Vytvorené: pred 5 rokmi

TEACH program

Program TEACH ( Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children) bol vytvorený v USA (prof.E.Schopler) a dnes sa pomerne bežne využíva v praxi s miernymi obmenami aj takmer v celej Európe pre ľudí s autizmom v každom veku, nezávisle od úrovne vývinu. Využíva sa ako pedagogický a intervenčný prístup.  

 

Ako funguje
Práca s programom stavia na princípoch individuálneho prístupu (u každého dieťaťa sa berú do úvahy individuálne odlišnosti, hľadá sa vhodný a pre dieťa prijateľný typ komunikácie, prispôsobuje sa možnostiam dieťaťa), štrukturalizácii (zavedenie poriadku, organizácie, usporiadania, nemenného, jasného a prehľadného režimu, stráca sa chaos, svet sa pre dieťa stáva predvídateľnejším) a vizualizácii (vytváranie predstáv nie len na základe počutého, ale aj zviditeľnením, doplnenie slovného pokynu vizuálnou pomôckou – napr. zobrazenie režimu dňa, aby dieťa vedelo kedy a čo más robiť, kedy bude robiť to, čo má rado a podobne). 

 

Najvýraznejším strategickým prvkom programu je teda najmä štrukturované učenie, pri ktorom deti ľahšie chápu, čo sa od nich očakáva – čo budeme robiť, aká dlhá bude práca, ako sa ukončí, čo bude po jej ukončení a pod. Pri tomto postupe sa využíva množstvo názorných pomôcok – fotiek, nákresov, zobrazení, zrakových a komunikačných kariet, režimových kariet a pod. U dieťaťa je snaha o vybudovanie rutiny pri riešení bežných životných situácií, naučení spôsobov, ako možno jednotlivé situácie riešiť. 

 

Zásady
Program využíva niekoľko zásad: 

 

1.      Zlepšenie adaptácie

2.      Spolupráca s rodičmi

3.      Stanovenie individuálneho vzdelávacieho programu

4.      Štruktúrované učenie

5.      Rozšírenie zručností

6.      Kognitívna a behaviorálna terapia (KBT

7.      Všestranný výchovný model

 

Cieľom programu je dosiahnuť čo najvyššiu možnú mieru samostatnosti a nezávislosti v rozhodovaní. 

Viac o programe TEACH nájdete aj tu.