Leukémia
Popis
Ochorenie obvykle začína v bunkách bielych krviniek (leukocytoch), ktoré sú v tele „vyrábané“ v kostnej dreni. Tá začne produkovať veľké množstvo bielych krviniek, ktoré navyše nedozrievajú a nefungujú správne a vytláčajú ostatné typy krvných buniek (červené krvinky, krvné doštičky). Výsledkom je nedostatok červených aj bielych krviniek a krvných doštičiek.
Je to nádorové ochorenie. Príčina je obyčajne neznáma.
Čo ďalej?
Šance na vyliečenie u detí sú obyčajne veľmi dobré. Veľké percento detí sa vylieči bez toho, aby došlo po čase k návratu (recidíve) ochorenia. Je však veľmi dôležité, aby s choroba odhalila včas a neodkladne sa začala jej liečba.
Čo si všímať:
- horúčku, triašku, časté infekcie bez reakcie na podávané antibiotiká
- bledosť, zvýšenú únavu a neustálu vyčerpanosť, malátnosť, pretrvávajúci kašeľ, zníženú aktivitu
- časté krvácanie z nosa, sťažené zastavenie krvácania aj pri ľahkom poranení, červené škvrny pod kožou, modriny
- opúchanie lymfatických uzlín, hrčky na krku, trupe či končatinách, bolesti v kĺboch, krívanie, odmietanie chôdze
- nechuť do jedla, stratu hmotnosti , bolesti hlavy, problémy s rovnováhou, s videním
Čo robiť:
- pri sledovaní príznakov bezodkladne navštíviť detského lekára, ktorý doporučí ďalšie odborné vyšetrenia, najmä dá vyšetriť krvný obraz
- následne sa riadiť odporúčaniami lekára – obvykle naordinuje intenzívnu a kombinovanú chemoterapiu, ktorá prebieha vo viacerých fázach a nesie so sebou aj viaceré vedľajšie účinky (vypadávanie vlasov, obezita, spomalenie rastu)
- niekedy je vhodné transplantácia kmeňových buniek (darcom je obyčajne súrodenec, príbuzný)
- potrebná je podporná liečba chudokrvnosti, krvácania, prevencia infekcií
Špecifiká vo vzdelávaní:
Kde sa môžu vzdelávať
U detí v školskom veku táto choroba prináša so sebou potrebu dlhodobého liečenia. Napriek tomu, že počas liečby v zdravotníckych zariadeniach dieťa navštevuje školu pri zdravotníckom zariadení, často má vzhľadom k zdravotnému stavu po návrate do svojej kmeňovej školy medzery vo vedomostiach, ktoré musí postupne dobehnúť.
Okrem toho niektoré sprevádzajúce faktory môžu v škole spôsobovať ťažkosti v jeho školských výkonoch – zvýšená unaviteľnosť, znížená schopnosť znášať záťaž a stresové situácie (napr. spojené so skúšaním, písomkami, preverovaním vedomostí, rovesníckymi konfliktmi a pod.), oslabený imunitný systém a teda problémy v období zvýšeného výskytu infekčných chorôb v kolektíve a pod.
V prípade potreby a pri výrazných negatívnych dopadoch na zdravotný stav či učenie je možné upraviť vzdelávanie žiaka formou integrácie (žiak chorý a zdravotne oslabený).
Žiakovi môže byť poskytované aj individuálne vzdelávanie v domácom prostredí počas nevyhnutného obdobia, ak si to situácia vyžaduje žiak môže byť oslobodený od dochádzania do školy.
Žiakovi môže byť poskytované aj individuálne vzdelávanie v domácom prostredí počas nevyhnutného obdobia, ak si to situácia vyžaduje žiak môže byť oslobodený od dochádzania do školy.
Každopádne je však vždy potrebné dodržiavať určité základné pravidlá, ktoré zabezpečia pre žiaka v škole optimálne a bezpečné prostredie:
- učiteľ musí byť od rodičov podrobne informovaný o zdravotnom stave dieťaťa, ale aj o špecifických prejavoch, ktoré obvykle ochorenie sprevádzajú
- bezodkladne informovať rodičov v prípade pozorovania akýchkoľvek ťažkostí alebo zmien u dieťaťa
- nevystavovať žiaka zbytočnému tlaku a stresu, snažiť sa o jeho vnútornú pohodu, pretože každý stres a emočné kolísanie negatívne ovplyvňuje zdravotnú stabilitu žiaka a môže sa podieľať na zhoršení jeho zdravotného stavu
- priebežne sa informovať, ako sa žiak cíti, všímať si akékoľvek zmeny, venovať pozornosť prejavom únavy, ospalosti, umožniť žiakovi informovať rodičov
- rešpektovať možnú zvýšenú unaviteľnosť, spôsobenú chorobou a liečbou a s ňou súvisiace možné výkyvy nálady a koncentrácie pozornosti, kolísanie aktivity od hypo po hyperaktivitu , akceptovať doporučenia lekára ohľadom realizácie telocviku
- zabezpečiť dodržiavanie pitného a stravovacieho režimu podľa pokynov lekára, umožniť dieťaťu aj v rámci vyučovacej hodiny krátke prestávky na oddych, regeneráciu síl, jedlo a pitný režim podľa aktuálnej potreby dieťaťa
- vzhľadom k zníženej imunite a vysokému riziku ohrozenia infekčnými chorobami zabezpečiť v triede striktné dodržiavanie hygienických predpisov a taktiež dodržiavanie odporúčaní odborného lekára (všeobecne je vhodná napr. bezprašná tabuľa, používanie antibakteriálneho mydla a papierových utierok, primerané vetranie, zvýšená dezinfekcia triedy a pod.),
- v období zvýšeného výskytu infekčných chorôb prísne sledovanie zdravotného stavu žiaka, vzhľadom k oslabenému imunitnému systému zvýšený dozor týkajúci sa dodržiavania osobnej hygieny dieťaťa (aj všetkých ostatných žiakov) v triede (umývanie rúk), necestovanie prostriedkami hromadnej dopravy, či neúčasť na školských akciách, v prípade nutnosti aj skrátenie času jeho pobytu v škole počas vyučovania
V prípade potreby pri závažných ťažkostiach žiaka a pri výraznom negatívnom dopade diagnózy na jeho školské výkony žiak môže byť vzdelávaný aj formou integrácie s vypracovaným individuálnym vzdelávacím plánom.
Príslušný vzdelávací program pre tento druh znevýhodnenia nájdete na stránke Štátneho pedagogického ústavu tu: