Vytvorené: pred 3 rokmi

Šlabikár - vstup do tajomného sveta čítania

Šlabikár - vstup do tajomného sveta čítania

https://pixabay.com/sk/photos/deti-%C5%A1kolsk%C3%BD-em%C3%B3cie-zemegule-2835430/

Knižky každé dieťa pozná odmalička. Ale prvou UČEBNICOU, ktorá sa mu dostane do rúk, stále ostáva ŠLABIKÁR. My vám ponúkame šlabikáre on-line na jednom mieste. Uložte si ich do svojej pokladničky a využívajte vždy ihneď, keď potrebujete.

Dávno pominula doba, keď sme mali len jeden typ šlabikára, podľa ktorého sa učili všetky deti. Dnes si môže učiteľ vybrať z viacerých, obvykle podľa toho, akú didaktiku pri výučbe čítania preferuje. Ku každému šlabikáru navyše existujú pracovné listy, zošity, každý má svoju vypracovanú metodiku, pomôcky. Za šlabikárom nasleduje čítanka.

Pre špeciálneho pedagóga je dôležité poznať, podľa ktorého šlabikára sa prváčik učí, pretože každý má trochu inú didaktiku - napríklad poradie učenia sa jednotlivých písmen a pod. Školský špeciálny pedagóg to zistí veľmi rýchlo od pani učiteliek. Ale aj pre poradenského špeciálneho pedagóga je to dôležitá informácia tak pre účely diagnostiky, ako aj napr. pri realizácii reedukácií či pri nastavení podpory dieťaťu.

Je preto dobré (najmä v poradni) mať poruke jednotlivé typy šlabikárov, mať prehľad, podľa ktorého pani učiteľka s deťmi postupuje.

Pripravili sme preto na našich stránkach sumár najpoužívanejších šlabikárov v on-line podobe, ktoré si pokojne uložte do svojich "pokladničiek" na našej stránke. Tam ich budete mať kedykoľvek rýchlo k okamžitej dispozícii.

Šlabikár Virgovičová

Šlabikár Virgovičová

Šlabikár využíva klasický spôsob vyvodzovania písmen – najskôr si žiaci osvoja všetky samohlásky, potom spoluhlásky v poradí: a, i, e, o, u, m, l, v, s, y, j, p, n, z, b, t, d, e, k, r, s, š, č, ť, h, ľ, ň, j, ž, ď, i, ä, dz, dž, ou, ô, ŕ, ĺ, x, nasledujú slabiky de, te, ne, le, di, ti, ni, li, ch, ia, ie

Šlabikár začína pri nácviku základných zručností sluchovým vnímaním hlások a potom slov, skladaním písmen do slabík, slabík do slov. Buduje fonematické vnímanie ku ktorému pripája zrakové vnímanie a motoriku - čím paralelne precvičuje aj písanie. Základné a rozširujúce úlohy majú rôzne stupne náročnosti. Učiteľ môže zvoliť diferencované učenie s rešpektovaním individuálnych potrieb a schopností každého žiaka. Rozsah prípravnej časti môže učiteľ prispôsobiť úrovni triedy.

Hupsov šlabikár LIPKA

Hupsov šlabikár LIPKA

Šlabikár od začiatku kombinuje výuku samohlások s najfrekventovanejšími spoluhláskami v poradí: a, m, l, v, u, s, o, l, p, n, z, b, t, d, c, k, r, š, č, t, h, ľ, ň, j, ž, ď, ä, dz, dž, , ou, ô, ŕ, ĺ, x, nasledujú slabiky de, te, ne, le, di, ti, ni, li, ch, ia

Zdôrazňuje čítanie s porozumením. Prípravné obdobie je zamerané najmä na rozvoj komunikačných a jazykových kompetencií, zrakové vnímanie, písanie tlačených písmen, čítanie písmen pomocou nápovedných obrázkov a následné spájanie do slov. Dôležitosť je kladená aj na fonematické uvedomovanie danej hlásky v rôznych pozíciách v slove. Zásadnou súčasťou je práca s nápovednými obrázkami, ktoré pomáhajú žiakovi pri poznávaní písmen. Učiteľ má možnosť diagnostiky variabilných schopností i úrovne jednotlivých žiakov.

Šlabikár Štefeková, Culková

Šlabikár Štefeková, Culková

Začína poznávaním veľkých písmen.

Poradie hlások, ktoré sa žiaci učia aj písať, je zmenené: a, m, e, l, i, j, o, s, u, v, n, y/i, p, t, k, z, r, š, b, c, d, č, ž, h, ľ, ť, ď, ň, ch, g, f, dz, dž, ô, ä, ĺ, ŕ, x, nevenuje sa osobitná pozornosť ia,ie,iu

Šlabikár sa snaží o čo najlepšiu prípravu na čítanie, najmä sluchovú prípravu a prácu s nápovednými obrázkami. Toto obdobie autorky nazývajú aj "čítaním bez písmen". Dieťa nezáväzne poznáva najprv len veľké tlačené písmená. Dôležitú úlohu má sluchová syntéza hlások do slabiky, ktorá vedie dieťa k pochopeniu princípu čítania a má pre budúce čítanie zásadný význam. S úlohami a hrami v šlabikári by malo dieťa pracovať vždy diferencovane, podľa svojich aktuálnych vedomostí a schopností.

Šlabikáre pre deti s mentálnym postihnutím

Moja kniha - šlabikár pre 1.ročníka ŠZŠ (variant A) má 3 časti. Nie je dostupný v on-line podobe.

Šlabikár - pre 1.ročník ŠZŠ (variant B). Nie je dostupný v on-line podobe.

Prehľad všetkých dostupných a schválených šlabikárov (vrátane tých pre špeciálne školy pre deti s mentálnym postihnutím variant A a B), čítaniek a príslušných pracovných listov k nim nájdete aj tu - po zadaní hesla "šlabikár" do vyhľadávača.

Šlabikár vhodný aj pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou

Pod gesciou Slovenskej asociácie logopédov (SAL) vyšiel v r.2020 nový šlabikár, určený najmä, ale nie len pre deti s NKS.

Ako uvádza SAL, je kompexnou metodikou na vyučovanie slovenčiny v prvom ročníku základných škôl, s udelenou odporúčacou doložkou Ministerstva školstva SR. Obsah rozvíja súvislé vyjadrovanie detí, teda naratívnu schopnosť a čítanie s porozumením ako aj písanie detí. Táto verzia pracuje s písmom Comenia Script©. Teoreticky vychádza z prác Vygotského, Eľkonina, Bugrimenko ako aj Nicolopoulous. Efektivita šlabikára v prvom ročníku bežných škôl bola overená randomizovanou zaslepenou štúdiou, a preto šlabikár môžme považovať za Evidence based prístup.

Základná sada pre jedno dieťa sa skladá z ôsmich pracovných zošitov, ktoré slúžia zároveň aj ako písanky: príbehy, slabiky, hlásky, samohlásky, tvrdé spoluhlásky, mäkké spoluhlásky, obojaké spoluhlásky, a zošit nazvaný Pre čitateľov.

Okrem sady pre dieťa je súčasťou aj metodická príručka a mnohé ďalšie pomôcky, ktoré sa dajú objednať aj samostatne ako žetóny, mapy na stenu, čítacie okienka, repetitívne knihy na prvé čítanie.

Najvýraznejšou odlišnosťou je samotný obsah šlabikára, ktorý má tri prelínajúce sa časti. Prvá časť sa výrazne venuje rozvíjaniu fonologických schopností . Deti dostanú plnú orientáciu v systéme grafém/písmen slovenského jazyka, ešte pred zavádzaním grafém pochopia princíp štruktúry slova. Šlabikár ponúka veľa pomôcok, ktoré deťom uľahčujú osvojovanie tvarov písmen a nácvik / automatizáciu čítania.

Hneď ako sa deti naučia dostatok písmen - grafém, z ktorých sa dajú tvoriť slabiky (všetky samohlásky a niekoľko spoluhlások) – začínajú čítať krátke texty - repetitívne knihy. Tieto knihy sú zostavené len z grafém, ktoré sa deti už učili. Knižočky tvoria samostatnú časť šlabikára, a dôraz sa tu kladie nielen na dekódovanie, ale hneď aj na porozumenie čítaného textu, pričom sa postupne zvyšuje náročnosť.

Súčasťou šlabikára sú naratívne príbehy, je ich vytvorených 13. Deti s jedným príbehom pracujú vždy v rámci jedného týždňa a učia sa súvislo rozprávať príbeh. Veľmi efektívnou a úplne novou súčasťou šlabikára a hodín slovenčiny je metóda interaktívneho čítania. Využívaná je na Slovensku nová metóda, ktorá sa volá v origináli "Story telling - story acting". Deti v priebehu roka podľa jasne stanovených pravidiel diktujú učiteľke svoje vlastné príbehy a ešte v rovnaký deň sa nadiktovaný príbeh aj odohrá.

Viac o novom šlabikári sa dozviete napr. aj tu.

Všetky šlabikáre je možné stiahnuť si v elektronickej verzii po registrácii a prihlásení sa na edičnom portáli https://edicnyportal.iedu.sk/