Vytvorené: pred 5 rokmi

10 krokov k pochopeniu autistu

Správanie autistického dieťaťa je pre nás – „bežných ľudí“ obyčajne španielskou dedinou. Pochopiť jeho odlišné vnímanie sveta je pomerne náročné pre rodičov, aj pre okolie.
Správanie autistického dieťaťa je pre „bežných ľudí“ obyčajne španielskou dedinou. Pochopiť jeho odlišné vnímanie sveta je pomerne náročné pre rodičov,  pre učiteľov, pre celé okolie a často aj pre odborníkov.

Na čo je potrebné prihliadať, aby sme zabezpečili čo najlepšie podmienky psychického vývinu dieťaťa s autizmom?
  1. snažme sa včas pochopiť odlišnosti v jeho myslení, vnímaní, cítení a prežívaní, aj keď je to ťažké
  2. pokiaľ je autistické dieťa vzdelávané v bežnej škole, zabezpečme, aby tieto odlišnosti pochopil aj jeho učiteľ a všetci, ktorí sa podieľajú na vzdelávacom procese 
  3. podporujme a rozvíjajme silné stránky dieťaťa ( ako v škole tak aj doma), stavajme na tom, v čom je dieťa dobré, nie na tom, v čom je neúspešné 
  4. neočakávajme, že sa sociálnym zručnostiam naučí samé, že to príde automaticky s fyzickým vekom poskytujme jeho aktuálnym schopnostiam primeraný rozvoj, rešpektujme jeho sociálne schopnosti a možnosti, ako aj jeho výrazne pomalší sociálny rozvoj
  5. buďme ohľaduplní voči zmyslovej hypersenzitivite dieťaťa (niektoré bežné zrakové, sluchové alebo hmatové podnety môžu ľudia s autizmom vnímať ako bolestivé často ešte aj v dospelosti), vysvetlime aj okoliu, prečo je pre dieťa s autizmom dôležité, aby to ľudia v jeho okolí chápali
  6. zbytočne neodkladajme diagnostiku a poradenstvo u špecializovaných odborníkov v prípade narastajúcich ťažkostí vo výchove či vzdelávaní, aby sa dieťaťu včas dostalo špeciálneho prístupu, ktorý s určitosťou potrebuje 
  7. v školskom vzdelávaní sa snažme využiť všetky zákonné možnosti podľa potrieb dieťaťa, pravidelne a často komunikujme s rodičmi, s poradenským špeciálnym pedagógom, psychológom a inými odborníkmi 
  8. voľme systém postupných malých krokov, citlivo a v primeranej miere zaraďujme napr. aktivity, ktoré dieťa doposiaľ odmietalo – tak, aby sme mu umožnili príjemný zážitok a motiváciu k ich opakovaniu
  9. nehanbime sa využiť všetky možnosti terapie a odbornej pomoci,  dieťa má na ne nárok
  10. snažme sa o vytvorenie chápajúceho prostredia