Vytvorené: pred 5 rokmi

Diparéza

Popis


Aj pod týmto názvom sa skrýva jedna z foriem DMO – detskej mozgovej obrny.
Je najčastejšou formou DMO,  pri ktorej sú postihnuté zvyčajne symetricky obe dolné končatiny. Je to spastická forma oslabenia svalstva končatín – čo znamená, že je pri nej prítomné kŕčovité stiahnutie svalstva - spazmus. 
Chôdza býva problematická, deti často chodia po špičkách, potrebujú oporu, pri najťažších formách sa nenaučia chodiť vôbec. 
Jemná motorika rúk býva viac alebo menej narušená, čo spôsobuje deťom ťažkosti najmä pri písaní, manipulácii s drobnými predmetmi, s príborom. Intelekt býva obyčajne primerane zachovaný. 

Čo ďalej? 


Liečba každej formy DMO je dlhodobá, obyčajne veľmi namáhavá a vyžaduje obetavého a trpezlivého rodiča. Celkové vyliečenie zatiaľ však nie je možné.  
Ak sa s liečbou  začne čo najskôr – ešte v kojeneckom veku – môže výrazne pomôcť zmierniť poruchy hybnosti a najmä zabezpečiť aj primeraný  nástup reči. 
 
Rodič je obyčajne odporúčaný do starostlivosti ambulancie pre rizikových novorodencov, na neurologické vyšetrenia a následne absolvuje celý rad pravidelných rehabilitácií, často aj operácií, liečení. Základom liečby sú rehabilitácie, v rámci ktorých môžu byť odporúčané napr. Vojtova metóda  či Bobathova metóda, hipoterapia – jazda na koňoch, hydroterapia – rehabilitácia spojená s plávaním a pod. 

Špecifiká vo vzdelávaní: 


Kde sa môžu vzdelávať 
Dieťa s touto diagnózou sa môže vzdelávať: 
  • v špeciálnej škole pre deti a žiakov s telesným postihnutím (tu má do vzdelávania automaticky zaradené jemu potrebné špecifické predmety) 
  • v špeciálnej triede pre žiakov s telesným postihnutím, zriadenej v bežnej škole (ak ju škola má zriadenú) 
  • v každej bežnej škole formou školskej integrácie, ak škola dokáže vytvoriť na vzdelávanie konkrétneho žiaka primerané jemu potrebné podmienky 
 
Pri vzdelávaní dieťa s touto diagnózou je dôležitá najmä prognóza jeho zdravotného stavu - či je zdravotný stav relatívne stabilizovaný, zlepšujúci sa, alebo zhoršujúci. 

V pedagogickej praxi sa vychádza najmä z toho, či je dieťa chodiace alebo nechodiace a z toho, či žiak s týmto postihnutím dokáže pri vyučovaní: 
  • udržať polohu tela v sede a v stoji - problémy môžu nastať v tom, že neudrží vzpriamený trup a hlavu, takže potrebuje oporu, nie je schopný stáť alebo stojí len s oporou
  • vykonávať lokomočné pohyby, pričom môže byť neschopný chodiť s pomocou – je imobilný, schopný chodiť s pomocou (druhej osoby, barly) – čiastočne mobilný, schopný chodiť samostatne – mobilný
  • vykonávať manipulačné pohyby – obmedzenie podľa druhu a rozsahu porúch hybnosti horných končatín
 
Špecifické predmety
Žiak s touto diagnózou môže mať do svojho vzdelávania zaradené aj tieto špecifické predmety: 
  • Rozvíjanie komunikačných schopností a grafomotorických zručností (v prípravnom + 1.-4.ročníku) – obsahom predmetu je rozvoj grafických zručností a jemnej motoriky na uľahčenie osvojovania písania podľa individuálnych možností žiaka, taktiež aj skvalitňovanie zrakového, sluchového a hmatového vnímania, rozvíjanie jeho poznávacích a vyjadrovacích schopností
  • Rozvíjanie pohybových zručností (v prípravnom + 1.- 4.ročníku) – s obsahom zameraným na získanie základných pohybových zručností, zdokonaľovanie správneho držania tela, koordinácie pohybov, rozvíjanie pohybových návykov, pohybovej pamäte, orientácie v priestore, utvrdzovanie základných hygienických návykov. 
  • Zdravotná TV (môže byť zaradená v oblasti špec.pedagogická podpora na nižšom stupni stredného vzdelávania) – prispieva k upevneniu optimálneho zdravotného stavu žiaka, plní úlohu preventívnu, výchovnú, vzdelávaciu, sociálnu aj psychologickú. Komplexná podpora rozvoja motoriky, fyzickej zdatnosti a sebaobsluhy. 

Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu