Rodičia sa často okrem starosti „Ako sa bude učiť, pôjde mu čítanie, písanie ?....čo matematika? Dokáže sa sústrediť?...“ strachujú aj o to, či sa mu „...bude v škole páčiť, či si nájde kamarátov, či zvládne celý deň bez maminky, bez rodiny, či nebude v škole plakať, či bude chcieť počúvať pani učiteľku, bude vedieť dodržiavať nové pravidlá, bude si chcieť robiť úlohy....?“
Viac v lexikóne
Takýchto otáznikov je nesmierne veľa, pretože zrazu sa zmenia hry na úlohy, zábava na povinnosti....kamaráti pri hrách na spolužiakov, ktorým ide učenia lepšie alebo horšie, začne sa porovnávanie, občas aj súperenie a s tým prídu aj zmeny v sociálnych, rovesníckych vzťahoch.
Nasledujúci zoznam obsahuje orientačne viaceré dôležité oblasti emocionality, sociálnej zrelosti a motivácie, ktoré by mali byť u budúceho prváčika už primerane rozvinuté. Môžu byť použité ako vodítko v rozhovore s rodičom pred vstupom jeho dieťaťa do školy.
Emocionálna, sociálna a motivačná zrelosť
Súvisiace terapie
V novom prostredí nie je dieťa mimoriadne bojazlivé, nesmelé pri kontakte s inými ľuďmi, inými deťmi, nemá neprimeranú trému
Nie je citovo labilné, plačlivé (nerozplače sa pre každú drobnosť), už sa výrazne nehanbí, nie je náladové, afektívne, vie už kontrolovať svoje city, má určitý stupeň sebakontroly a sebaregulácie správania
Vydrží bez maminky, neplače za ňou alebo za iným členom rodiny
Vie si nájsť kamarátov a zapojiť sa do kolektívnej činnosti, vie kamarátom primerane pomôcť ak je to potrebné
Počas cielenej činnosti neodbieha k inej, vie odložiť hru a vykonať povinnosti
Vie rešpektovať požiadavky iných, urobí to, čo sa mu povie, nie len to, čo samo chce
Dokáže nerozprávať bez dovolenia, neskákať do reči, nevyskakovať každú chvíľu z miesta
Vie budovať zdravé vzťahy s rovesníkmi, nerieši všetky náročnejšie situácie bitkou, zlosťou, alebo naopak plačom, ľútosťou, vie zvládať svoj prípadný hnev
Nepresadzuje sebecky iba svoje požiadavky, svoje názory, neupriamuje iba na svoje potreby ale vie primerane prijať a akceptovať názory a potreby ostatných
Vie odložiť svoje želania, priania a chcenie na neskôr, vie regulovať svoje požiadavky (chcem alebo nechcem práve teraz, nemôžem mať všetko hneď, teraz a tu...), vie ovládnuť svoju impulzivitu
Má vybudované pravidelné návyky (veď do školy bude musieť pravidelne každý deň, bez ohľadu na to, či sa mu chce alebo nie), vie primerane pracovať aj so stresom (napríklad práca v časovom tlaku)
Je samostatné v sebaoblužných činnostiach – vie sa samé obliecť, obuť, pozapínať,
Vie sa samé rozhodnúť a prijať primeranú zodpovednosť za svoje rozhodnutia a konanie – vie že keď urobí niečo nesprávne či zle, bude za to niesť primerané následky, je toho schopné
Dokáže prijať kritiku a primerane na ňu reagovať (nie bitkou, útokmi, hnevom, agresivitou, afektivitou, neprimeraným plačom), vie sa vysporiadať s prípadným neúspechom, vie sa aj primerane tešiť z pochvaly, radovať z úspechu svojho, ale aj z úspechu kamaráta
Rodič ho už nemusí k učeniu básničiek, pesničiek, k čítaniu rozprávok alebo ku kresleniu veľmi tlačiť, ale dieťa už samo chce. Dožaduje sa takýchto vzdelávacích činností, má mnoho otázok tipu: „prečo?, ako? “, často sa pýta a chce vysvetlenie
Je už vnútorne motivované k nadobúdaniu vedomostí, nie je potrebné ho k tomu „tlačiť“, nútiť, motivovať strachom z trestu
Robí aj samo reálne kroky k tomu, aby sa dozvedelo viac, dáva otázky k téme, robí veci nie pre odmenu, ale preto, že ho bavia, že ho tešia