mentálnym postihnutím.
Čo ďalej?
Liečba každej formy DMO je dlhodobá, obyčajne veľmi namáhavá a vyžaduje obetavého a trpezlivého rodiča. Celkové vyliečenie zatiaľ však nie je možné.
Ak sa s liečbou začne čo najskôr – ešte v kojeneckom veku – môže výrazne pomôcť zmierniť poruchy hybnosti a najmä zabezpečiť aj primeraný nástup reči.
Rodič je obyčajne odporúčaný do starostlivosti ambulancie pre rizikových novorodencov, na neurologické vyšetrenia a následne absolvuje celý rad pravidelných rehabilitácií, často aj operácií, liečení. Základom liečby sú rehabilitácie, v rámci ktorých môžu byť odporúčané napr. Vojtova metóda či Bobathova metóda, hipoterapia – jazda na koňoch, hydroterapia – rehabilitácia spojená s plávaním a pod.
Špecifiká vo vzdelávaní:
Kde sa môžu vzdelávať
Dieťa s touto diagnózou sa môže vzdelávať:
- v špeciálnej škole pre deti a žiakov s telesným postihnutím (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety)
- v špeciálnej triede pre žiakov s telesným postihnutím, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú)
- v každej bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie
Pri vzdelávaní dieťa s touto diagnózou je dôležitá najmä prognóza jeho zdravotného stavu (relatívne stabilizovaný stav, zlepšujúci sa stav, alebo zhoršujúci sa stav).
V pedagogickej praxi sa vychádza najmä z toho, či je dieťa chodiace alebo nechodiace a z toho, či žiak s týmto postihnutím dokáže pri vyučovaní:
- udržať polohu tela v sede a v stoji - problémy môžu nastať v tom, že neudrží vzpriamený trup a hlavu, takže potrebuje oporu, nie je schopný stáť alebo stojí len s oporou
- vykonávať lokomočné pohyby, pričom môže byť neschopný chodiť s pomocou – je imobilný, schopný chodiť s pomocou (druhej osoby, barly) – čiastočne mobilný, schopný chodiť samostatne – mobilný
- vykonávať manipulačné pohyby – obmedzenie podľa druhu a rozsahu porúch hybnosti horných končatín
Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety:
Žiak s touto diagnózou môže mať do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety:
- Rozvíjanie komunikačných schopností a grafomotorických zručností (v prípravnom + 1.-4.ročníku) – obsahom predmetu je rozvoj grafických zručností a jemnej motoriky na uľahčenie osvojovania písania podľa individuálnych možností žiaka, taktiež aj skvalitňovanie zrakového, sluchového a hmatového vnímania, rozvíjanie jeho poznávacích a vyjadrovacích schopností
- Rozvíjanie pohybových zručností (v prípravnom + 1.- 4.ročníku) – s obsahom zameraným na získanie základných pohybových zručností, zdokonaľovanie správneho držania tela, koordinácie pohybov, rozvíjanie pohybových návykov, pohybovej pamäte, orientácie v priestore, utvrdzovanie základných hygienických návykov.
- Zdravotná TV (môže byť zaradená v oblasti špec.pedagogická podpora na nižšom stupni stredného vzdelávania) – prispieva k upevneniu optimálneho zdravotného stavu žiaka, plní úlohu preventívnu, výchovnú, vzdelávaciu, sociálnu aj psychologickú. Komplexná podpora rozvoja motoriky, fyzickej zdatnosti a sebaobsluhy.
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu :