Keď sa povie hyperaktivita
Keď sa povie hyperaktivita
Termín hyperaktivita je dnes medzi verejnosťou moderný, populárny a často používaný.
Poznáme ho aj pod skratkou ADHD. Používa sa pre označenie porúch pozornosti spojených s hyperaktivitou.
Okrem skratky ADHD je vo verejnosti známa (aj keď o niečo menej) skratka ADD. Oba tieto termíny sa v poslednom období okrem Ameriky, kde sa začalo s ich používaním, ujali aj v Európe a často sa používajú vo verejnosti ako synonymá.
Okrem skratky ADHD je vo verejnosti známa (aj keď o niečo menej) skratka ADD. Oba tieto termíny sa v poslednom období okrem Ameriky, kde sa začalo s ich používaním, ujali aj v Európe a často sa používajú vo verejnosti ako synonymá.
Každý z týchto termínov sa však vzťahuje k rôznym – ale veľmi podobným problémom:
ADD – problémy s nedostatočným sústredením a impulzivitou, bez prítomnej hyperaktivity.
- žiaci s ADD v triede väčšinou nevyrušujú, nehnevajú a ani nijako ináč neupútavajú učiteľovu pozornosť, pre učiteľa preto nie sú takí nápadní
- pre dieťa môže však ADD predstavovať vážny problém, pretože značne zhoršuje prospech a často môže byť príčinou zníženej sebaúcty a sebavedomia a tým zasahuje osobnosť dieťaťa
Charakteristickými znakmi pri ADD sú najmä:
- ľahká rozptýliteľnosť často aj malými vonkajšími podnetmi
- celkové ťažkosti so zameraním a dlhším udržaním pozornosti
- problémy so sústredeným počúvaním a samostatným plnením pokynov
- ťažkosť v porozumení zadávaných dlhších inštrukcií
- ťažkosti so sústredením sa na úlohu a jej dokončenie najmä pri potrebe samostatnej práce
- vyhýbanie sa práci, ktorá vyžaduje dlhšiu sústredenosť alebo duševné úsilie
- výrazné výkyvy vo výkonoch pri práci v škole
- častá „zasnenosť“, vypínanie pozornosti, zdá sa že dieťa nepočúva čo mu hovoríme
- neschopnosť udržať poriadok vo svojich veciach, časté strácanie alebo zabúdanie svojich vecí alebo školských pomôcok
- nedostatočné študijné výsledky vyplývajúce z neschopnosti sústrediť sa na učivo alebo výklad učiteľa
- rýchla unaviteľnosť
ADHD – problémy so sústredením, impulzivita a k tomu pridružená hyperaktivita
- na rozdiel od dieťaťa s ADD si žiaka s ADHD učiteľ v triede zväčša okamžite všimne najmä pre jeho neštandardné správanie, ktoré mu sťažuje jeho školské výkony, ale aj budovanie sociálnych vzťahov s rovesníkmi
- aj pri veľmi dobrom intelekte je často ADHD pre dieťa vážnym problémom a dôvodom jeho neprospievania
Charakteristickými znakmi pri ADHD sú aj:
- nadmerná motorická aktivita, ktorú nie je schopné regulovať
- nenechá v kľude ruky ani nohy, je v neustálom pohybe, neposedí
- neustále sa vrtí na stoličke, vstáva z nej aj vtedy, kedy by malo ostať sedieť
- vyhľadáva blízke predmety a má neustálu potrebu manipulovať, hrať sa s nimi
- nedokáže zotrvať dlhšiu dobu na jednom mieste, prechádza sa po triede, hojdá sa na stoličke, otáča sa k spolužiakom
- často je neprimerane uvravené, skáče do reči, vyrušuje, má ťažkosť správať sa ticho, rozpráva si samo pre seba
- má nízku mieru sebaovládania
- rýchlo sa unaví, nie je však schopné výraznejšie relaxovať a oddychovať, prežíva neustále vnútorný pocit nepokoja a je preto často podráždené
- nie je schopné účelne uplatňovať zvýšené množstvo energie a ovládať vedome svoj energetický výdaj
- je trvalo nepozorné vo všetkých oblastiach denného života
- z množstva podnetov nie je schopné vyselektovať tie, ktoré sú nepodstatné a nie je schopné zamerať sa na to, čo je dôležité, venuje pozornosť všetkému čo zachytia jeho zmysly
- často reaguje neadekvátne danej situácii
- nemôže sa dočkať, kedy na neho príde rad, nepočúva pokyny
- dostáva sa do ťažkostí tým, že si veci nedokáže vopred premyslieť, správa sa vysoko impulzívne (najskôr koná a až potom premýšľa)
- často sa zapája do fyzicky nebezpečných činností skôr, než vopred uváži možné následky alebo posúdi mieru nebezpečenstva (napr. skáče dolu s veľkej výšky, vchádza na bicykli na vozovku bez rozhliadnutia a pod.)
- má výrazné ťažkosti s prechodom k inej činnosti
- nedostatky v jemnej motorike – neúhľadné písanie, kreslenie, pokrčené zošity a knihy
- často neobratnosť a nešikovnosť pri pohybových hrách a športových aktivitách, aj keď dieťa viac behá, ako chodí a z toho vyplývajúce zvýšené riziko úrazovosti
- často je prítomné agresívne správanie, neprimerane silná reakcia i na drobné podnety
- sociálna nevyzretosť, znížená schopnosť akceptovať sociálne pravidlá hry, vďaka tomu sa zväčša dostáva do konfliktov so svojim okolím
- malá sebaúcta a značná frustrovanosť zo sociálnej neúspešnosti, často robí zo seba „šaška“ alebo má negativistické postoje
- sklon k veľkým výkyvom nálad, emocionálna dráždivosť
Deti s ADHD bývajú často svojim okolím kritizované a odmietané, takmer neustále sa stretávajú s negatívnymi reakciami okolia na svoje správanie. Takáto dlhodobo zažívaná emočná záťaž býva veľmi často aj príčinou rôznych sekundárnych ťažkostí a až v 60 – 75 % v neskoršom veku vedie k poruchám správania a delikvencii.