Tréning dielčích funkcií a percepcie
Súvisiace terapie
Tréning dielčích funkcií a percepcie DOV Sindelárová Ortoptika Pleoptika INPP Bzučiak Benaudira sluchový tréning Bilaterálna integrácia JIAS AIT/FST TSMT terapiaProces učenia stojí na množstve funkcií a kvalite percepčného (zmyslového vnímania).
V špeciálnej pedagogike sa dnes používa pojem dielčie funkcie, čiastkové funkcie či bazálne funkcie na označovanie množstva základných funkcií mozgu, ktorých správny rozvoj a následné vzájomné prepojenie je nevyhnutným predpokladom pre správny proces učenia sa - najmä pre rozvoj takých školských zručností, ako sú čítanie, písanie a počítanie, na ktorých potom stojí celé školské vzdelávanie dieťaťa.
Pri ťažkostiach v niektorej (alebo vo viacerých) z oblastí dielčích funkcií hovoríme potom o dielčích oslabeniach výkonu (DOV), či o deficitoch čiastkových funkcií (DČF) . Známa je najmä ich definícia detskou psychologičkou Dr. Brigitte Sindelar. Podľa jej údajov až 20% detí trpí deficitmi čiastkových funkcií.
Dopad takýchto deficitov na výchovno-vzdelávací proces dieťaťa môže byť veľmi vážny a môže viesť až k jeho zlyhávaniu v učení, často hneď od nástupu na plnenie povinnej školskej dochádzky.
Čo tu patrí
Optická (zraková) oblasť - najmä:
V špeciálnej pedagogike sa dnes používa pojem dielčie funkcie, čiastkové funkcie či bazálne funkcie na označovanie množstva základných funkcií mozgu, ktorých správny rozvoj a následné vzájomné prepojenie je nevyhnutným predpokladom pre správny proces učenia sa - najmä pre rozvoj takých školských zručností, ako sú čítanie, písanie a počítanie, na ktorých potom stojí celé školské vzdelávanie dieťaťa.
Pri ťažkostiach v niektorej (alebo vo viacerých) z oblastí dielčích funkcií hovoríme potom o dielčích oslabeniach výkonu (DOV), či o deficitoch čiastkových funkcií (DČF) . Známa je najmä ich definícia detskou psychologičkou Dr. Brigitte Sindelar. Podľa jej údajov až 20% detí trpí deficitmi čiastkových funkcií.
Dopad takýchto deficitov na výchovno-vzdelávací proces dieťaťa môže byť veľmi vážny a môže viesť až k jeho zlyhávaniu v učení, často hneď od nástupu na plnenie povinnej školskej dochádzky.
Čo tu patrí
Optická (zraková) oblasť - najmä:
- vnímanie základných optických figúr
- optická diferenciácia (rozlíšenie)
- optická pamäť
Akustická (sluchová) oblasť - najmä:
- vnímanie základných akustických figúr, sluchová pozornosť
- akustická diferenciácia (rozlíšenie)
- akustická pamäť
Oblasť vnímania telesnej schémy, seba samého v priestore - najmä:
- hmatový zmysel
- orientácia na sebe, na vlastnom tele
- priestorová a plošná orientácia
Intermodalita
- schopnosť tvoriť vzťahy medzi videným a počutým, videným a hmatovým (napr.vizuomotorická koordinácia), prepájať rôzne formy zmyslového vnímania navzájom
Serialita
- schopnosť vnímať a chápať následnosť, postupnosť, zachovávať poradie, sled