Vytvorené: pred 5 rokmi

ROPRATEM

Skratka programu ROPRATEM je odvodená od názvu ROzvoj PRAcovného TEMpa.  Program vznikol najmä ako pomoc deťom s pomalším pracovným tempom -  teda tým, ktoré nestíhajú tempu ostatných spolužiakov v triede a u ktorých ich pomalé pracovné tempo negatívne ovplyvňuje ich školské výkony. Vhodný je aj pre deti a žiakov s poruchami koncentrácie pozornosti. Autorkami tohto programu sú Mgr. Iva Kopecká a Mgr. Dagmar Ženková z Čiech. 
Určený je pre žiakov základných škôl (3. – 9. ročník) a tiež žiakom stredných škôl.
 
Cieľom programu je najmä zrýchlenie pracovného tempa žiakov stimuláciou oslabených oblastí, podpora ich schopnosti riešiť zadané úlohy nielen čo najrýchlejšie, ale aj správne, bez chýb.  Okrem tohto základného cieľa podporuje rozvoj viacerých oslabených poznávacích funkcií, schopnosť sústrediť sa a organizovať si prácu, pracovať s textom, podporuje rozvoj zrakového rozlišovania, intermodality a seriality, plošného a priestorového vnímania, rozvíja pamäť, logické myslenie. V neposlednom rade zlepšuje sebakontrolu žiaka cieleným nácvikom kontroly vlastnej práce. 
 
Ako prebieha
Náročnosť jednotlivých úloh sa stupňuje. Žiak je vedený k tomu, aby si vytváral a používal pracovné stratégie, ktoré mu jednotlivé úlohy môžu zjednodušiť a urýchlia ich riešenie. 
Materiál tvoria pracovné hárky, cvičenia formou „ceruzka – papier“, ako aj stručná metodická príručka, ktorá slúži pre rodičov. 

Program je koncipovaný ako každodenný individuálny nácvik dieťaťa v domácom prostredí po dobu troch mesiacov. Nácvik teda trvá 95 dní, kedy žiak vypracováva denne úlohy, ktoré zaberú zhruba 15-20 minút času. Nie je určený pre skupinovú prácu. Ropratem je založený na spolupráci rodiča a dieťaťa, kedy rodič s dieťaťom pracuje pod metodickým vedením odborníka (psychológa či špeciálneho pedagóga). Ten urobí vstupné a výstupné vyšetrenie, ako aj priebežne kontroluje priebeh cvičení a pokroky dieťaťa. Rodičia si v týchto výstupoch môžu overiť vplyv  nácviku programu na dieťa. 
Pri práci je potrebná kontrola rodiča, ktorý dieťaťu meria čas, sleduje napr. správne držanie tela pri práci, správny úchop ceruzy, primeraný tlak na podložku, dodržiavanie správnej veľkosti a tvaru jednotlivých grafém, presnú kresbu a pod.
 
Program rozvíja
  •  logické myslenie,
  •  zrakové rozlišovanie,
  •  schopnosť organizácie práce,
  •  intermodalitu,
  •  porozumenie prečítanému,
  •  schopnosť bezchybného a rýchlejšieho spracovávania dát,
  •  pozornosť a sústredenie,
  •  zrakovú a sluchovú pamäť,
  •  serialitu,
  •  samostatnosť,
  •  grafomotoriku a vizuomotorickú koordináciu,
  •  plošné vnímanie,
  •  sebakontrolu a prácu s chybou