TEACH program
Súvisiace terapie
Špecifické techniky pri autizme ESDM – Early Start Denver Model TEACH program O.T.A ABA terapia Komunikačné kartyProgram TEACH ( Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children) bol vytvorený v USA (prof.E.Schopler) a dnes sa pomerne bežne využíva v praxi s miernymi obmenami aj takmer v celej Európe pre ľudí s autizmom v každom veku, nezávisle od úrovne vývinu. Využíva sa ako pedagogický a intervenčný prístup.
Ako funguje
Práca s programom stavia na princípoch individuálneho prístupu (u každého dieťaťa sa berú do úvahy individuálne odlišnosti, hľadá sa vhodný a pre dieťa prijateľný typ komunikácie, prispôsobuje sa možnostiam dieťaťa), štrukturalizácii (zavedenie poriadku, organizácie, usporiadania, nemenného, jasného a prehľadného režimu, stráca sa chaos, svet sa pre dieťa stáva predvídateľnejším) a vizualizácii (vytváranie predstáv nie len na základe počutého, ale aj zviditeľnením, doplnenie slovného pokynu vizuálnou pomôckou – napr. zobrazenie režimu dňa, aby dieťa vedelo kedy a čo más robiť, kedy bude robiť to, čo má rado a podobne).
Najvýraznejším strategickým prvkom programu je teda najmä štrukturované učenie, pri ktorom deti ľahšie chápu, čo sa od nich očakáva – čo budeme robiť, aká dlhá bude práca, ako sa ukončí, čo bude po jej ukončení a pod. Pri tomto postupe sa využíva množstvo názorných pomôcok – fotiek, nákresov, zobrazení, zrakových a komunikačných kariet, režimových kariet a pod. U dieťaťa je snaha o vybudovanie rutiny pri riešení bežných životných situácií, naučení spôsobov, ako možno jednotlivé situácie riešiť.
Zásady
Program využíva niekoľko zásad:
1. Zlepšenie adaptácie
2. Spolupráca s rodičmi
3. Stanovenie individuálneho vzdelávacieho programu
4. Štruktúrované učenie
5. Rozšírenie zručností
6. Kognitívna a behaviorálna terapia (KBT)
7. Všestranný výchovný model
Cieľom programu je dosiahnuť čo najvyššiu možnú mieru samostatnosti a nezávislosti v rozhodovaní.
Viac o programe TEACH nájdete aj tu.