Predmetom krádeže môže byť čokoľvek, pritom hodnota takéhoto predmetu môže byť pre jeho majiteľa aj len osobná, emocionálna.
Komu nahlásiť
vždy nahlásiť rodičom poškodeného, aj rodičom zlodeja - vždy však predtým bezpodmienečne zisťovať príčiny (niekedy zlodej kradne preto, že ho niekto poslal a on má strach neurobiť tak)
polícii, ak sa jedná o úmyselnú krádež, ak je škoda väčšia a škola nevie svojimi vlastnými silami vymôcť nápravu a ak poškodený o to žiada (pozor: škola nie je orgán činný v trestnom konaní, preto by nemala nič vyšetrovať vlastnými silami, aby neovplyvnila svojim konaním vyšetrovanie polície)
odboru sociálno-právnej ochrany detí, ak sa jedná o opakované konanie a prijaté výchovné opatrenia zo strany školy alebo aj s podporou poradne nemali žiaden účinok
Súvisiace terapie
Možnosti ako postupovať
poskytovať žiakom informácie o tom, že krádež je protiprávne jednanie, nie neškodný humor alebo zábava a že vaša škola je miestom, kde sa takéto konanie netoleruje v žiadnej podobe
zapracovať do školského poriadku jasne a zrozumiteľne konkrétne sankcie
zaoberať sa úplne každou nahlásenou krádežou, vyšetriť každú, žiadnu netolerovať alebo nezľahčovať, z každej vyhotoviť záznam
starostlivo a dôsledne sa zaoberať príčinami krádeže (napr. aj tým, či nemá zlodej strach z niekoho, kto mu krádež prikázal), vždy dať možnosť pohovoriť si o danom konaní, zistiť, čo k takémuto konaniu žiaka viedlo
trvať na tom, aby zlodej vec vrátil, ospravedlnil sa a ponúkol za svoje správanie primeranú kompenzáciu
preferovať nápravu VZŤAHU medzi poškodeným a zlodejom
informovať rodičov zlodeja vždy až keď sú jasné príčiny, ktoré dieťa viedli k takémuto správaniu
nestavať poškodeného do pozície, že si za krádež môže sám svojim konaním (že si nedával pozor na svoje veci a pod.)
Najúčinnejším prostriedkom je však vždy PREVENCIA
vypracujte plán prevencie pred takýmto konaním
pracujte na prevencii už od začiatku školskej dochádzky, nie len vo vyšších ročníkoch, systematicky učte deti, že krádež je zlý a protiprávny čin
zostavte preventívny program vo vašej škole a realizujte ho s triednymi skupinami (nie len v tých triedach, kde sa takéto konanie už vyskytlo, ale ako primárnu prevenciu)
ak si s takýmto skupinovým programom nevie poradiť multidisciplinárny tím vašej školy (školský psychológ, školský sociálny pedagóg, výchovný poradca, koordinátor prevencie....), oslovte najbližšiu poradňu CPPPaP, aby vám poprípade pomohla s realizáciou takýchto triednych skupín
budujte s vašimi žiakmi dobré vzťahy, ako základ prevencie pred akýmikoľvek sociálno-patologickými javmi, budujte u nich primeraný hodnotový systém, vytvárajte pozitívnu klímu v triedach aj v celej škole
podieľajte sa na zvyšovaní informovanosti všetkých pedagógov vo vašej škole o možných postupoch (preventívnych aj následných), dohodnite pre nich po dohovore s vedením školenia