Čítanie je schopnosť, ktorú potrebujeme po celý život
https://pixabay.com/sk/photos/ply%c5%a1ov%c3%bd-macko-macko-medve%c4%8f-2855982/
Čítanie tvoria dve podstatné časti:
technika čítania - AKO čítam
porozumenie - viem O ČOM čítam
Viac v lexikóne
Čo je technika čítania
správne, rýchle a plynulé vnímanie a pohotová identifikácia jednotlivých písmen
správne, rýchle, plynulé a pohotové spájanie písmen do slabík
správne, rýchle, plynulé a pohotové spájanie slabík do slov
plynulosť čítania
správna orientácia v texte, správne posúvanie zraku po riadkoch (bez preskakovania, vynechávania...)
správna intonácia
Čo je porozumenie
spoľahlivé pochopenie obsahu toho, o čom sme čítali, o čom článok hovorí
Súčasťou porozumenia je aj schopnosť reprodukcie prečítaného:
spoľahlivé, výstižné vysvetlenie obsahu prečítaného
bez ťažkostí zreprodukovanie prečítaného buď samostatne, alebo aspoň s pomocnými otázkami
Stupnica na jednoduché ohodnotenie úrovne čítania *
Súvisiace terapie
Technika čítania
Číta po skupinách slov, plynulo, so zmyslom pre kontext, so správnou alebo skoro správnou vetnou intonáciou
Číta po slovách, celkom vyrovnane, bez zarážok, niekedy prečíta celé skupiny slov plynulo. Ešte bez vetnej intonácie /(zarážky nanajvýš pred veľmi ťažkými slovami)
Číta väčšinou po slovách, nie však plynulo a isto. Zaráža sa pred ťažkými a neznámymi slovami, pauzy medzi slovami sú zreteľné (niektoré slová musí preslabikovať)
Slabikuje plynulo nahlas alebo slabikuje potichu a vysloví celé slovo (dvojité čítanie). Medzi slovami sú zreteľné, dlhé pauzy. Len krátke a známe slová prečíta bez ťažkostí.
Slabikuje nahlas, slabiky zreteľne oddeľuje. Niekedy si ešte musí prehláskovať, najmä ak sa jedná o spoluhláskovú skupinu.
Hláskuje. Skladá z hlások slabiky alebo si povie všetky hlásky v slove a potom "odhaduje" znenie slova
K nácviku techniky čítania využite aj Čítacie rozcvičky pre budúce čitateľské hviezdičky - pozri TU
Porozumenie prečítanému
Je jasné, že dieťa spoľahlivo rozumie tomu, čo číta. Reprodukcia je s mnohými detailami, výstižná, alebo je výstižná, aj keď stručná
Dejové súvislosti sú mu jasné, reprodukuje podstatné časti deja, ale objavujú sa niektoré nepresnosti ako dôsledok chybného čítania alebo neporozumenia textu
Reprodukuje podstatné časti, ale o celom deji nemá spoľahlivú predstavu. Reprodukcia je zaťažená chybami v čítaní a v neporozumení textu.
Porozumie iba vrchol deja alebo nejaký dejový úsek (len to, čo sa mu podarilo dobre prečítať). Porozumenie je útržkovité.
Reprodukcia sa riadi len niekoľkými "opornými" slovami, ktorým porozumelo - bez spojitosti.
Nerozumie ničomu z toho, čo prečítalo.
Reprodukcia
O prečítanom rozpráva:
Samostatne a plynulo
Rozpráva po napovedajúcej otázke
Treba mu pomáhať otázkami častejšie
Rozpráva iba podľa otázok, jednoslovne alebo vo vetách
(*s využitím stupnice hodnotenia podľa Matějčeka)