Dublované čítanie
Súvisiace terapie
Rozvoj čítania, písania a počítania Montessori prístupy Indické a čínske násobenie Hejného metódy Comenia script – písanie Genetické čítanie Fernaldtovej metóda Hovoriace knižky Čítacie okienka Dublované čítanie Sfumato - Splývavé čítanie Spolučítanka Násadky na písacie nástroje Trojhranný program GRAMAR.inMetóda dublovaného čítania spočíva v spoločnom hlasnom čítaní učiteľa či rodiča spoločne s dieťaťom. Dospelý jednoducho číta o niečo skôr ako dieťa, pomaly, plynule a výrazne. Prispôsobuje tempo čítania schopnostiam dieťaťa. Ono ho sleduje a opakuje po ňom, no súčasne i číta text. Dospelý sa obvykle snaží robiť kontrolné chyby v čítaní (napr. vynechá niektoré slovo, zamení slovo za slovo podobné, domyslí koniec slova, zmení niektorú hlásku a pod.).
Takéto chyby pomáhajú dieťaťu udržiavať vizuálnu aj sluchovú pozornosť pri čítanom texte, aktívne tento text sledovať. Tempo čítania sa postupne zrýchľuje, prispôsobuje možnostiam dieťaťa. Metóda je prirodzená, nenáročná a dieťa si pri nej osvojuje od dospelého správny vzor čítania.
Takéto chyby pomáhajú dieťaťu udržiavať vizuálnu aj sluchovú pozornosť pri čítanom texte, aktívne tento text sledovať. Tempo čítania sa postupne zrýchľuje, prispôsobuje možnostiam dieťaťa. Metóda je prirodzená, nenáročná a dieťa si pri nej osvojuje od dospelého správny vzor čítania.
Kedy je vhodná
Technika dublovaného čítania je vhodná najmä u tých detí, ktoré majú dostatočne rozvinutú čitateľskú zručnosť, no čítajú nepresne, s častými chybami alebo si slová domýšľajú. Je nutné vybrať text zodpovedajúci čitateľským schopnostiam a záujmom dieťaťa, iba tak sa dá vzbudiť záujem dieťaťa o čítanie. Denný nácvik dublovaného čítania by nemal byť dlhší ako 2-3 minúty po dobu 3-4 mesiacov. Je vhodné ho opakovať radšej kratšie a častejšie, aj 2-3 krát denne.